Gestió de Recursos Humans: Optimització i Igualtat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,73 KB

La Importància de l'Element Humà a l'Empresa

L'element humà a l'empresa està format per les persones que col·laboren en l'organigrama i l'evolució de l'activitat empresarial.

Empresari

És l'emprenedor que ha creat la seva empresa i que la dirigeix. També es pot donar el cas que el propietari de l'empresa no la dirigeixi: seria el cas dels accionistes o socis no directors.

Treballadors

Són la força de treball de l'empresa. A canvi d'un salari, aporten un dels factors productius: el treball. La seva capacitació professional i la seva formació defineixen les aptituds que l'empresa necessita per tal que el treball aporti valor a l'activitat empresarial.

La Intel·ligència Emocional a l'Empresa

Es pot definir com l'habilitat que ens permet conèixer i dominar els nostres propis sentiments, interpretar o afrontar els sentiments dels altres, sentir-nos satisfets i ser eficaços en la vida.

Components de la Intel·ligència Emocional

  • Conèixer les pròpies emocions
  • Conduir les emocions: les persones saben asserenar-se i alliberar-se de l'ansietat, la irritació...
  • Automotivació: les persones saben controlar la impulsivitat.
  • Empatia: capacitat per reconèixer les emocions dels altres.
  • Conduir les relacions: actuar segons les emocions dels altres.

Departament de Recursos Humans

Concepte i Característiques

  • És aquell que s'encarrega de tot el que té a veure amb l'element humà de l'empresa.
  • La manera que té una empresa de gestionar el seu personal influeix molt directament a la seva globalitat.

Relació del Departament de RRHH amb Altres Departaments

El departament de recursos humans busca que l'element humà sigui el màxim de productiu i eficaç.

Funcions que Realitza

  • Organització i planificació de personal
  • Selecció i contractació del personal
  • Formació de recursos humans
  • Administració de recursos humans
  • Relacions laborals
  • Salut laboral
  • Control de personal

Organització i Planificació del Personal

Consisteix a planificar les plantilles en funció de l'organització de l'empresa, descriure el perfil professional dels treballadors, dissenyar llocs de treball oportuns...

Gestió per Competències

Manera que tenen algunes empreses de gestionar el seu personal de manera que els llocs de treball s'ocupen per persones amb un ampli ventall de competències, ja siguin tècniques, professionals, socials...

Selecció i Contractació de Personal

Determinar el perfil exacte de la persona idònia que ha d'ocupar la vacant o el nou lloc de treball.

Si la Contractació es fa per Competències, s'haurà de:

  • Definir prèviament el perfil de competències del lloc que s'ha d'ocupar, marcar uns estàndards.
  • Reclutar candidatures.
  • Fer el procés de selecció de la persona.
  • Triar la persona que hagi mostrat més adequació al lloc de treball que s'ofereix.
  • Contractar definitivament la persona si durant el període de prova correspon ha respost a les expectatives previstes.

Se li pot Treure Informació com la Següent:

  • Formació acadèmica
  • Cultura general
  • Nivell d'intel·ligència mitjà
  • Motivació i interès pel lloc que ha d'ocupar i perspectiva de futur
  • Afinitat en els valors de l'empresa
  • Capacitats físiques i fisiològiques, si s'escau pel lloc de treball
  • Capacitat per adaptar-se al lloc de treball
  • Disponibilitat horària, de viatjar, de canvi de residència, etc.

Formació de Recursos Humans

La formació dels treballadors permet que el personal de l'empresa pugui adaptar-se als canvis que es produeixen en la societat, així com als avenços tecnològics. Una de les noves formes de formació en l'empresa és l'educació electrònica (e-learning), aprenentatge basat en la tecnologia, o aprenentatge en línia.

Gestió del Coneixement

La gestió del coneixement és un concepte utilitzat a les empreses que pretén transferir el coneixement i l'experiència dels treballadors i empleats de manera que es puguin utilitzar com un recurs disponible per altres membres de l'organització.

Explícit

Aquell que pot ser estructurat, emmagatzemat i distribuït (fórmules, paraules, equacions, tecnologia en general).

Tàcit

Aquell que forma part de les experiències d'aprenentatge personals de cada individu i que resulta summament complicat, si no impossible, d'estructurar, emmagatzemar en llocs i distribuir.

Administració de Personal

  • Selecció i formalització de contractes
  • Tramitació de nòmines i assegurances socials
  • Control de drets i deures dels treballadors: vacances, permisos per maternitat...

Relacions Laborals

Són les activitats que relacionen les empreses amb els treballadors a través dels seus representants, com els comitès d'empresa, els delegats de personal.

Salut Laboral

És la qual té per objecte la promoció de la millora de les condicions de treball per augmentar el nivell de protecció de la salut i la seguretat dels treballadors.

Empresaris

Han d'avaluar els possibles riscos, intentar evitar-los i planificar i aplicar l'activitat preventiva.

Treballadors

Han de vetllar per la seva pròpia seguretat i salut i per la de tercers.

Fabricants, Importadors, Subministradors de Maquinària, Equips...

Han d'informar convenientment de la utilització correcta, manipulació i conservació dels productes per evitar riscos.

Les Administracions Públiques

Desenvolupen un conjunt d'actuacions que té com a finalitat la prevenció dels accidents de treball, les malalties professionals i l'estímul...

Control de Personal

Controla les activitats que es fan, gestiona la motivació del personal i avalua els resultats obtinguts amb la intenció de solucionar els possibles errors.

La Igualtat en el Treball

Segons la Constitució Espanyola, els ciutadans i les ciutadanes són iguals davant la llei, sense que pugui prevaldre cap discriminació per raó de naixement, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social. Els vessants fonamentals de la igualtat són el reconeixement de la igualtat en el treball, ja que és en l'àmbit laboral on es manifesta de manera més crua i alarmant:

  • Discriminació salarial
  • Discriminació en les pensions de viduïtat
  • La més gran taxa de desocupació femenina
  • L'escassa presència de les dones en llocs de responsabilitat política, social, cultural i econòmica
  • Problemes de conciliació entre la vida personal, laboral i familiar
  • Discriminació genèrica a col·lectius especialment sensibles

Llei d'Igualtat Efectiva d'Homes i Dones

Principals Aportacions d'aquesta Llei

  • Creació d'un permís de paternitat amb la seva corresponent prestació, objectiu de contribuir al repartiment més equilibrat de les responsabilitats familiars.
  • La igualtat de tracte i la prohibició de discriminació per raó de sexe s'aplicaran independentment de la nacionalitat, residència o altres.
  • Eradicar els desavantatges que existeixen pel fet de ser dona i que a vegades es manifesten en components verbals o físics.
  • Es fixen normes específiques que permetin la paritat entre sexes en les institucions i en tots els àmbits de la societat.
  • Fomentar la presència equilibrada de dones i homes en els consells d'administració de les empreses.
  • Mesures que possibilitin la conciliació de la vida personal, familiar i laboral.
  • Programes d'igualtat entre homes i dones de treball: objectiu desenvolupar accions, programes i campanyes de sensibilització.
  • Polítiques laborals per a la diversitat: tenen per objectiu desenvolupar accions ocupacionals i d'emprenedoria per tal d'aconseguir la igualtat d'oportunitats en aquells grups socials que presenten majors dificultats en el mercat de treball.

Entradas relacionadas: