Gestió de Recursos Humans: Funcions i Estratègies

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 11,56 KB

1.1 Planificació, Reclutament i Selecció

Té com a objectiu proporcionar el personal necessari en cada moment. Aquesta funció comprèn les activitats següents:

  • Estudi del mercat

  • Planificació de les plantilles

  • Realització dels perfils professionals del lloc de treball.

  • Selecció de noves incorporacions

  • Acolliment i inserció de les persones contractades recentment

  • Accions tendents a la recol·locació

1.2 Administració de Personal

S’ocupa dels tràmits administratius des del moment que una persona comença a treballar fins que deixa de formar part de l’empresa. Destaquen:

  • Realització, signatura i registre del contracte de treball

  • Gestió de l’expedient personal de cada persona de la plantilla

  • Elaboració del salari

  • Gestió de documents de cotització a la Seguretat Social i IRPF

  • Gestió de la incapacitat temporal per malaltia, accident, vacances, hores extraordinàries, etc.

  • Gestió d’incidències: absentisme, permisos, etc.


1.3 Relacions Laborals

Funció responsable de les relacions correctes entre treballador i l’empresa, fent activitats com:

  • Negociació dels convenis col·lectius

  • Relació amb el representant dels treballadors

  • Gestió de la disciplina, queixes i reclamacions de les persones empleades

  • Negociació i tramitació de les aturades i vagues

  • Representació de l’empresa davant dels tribunals laborals

  • Tractament dels acomiadaments

1.4 Seguretat i Salut Laboral

Fa referència al conjunt de mesures tècniques, formatives, mèdiques i psicològiques orientades a prevenir accidents laborals:

  • Revisions mèdiques i periòdiques

  • Assistència en cas de malaltia o accident durant la jornada laboral

  • Establiment de mesures de prevenció d’accidents laborals i malalties professionals

  • Campanyes de sensibilització per prevenir accidents i malalties professionals


1.5 Retribució i Beneficis Socials

  • Realització d’estudis salarials

  • Establiment de sistemes retributius

  • Elaboració de sistemes de mesurament de resultats individuals i grupals

  • Elaboració de sistemes d’incentius, primes, bons, etc.

Per millorar la qualitat de vida de les persones empleades, les empreses han d’implantar polítiques de beneficis socials o serveis per a la plantilla:

  • Millorar prestacions de seguretat social

  • Assegurances col·lectives de vida

  • Fonts de pensió a càrrec de l’empresa

  • Beques d’estudi per al personal

  • Flexibilitat horària

  • Préstecs

  • Menjador d’empresa

  • Residència de vacances

  • Transport col·lectiu


1.6 Desenvolupament de Recursos Humans

És necessari que les persones empleades estiguin motivades per treballar i millorar, i per arribar a desenvolupar feines de més responsabilitat, augmentant així la seva productivitat. Això s’aconsegueix fent les següents activitats:

  • Estudi de la motivació laboral i implantació de mètodes de motivació

  • Detecció de les necessitats de formació de la plantilla

  • Disseny de plans formatius o específics

  • Plans de formació per millorar les competències laborals

  • Disseny i establiment de plans de carrera professional

  • Disseny i implantació de sistemes d’avaluació de la feina personal

1.7 Responsabilitat Social de l’Empresa

La responsabilitat social es considera una de les polítiques estratègiques de les empreses. Gràcies a això, les empreses assoleixen compromisos amb la plantilla, amb l’objectiu de millorar la seva situació competitiva i el seu valor afegit.

Aquesta responsabilitat social li correspon generar confiança i credibilitat entre els clients, les empreses proveïdores, les institucions i la societat en general.

Habitualment, en la responsabilitat s’integren valors socials i mediambientals. Aquesta responsabilitat s’ha d’entendre com una inversió a mitjà o llarg termini.


ANÀLISI LLOCS DE TREBALL: Recopilar i analitzar informació per identificar les tasques, responsabilitats i requeriments de cada lloc de treball.

DESCRIPCIÓ DELS LLOCS: Informació obtinguda mitjançant els anàlisis de les tasques, responsabilitats i deures.

PERFILS PROFESSIONALS: Característiques que ha de reunir la persona per assumir les tasques i responsabilitats del lloc de treball.

PROFESSIOGRAMES: Representació gràfica del perfil professional. Els professiogrames comparen el perfil de cada candidatura per cobrir la vacant.

PERFILS PROFESSIONALS BASATS EN COMPETÈNCIES.

Les competències són un conjunt de destreses, habilitats, aptituds, trets de personalitat i motivacions propis d’una persona predisposada a desenvolupar-se amb èxit en un lloc de treball.

Competències genèriques: Competències compartides per diferents professionals i llocs de treball (també es coneixen com a competències clau).
Competències específiques del lloc de treball: Són les exigibles a aquells que desenvoluparan un lloc de treball concret.
Competències transversals: Són les competències compartides per un grup de persones dins de l'empresa.

Reclutament de Recursos Humans

El reclutament consisteix a captar un nombre suficient de persones candidates potencialment qualificades per cobrir els llocs de treball.

PROVES DE SELECCIÓ

Test d'intel·ligència, Test d'aptituds, Qüestionari de personalitat, Qüestionari d’interessos, Proves professionals.


L’Entrevista de Selecció

Consisteix en una conversa en profunditat sobre les dades de personalitat, les motivacions i les competències, per avaluar si una persona candidata coincideix amb el perfil que s’està buscant.

Fases de l'Entrevista

Fase d'acolliment, Fase d'exploració del currículum, Fase d'exploració de les competències, Fase de tancament de l'entrevista.

DURADA DEL CONTRACTE

Temps indefinit: si no es precisa una data determinada.
Manera temporal: quan es realitzi per una causa i durada determinada.


[P.13 EX 4] Indica quina font de reclutament interna o externa cobreix els següents llocs de treball:

  1. Auxiliar administrativa = Reclutament extern (ETT, WEBS)

  2. Mecànic d’automòbils = Reclutament extern (WEB, AGENCIES)

  3. Venedor de tenda de roba = Reclutament extern (WEB, AGENCIES)

  4. Personal d’infermeria = Reclutament extern (WEB, AGENCIES)

  5. Comercial d’empresa automobilística = Reclutament extern (WEB)

  6. Director financer amb experiència = Reclutament intern (WEB, AGENCIES)

  7. Cambrer = Reclutament extern (ETT, CANDIDATURA ESPONTÀNIA)

  8. Comandament intermedi = Reclutament intern (ANTIGUITAT I MÈRIT)

[P.15 EX 5] Indica els documents que utilitzaries per seleccionar la persona adequada:

  1. Director general = Test d’intel·ligència / Test d’aptituds.

  2. Tècnic de gestió administrativa sense experiència = Test d’aptituds / Qüestionari d’interessos.

  3. Tècnic en gestió administrativa amb experiència = Test d’aptituds / Qüestionari d’interessos / Qüestionari de personalitat

  4. Psicòloga per a dirigir el departament de selecció = Test d’aptituds / Qüestionari d’interessos / Dinàmica de grups

  5. Cuiner sense experiència = Test d’aptituds / Qüestionari d’interessos / Qüestionari de personalitat.


Indica quins dos instruments utilitzaries per seleccionar el personal.

  1. Entrevista, proves professionals (DISSENYADOR WEB)

  2. Entrevista, test d’aptituds (PERSONAL ADMINISTRATIU)

  3. Test d’aptitud, test d’intel·ligència (PERSONAL D’ENGINYERIA)

  4. Test d’aptituds, entrevistes d’avaluació (FISIOTERAPEUTA)

  5. Entrevista i proves professionals (ELECTRICISTA)

Entradas relacionadas: