Gestió de Recursos Humans: Reclutament, Formació i Organització
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 80,17 KB
UD 5: EL DEPARTAMENT DE RECURSOS HUMANS
1. LA GESTIÓ DELS RECURSOS HUMANS
La gestió dels RRHH és el conjunt de decisions, accions i polítiques encaminades a millorar la productivitat i la competitivitat.
EL RECLUTAMENT I LA SELECCIÓ DEL PERSONAL
Tècniques encaminades a rebre els candidats a cobrir el lloc de treball:
- Reclutament Intern: els candidats formen part de la plantilla, promoció interna. Ràpid i econòmic.
- Reclutament Extern: persones alienes a l'empresa:
- Agències de col·locació.
- Serveis públics de col·locació. (SOC)
- Empreses de treball temporal (ETT).
- Tècniques d'internet; reclutament electrònic, xarxes socials, portals d'ocupació.
LA FORMACIÓ I LA GESTIÓ DEL CONEIXEMENT
La formació permet l'adaptació dels treballadors als canvis. Actualment l'evolució tecnològica implica formació contínua dels treballadors. Pot ser: a l'empresa, agrupacions d'empresaris, escoles privades o administració pública.
Formació en línia (e-learning)
AVANTATGES
- ∇ costos
- ∇ temps d'aprenentatge
- Δ comoditat; no desplaçaments
- actualització de continguts
- flexibilitat en el ritme
INCONVENIENTS
- Δ abandonaments
- problemes de xarxes
- falta d'hàbit
- resposta lenta de professorat i alumnat
Gestió del coneixement: consisteix en transferir el coneixement i experiència d'uns treballadors a tot el col·lectiu. La finalitat és que el treball sigui col·laboratiu. Poden haver-hi fòrums o trobades on s'expliquin les experiències.
1. L'ORGANITZACIÓ DEL TREBALL
És un altra de les funcions.
-Treball en equip
-Treball col·laboratiu
-Treball per projectes i objectius
LA GESTIÓ PER COMPETÈNCIES I LA INTEL·LIGÈNCIA EMOCIONAL
1. LA MOTIVACIÓ LABORAL: Conjunt d'estímuls que rep la persona treballadora que la guien a actuar d'una manera determinada en l'àmbit laboral.
Per motivar cal conèixer les necessitats que no estan cobertes. Eines:
-Els diners; necessitats de consum i d'estatus.
-Bon tracte laboral; potenciant les relacions humanes.
-Les expectatives de futur; millora i ascens en el lloc de treball.
-Reconeixement de la feina; tenir en compte l'esforç i recompensar-ho.
-Col·laboració a la feina; assignant responsabilitats i sol·licitant-ne l'opinió.
TEORIES SOBRE LA MOTIVACIÓ
-Teoria de la piràmide de Maslow
Les necessitats humanes es classifiquen en cinc nivells i s'han de satisfer de manera progressiva.
Segons Maslow la piràmide no és rígida, les persones poden canviar l'ordre, a més que no han d'estar totalment satisfetes.
-Teoria dels dos factors de Herzberg
1. LA IGUALTAT EN EL TREBALL
Hi ha diverses lleis que salvaguarden la igualtat de gènere en el treball:
-Constitució espanyola
-Carta dels drets Fonamentals de la Unió Europea
-Llei d'igualtat efectiva de dones i homes
UD 6: EL TREBALL I LA LEGISLACIÓ LABORAL
1. QUÈ ÉS EL TREBALL?
Dintre la normativa laboral ve regulada pel dret del treball o dret laboral.
Característiques:
-Voluntarietat
-Per compte d'un altre
-Remuneració
-Subordinació
2. EL MARC NORMATIU LABORAL
Conjunt de normes que determinen l'entorn de treball.
Hi ha normes que són més importants que unes altres, que hi estan per sobre, és el anomenem jerarquia normativa laboral.
-ORDENACIÓ:
- Constitució espanyola
- Normes laborals de la UE
- Convenis de l'OIT
- Estatut dels treballadors
- Llei de llibertat sindical
- Els convenis col·lectius
- Contracte de treball
Preval del principi de jerarquia normativa (una norma de rang inferior no pot contradir una de superior) i el de principi de norma mínima (una norma de rang inferior només pot millorar la superior).
2. LA REPRESENTACIÓ DELS TREBALLADORS I DELS EMPRESARIS
Per defensar drets els treballadors han d'estar representats.
Els sindicats són organitzacions on les persones treballadores s'associen lliurement per defensar els seus drets laborals i com a interlocutors en la negociació col·lectiva. (Llei de llibertat sindical)
Alguns sindicats:
-CCOO -UGT -CGT -USO .... -Els representants dels treballadors a l'empresa
Els treballadors tenen dret a disposar d'uns representants laborals per fer d'interlocutors davant l'empresa. Competències:
-Rebre informació sobre l'activitat i la plantilla
-Conèixer la situació econòmica
-Fer que es compleixi la normativa
-Fer de representants en la negociació col·lectiva
Formes:
-Delegats de personal; en empreses de
-Comitè d'empresaLes organitzacions empresarials
S'anomenen patronals i defensen els interessos de l'empresari.
