Gestió de Recursos Humans: Funcions i Relacions Laborals

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,99 KB

Gestió de Recursos Humans

El departament de recursos humans està format per un conjunt de persones que s'organitzen a l'empresa per a assolir els objectius següents:

  • a) Seleccionar i formar les persones que l'empresa necessita.
  • b) Proporcionar als treballadors els mitjans necessaris perquè puguin fer la seva feina.
  • c) Intentar que el treballador satisfaci les seves necessitats.

Les relacions laborals són les activitats que relacionen l'empresa amb els treballadors a través dels seus representants.

Sindicats i Representants dels Treballadors

Sindicat: associació de treballadors creada per a defensar els seus interessos comuns.

La participació dels treballadors a l'empresa es materialitza a través de:

  • Delegats de personal: representants dels treballadors a les empreses que tenen entre 10 i 50 treballadors.
  • Comitè d'empresa: l'òrgan representatiu del conjunt dels treballadors de les empreses que tenen 50 o més treballadors.

Els delegats i comitès d'empreses tenen les competències següents:

  • a) Rebre informació sobre el sector en què es troba l'empresa.
  • b) Conèixer el balanç, el compte de resultats, la memòria.
  • c) Emetre informes sobre la plantilla, jornades, etc.
  • d) Vigilar el compliment de les normes en matèria laboral, seguretat social, seguretat i higiene.
  • e) Ser informats de les sancions per faltes greus.
  • f) Negociació col·lectiva: procés encaminat a assolir un acord entre treballadors i empresaris sobre les condicions de treball.

Conveni col·lectiu: contracte negociat i subscrit per representants dels treballadors i empresaris per a la regulació de les condicions de treball.

Conflictes Laborals

Es produeixen quan l'empresa i els treballadors discrepen en algun aspecte de la relació laboral. La manifestació d'aquest conflicte pot donar-se sota diverses formes:

  • a) Conflicte col·lectiu de treball: és una manifestació de la discrepància per raons laborals entre empresaris i treballadors. Solució: acord, conciliació, mediació, arbitratge.
  • b) Vaga: interrupció de la prestació de treball per part dels treballadors, per tal d'imposar certes condicions o manifestar una protesta. Durant la vaga, els treballadors no tenen dret al seu salari. En cas que la vaga es declari en empreses que tenen com a funció la prestació d'un servei públic o de reconeguda i inajornable necessitat, hi ha d'haver uns serveis mínims.
  • c) Locaut: tancament del centre de treball per part de l'empresari, en cas de vaga o per qualsevol altra irregularitat col·lectiva en el règim de treball.

Funcions del Departament de Recursos Humans

  1. Organització i planificació del personal: consisteix a planificar les plantilles en funció de l'organització de l'empresa.
  2. Selecció i contractació del personal:
    • Determinar el perfil exacte de la persona idònia.
    • Reclutar candidatures.
    • Dur a terme el procés de la selecció de la persona.
    • Triar la persona.
    • Fer la contractació definitiva de la persona.
  3. Administració del personal: gestionar tots els tràmits juridicoadministratius que comporta el personal de l'empresa. Així tenim que:
    • A) Selecció i formalització de contractes.
    • B) Nòmines i assegurances socials. Nòmina: rebut individual justificant del pagament dels salaris que es lliura al treballador com a liquidació del seu salari.
    • C) Control de deures i drets del treballador: drets i obligacions.
  4. Formació dels recursos humans: la formació del personal permet que els treballadors puguin adaptar-se als canvis que es produeixen en la societat, així com als avenços tecnològics.
  5. Relacions laborals: activitats que relacionen l'empresa amb els seus treballadors a través dels seus representants:
    • Sindicats.
    • Delegats de personal.
    • Comitè d'empresa.
    • Negociació col·lectiva.
    • Conveni col·lectiu.
  6. Control del personal: el departament de recursos humans controla les activitats que es fan.
  7. Gestió del coneixement: l'objectiu és que tot el coneixement que hi ha en una empresa per part dels seus empleats pugui ser usat per qui ho necessiti en cada moment.
  8. Seguretat i higiene en el treball: la prevenció de riscos laborals i les malalties professionals.

Entradas relacionadas: