Gestió de recursos humans: organització, selecció i clima laboral
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,08 KB
Organització i planificació del personal
Planificar les plantilles d’acord amb l’organització de l’empresa, dissenyar els llocs de treball oportuns, definir les funcions i responsabilitats...
Reclutament de recursos humans
L’empresa ha de trobar candidats competents per a cobrir un lloc de treball de l'empresa. Dues tècniques de reclutament: intern. Captar candidats que formen part de la plantilla de l’empresa. Extern. Captar candidats de persones alienes a l’empresa, utilitzant diverses fonts d’ofertes de treball.
Selecció de personal
Comprèn fases: 1. L’empresa rep el currículum vitae i es fa una primera classificació i es descarten els candidats que no compleixen els requisits. 2. La resta de candidats inicia un conjunt de proves de selecció amb l'objectiu de comprovar el grau d’adequació de cadascú als requisits del lloc de treball.
Plans d’acollida del personal
Actuacions encaminades a afavorir la integració del candidat seleccionat a l'empresa. Comprèn les etapes següents: 1. Presentació. Donar benvinguda i presentació als membres de l’empresa. 2. Incorporació. S’introdueix la persona al seu lloc de treball. 3. Formació. 4. Rotació de llocs. Es necessari que la persona ocupi diferents llocs de treball. 5. Avaluació. Es comprova que tant l’empresa com la persona estan satisfent les seves expectatives.
Plans de carrera i promoció professional
S’han d'establir els plans de carrera que permetin l’avenç professional. La promoció professional permet que els recursos humans es desenvolupin, satisfent els seus desitjos personals mitjançant un ascens al lloc de treball exercit, comprenent noves funcions i competències.
Formació
Permet al personal de l’empresa adaptar-se als canvis que es produeixen en la societat. L’empresa ha de facilitar per a la tasca específica que s’ha de dur a terme dins seu en funció dels seus objectius i plans. La formació també és un element de motivació pel treballador.
Avaluació de l’exercici i control del personal
Compara el rendiment de la persona amb allò exigit pel lloc de treball que ocupa. L’avaluació és un procés rigorós en el qual es fa una estimació de l’eficiència i eficàcia de les activitats dutes a terme pels treballadors.
Clima i satisfacció laboral
Cal detectar motius de descontentament del treballador i aplicar-hi mesures correctores. Un dels factors que aconsegueixen un bon clima laboral és la conciliació de la vida laboral i familiar. Els horaris són flexibles, que permeten a les persones gaudir de la seva família. El teletreball també ajuda.
Selecció i formalització de contractes
L’empresa ha d’incorporar legalment la persona escollida mitjançant un contracte de treball. Diverses modalitats de contractació: Contractes de durada indefinida. No s'hi fixa una data determinada de finalització. Contractes temporals. Amb data de finalització del treball. Es poden diferenciar: els contractes de durada determinada i els contractes formatius. Administració del personal. S'encarrega de tots els tràmits necessaris per a una bona gestió. Alguns d'aquests tràmits són: Nòmines i assegurances socials. On trobam el salari. La nòmina rebut justificant del pagament dels salaris. Control de drets i deures del treballador. Entre els drets hi ha el descans setmanal, la promoció i formació laborals, percepció puntual del salari, vacances anuals, a no ser discriminat, la lliure sindicació, la negociació col·lectiva..., i entre les obligacions estan complir les obligacions del lloc de feina amb diligència i bona fe, observar les mesures de seguretat i higiene, obeir les instruccions i ordres de l'empresari, contribuir a la millora de la productivitat...
Relacions laborals
Activitats que vinculen l’empresa amb els treballadors mitjançant els seus representants (Sindicats, Delegats de personal, Comitè d’empresa, Patronal).
Prevenció de riscos laborals
Té com a objectiu promocionar la millora de les condicions de treball.- Conflicte d'interessos. Es produeix quan dos interlocutors defensen els seus interessos propis i aquests són contraris entre si. En el cas de la gestió dels recursos humans, l’empresa té com a objectiu obtenir els màxims beneficis i els treballadors volen bons salaris i condicions laborals. De vegades, la defensa d’ambdós interessos pot provocar un conflicte laboral. Mitjançant la negociació col·lectiva s’obtenen solucions a aquests desacords.