Algunes; CEOE, CEPYME,
3. NEGOCIACIÓ COL·LECTIVA: procés per assolir un acord sobre condicions laborals.
Fruit de la negociació surt el conveni col·lectiu
Acord negociat entre els representants dels treballadors i de l'empresa on es regulen les condicions de treball i les normes de convivència a l'empresa o el sector.
Tipus:
-D'empresa; afecta només a una empresa.
-Sectorial; s'aplica a un conjunt d'empreses del mateix sector professional.
Contingut:
-Determinar qui són les parts del conveni.
-Àmbit d'aplicació; personal, territorial, funcional, temporal.
-Condicions per la no aplicació; en cas de dificultats econòmiques.
-Matèries que regula; salaris, jornada laboral, descansos i vacances, condicions dels treball, productivitat...
4. ELS CONFLICTES LABORALS: Discrepància entre empresa i treballadors pel que fa a la relació laboral.
-Conflicte col·lectiu de treball
-Vaga
-Tancament patronal
-Conflicte col·lectiu de treball
Discrepància o desacord sobre aspectes de les relacions laborals. Solucions:
-ACORD: entre les parts i voluntari.
-CONCILIACIÓ: intervé un tercer sense aportar solucions.
-MEDIACIÓ: intervé un tercer, fa propostes però no decideix.
Contingut:
-Determinar qui són les parts del conveni.
-Àmbit d'aplicació; personal, territorial, funcional, temporal.
-Condicions per la no aplicació; en cas de dificultats econòmiques.
-Matèries que regula; salaris, jornada laboral, descansos i vacances, condicions dels treball, productivitat...
5. ELS CONFLICTES LABORALS: Discrepància entre empresa i treballadors pel que fa a la relació laboral.
-Conflicte col·lectiu de treball
-Vaga
-Tancament patronal
-Conflicte col·lectiu de treball
Discrepància o desacord sobre aspectes de les relacions laborals. Solucions:
-ACORD: entre les parts i voluntari.
-CONCILIACIÓ: intervé un tercer sense aportar solucions.
-MEDIACIÓ: intervé un tercer, fa propostes però no decideix.
-ARBITRATGE: un tercer intervé i imposa la solució.
-La vaga
La vaga consisteix en la interrupció de la prestació laboral per part dels treballadors amb la finalitat d'imposar certes condicions a l'empresa o manifestar una protesta.
-informar 5 dies abans a l'autoritat laboral i a la direcció de l'empresa, 10 dies en cas de serveis públics.
-s'ha de notificar: objecte, passos previs, data d'inici, indicar qui forma parta del comitè de vaga i persones que fan vaga.
-no hi ha dret al salari però tampoc a substituir als que en facin.
-El tancament patronal: clausura del centre de treball per part de l'empresa. Sempre que donin unes circumstàncies. SÓN:
-Perill per les persones o béns.
-Ocupació il·legal del centre de treball o en perill de ser-hi.
-Greu dificultat en el procés de producció.
-S'ha de comunicar, 12 hores a l'autoritat laboral.
1. EL CONTRACTE DE TREBALL
Un contracte de treball és un acord on es fixen les voluntats de l'empresa i dels treballadors, prestar serveis a canvi d'una remuneració.
Tot i que pot ser oral o escrit, hi ha uns models oficials.
Qui pot treballar?
-Els majors de 18 anys
-Entre els 16 i 17 anys amb el consentiment dels pares o tutors
-Els estrangers si tenen permís de treball
Què fa l'empresari?
-Organitza l'activitat laboral
-Remunerar al treballador amb un salari
Quin és el contingut?
-Tipus de feina que s'ha de fer
-Durada: indefinit o durada determinada
-Remuneració: salari mensual, pagues...
-Període de prova (en cas d'haver-hi)
-Jornada, descansos, vacances...
El temps laboral
-Jornada laboral: la mitjana màxima setmanal és de 40 h. diàriament se'n poden fer 9, els menors 8h.
-Descansos: 15 min. cada 6 hores, en menors 30 min. cada 4 h i ½. 12 h entre jornades. 1 dia i ½ acumulable cada 14 dies. Menors 2 dies seguits.
-Vacances: 30 dies per any i retribuïdes.
-Jornada nocturna: entre 22:00-6:00 h.
-Torns: no és obligatori mes de 14 dies seguits en torn nit.
-Hores extraordinàries: normals (per exigència de la producció), força major (danys i urgències). 80 màx. anual.
Veure, llegir i estudiar taula pàg. 126 (objecte, durada i jornada) i 127. (requisits del treballador i de l'empresari, durada i retribució)
1. EL SALARI
El salari és la totalitat de les percepcions econòmiques dels treballadors, en diners o en espècie pels seus serveis laborals a compte d'un altre, per períodes de treball o de descans.
-Salari en espècie; part del salari que rep en forma de béns i serveis, valorats econòmicament (allotjament, vehicles, productes...). No pot superar al 30 % del total de les percepcions.
-Salari mínim interprofessional; remuneració mínima d'una persona treballadora per qualsevol tipus de professió. El fixa l'estat per llei.
Per al 2019 és de 900 €/mes en 14 pagues.
Garanties del salari:
-FOGASA (fons de garantia salarial); organisme públic del Ministerio de Trabajo que garanteix en cas de suspensió de pagaments o fallida el pagament de salaris als treballadors.
-Preferència a l'hora de pagar obligacions, primer els salaris.
-En cas d'embargament de béns no es pot pel SMI.