Gestió de Recursos Humans: Funcions i Processos Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,16 KB

Dels elements que componen l’empresa, l’element humà es considera l’element diferenciador. Les màquines, la tecnologia o les instal·lacions es poden copiar, però les persones, amb la seva formació i experiència, són difícilment reproduïbles. En definitiva, dels elements que componen el factor humà cal destacar-ne els treballadors i els empresaris.


La intel·ligència emocional es pot definir com l’habilitat que ens permet conèixer i dominar els nostres propis sentiments, interpretar o afrontar els sentiments dels altres, sentir-nos satisfets i ser eficaços en la vida.

Components de la Intel·ligència Emocional

  1. Conèixer les pròpies emocions
  2. Conduir-les
  3. Automotivació
  4. Empatia
  5. Conduir les relacions

Organització i Planificació del Personal

La funció d’organització i de planificació del personal consisteix a planificar les plantilles en funció de l’organització de l’empresa, descriure el perfil professional dels treballadors, dissenyar llocs de treball oportuns, definir les funcions i responsabilitats, preveure les necessitats del personal a mitjà i a llarg termini, i analitzar els sistemes retributius i de promoció interna.

Gestió per Competències

La gestió per competències consisteix a gestionar el personal de l’empresa de manera que els llocs de treball quedin ocupats per persones que tinguin un ampli ventall de competències, en el sentit que es puguin adaptar a totes les situacions de l’entorn de l’empresa.

Selecció i Contractació del Personal

Aquesta funció s’inicia determinant el perfil exacte de la persona idònia que ha d’ocupar la vacant o el nou lloc de treball. El professiograma és a dir, un gràfic en què es detallen totes les qualitats personals que ha de tenir la persona candidata.

Aquesta funció inclou:

  • Definir prèviament el perfil de les competències
  • Reclutar candidatures
  • Selecció mitjançant l’anàlisi de les dades aportades a través del currículum vitae, de les entrevistes personals o d’altres proves selectives.

Finalment, es triarà la persona que més s’adeqüi al lloc de treball i es procedirà a la seva contractació definitiva si supera el període de proves.

Formació de Recursos Humans

La funció de formació de recursos humans permet que el personal de l’empresa pugui adaptar-se als canvis que es produeixen en la societat, així com als avenços tecnològics. La formació pot realitzar-se o bé dins l’empresa mateixa, si té la grandària adequada per rendibilitzar-la, o bé en altres àmbits, com ara les confederacions d’empresaris, les escoles privades de formació o l’administració pública.

Funció de Gestió del Coneixement

La funció de gestió del coneixement és el procediment mitjançant el qual les empreses asseguren el traspàs correcte de coneixement i de l’experiència entre els seus treballadors, de manera que puguin ser utilitzats per altres membres de l’organització. En aquest sentit, es distingeixen dos tipus de coneixement: el coneixement explícit, que pot ser estructurat, emmagatzemat i distribuït, i el coneixement tàcit, que és aquell que forma part de les experiències d’aprenentatge personals de cada individu.

Funció d’Administració de Personal

La funció d’administració de personal consisteix a gestionar tots els tràmits juridicoadministratius que comporta el personal de l’empresa com, per exemple, la selecció i formalització de contractes, la tramitació de nòmines i d’assegurances socials, o el control de drets i deures dels treballadors.

Funció de Relacions Laborals

La funció de relacions laborals inclou aquelles activitats que relacionen les empreses amb els treballadors a través dels seus representants, ja siguin els comitès d’empresa o els delegats de personal.

Entradas relacionadas: