Gestió de Recursos Humans: Funcions i Estratègies
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 11,56 KB
1.1 Planificació, Reclutament i Selecció
Té com a objectiu proporcionar el personal necessari en cada moment. Aquesta funció comprèn les activitats següents:
Estudi del mercat
Planificació de les plantilles
Realització dels perfils professionals del lloc de treball.
Selecció de noves incorporacions
Acolliment i inserció de les persones contractades recentment
Accions tendents a la recol·locació
1.2 Administració de Personal
S’ocupa dels tràmits administratius des del moment que una persona comença a treballar fins que deixa de formar part de l’empresa. Destaquen:
Realització, signatura i registre del contracte de treball
Gestió de l’expedient personal de cada persona de la plantilla
Elaboració del salari
Gestió de documents de cotització a la Seguretat Social i IRPF
Gestió de la incapacitat temporal per malaltia, accident, vacances, hores extraordinàries, etc.
Gestió d’incidències: absentisme, permisos, etc.
1.3 Relacions Laborals
Funció responsable de les relacions correctes entre treballador i l’empresa, fent activitats com:
Negociació dels convenis col·lectius
Relació amb el representant dels treballadors
Gestió de la disciplina, queixes i reclamacions de les persones empleades
Negociació i tramitació de les aturades i vagues
Representació de l’empresa davant dels tribunals laborals
Tractament dels acomiadaments
1.4 Seguretat i Salut Laboral
Fa referència al conjunt de mesures tècniques, formatives, mèdiques i psicològiques orientades a prevenir accidents laborals:
Revisions mèdiques i periòdiques
Assistència en cas de malaltia o accident durant la jornada laboral
Establiment de mesures de prevenció d’accidents laborals i malalties professionals
Campanyes de sensibilització per prevenir accidents i malalties professionals
1.5 Retribució i Beneficis Socials
Realització d’estudis salarials
Establiment de sistemes retributius
Elaboració de sistemes de mesurament de resultats individuals i grupals
Elaboració de sistemes d’incentius, primes, bons, etc.
Per millorar la qualitat de vida de les persones empleades, les empreses han d’implantar polítiques de beneficis socials o serveis per a la plantilla:
Millorar prestacions de seguretat social
Assegurances col·lectives de vida
Fonts de pensió a càrrec de l’empresa
Beques d’estudi per al personal
Flexibilitat horària
Préstecs
Menjador d’empresa
Residència de vacances
Transport col·lectiu
1.6 Desenvolupament de Recursos Humans
És necessari que les persones empleades estiguin motivades per treballar i millorar, i per arribar a desenvolupar feines de més responsabilitat, augmentant així la seva productivitat. Això s’aconsegueix fent les següents activitats:
Estudi de la motivació laboral i implantació de mètodes de motivació
Detecció de les necessitats de formació de la plantilla
Disseny de plans formatius o específics
Plans de formació per millorar les competències laborals
Disseny i establiment de plans de carrera professional
Disseny i implantació de sistemes d’avaluació de la feina personal
1.7 Responsabilitat Social de l’Empresa
La responsabilitat social es considera una de les polítiques estratègiques de les empreses. Gràcies a això, les empreses assoleixen compromisos amb la plantilla, amb l’objectiu de millorar la seva situació competitiva i el seu valor afegit.
Aquesta responsabilitat social li correspon generar confiança i credibilitat entre els clients, les empreses proveïdores, les institucions i la societat en general.
Habitualment, en la responsabilitat s’integren valors socials i mediambientals. Aquesta responsabilitat s’ha d’entendre com una inversió a mitjà o llarg termini.
ANÀLISI LLOCS DE TREBALL: Recopilar i analitzar informació per identificar les tasques, responsabilitats i requeriments de cada lloc de treball.
DESCRIPCIÓ DELS LLOCS: Informació obtinguda mitjançant els anàlisis de les tasques, responsabilitats i deures.
PERFILS PROFESSIONALS: Característiques que ha de reunir la persona per assumir les tasques i responsabilitats del lloc de treball.
PROFESSIOGRAMES: Representació gràfica del perfil professional. Els professiogrames comparen el perfil de cada candidatura per cobrir la vacant.
PERFILS PROFESSIONALS BASATS EN COMPETÈNCIES.
Les competències són un conjunt de destreses, habilitats, aptituds, trets de personalitat i motivacions propis d’una persona predisposada a desenvolupar-se amb èxit en un lloc de treball.
Reclutament de Recursos Humans
PROVES DE SELECCIÓ
L’Entrevista de Selecció
Consisteix en una conversa en profunditat sobre les dades de personalitat, les motivacions i les competències, per avaluar si una persona candidata coincideix amb el perfil que s’està buscant.
Fases de l'Entrevista
Fase d'acolliment, Fase d'exploració del currículum, Fase d'exploració de les competències, Fase de tancament de l'entrevista.
DURADA DEL CONTRACTE
[P.13 EX 4] Indica quina font de reclutament interna o externa cobreix els següents llocs de treball:
Auxiliar administrativa = Reclutament extern (ETT, WEBS)
Mecànic d’automòbils = Reclutament extern (WEB, AGENCIES)
Venedor de tenda de roba = Reclutament extern (WEB, AGENCIES)
Personal d’infermeria = Reclutament extern (WEB, AGENCIES)
Comercial d’empresa automobilística = Reclutament extern (WEB)
Director financer amb experiència = Reclutament intern (WEB, AGENCIES)
Cambrer = Reclutament extern (ETT, CANDIDATURA ESPONTÀNIA)
Comandament intermedi = Reclutament intern (ANTIGUITAT I MÈRIT)
[P.15 EX 5] Indica els documents que utilitzaries per seleccionar la persona adequada:
Director general = Test d’intel·ligència / Test d’aptituds.
Tècnic de gestió administrativa sense experiència = Test d’aptituds / Qüestionari d’interessos.
Tècnic en gestió administrativa amb experiència = Test d’aptituds / Qüestionari d’interessos / Qüestionari de personalitat
Psicòloga per a dirigir el departament de selecció = Test d’aptituds / Qüestionari d’interessos / Dinàmica de grups
Cuiner sense experiència = Test d’aptituds / Qüestionari d’interessos / Qüestionari de personalitat.
Indica quins dos instruments utilitzaries per seleccionar el personal.
Entrevista, proves professionals (DISSENYADOR WEB)
Entrevista, test d’aptituds (PERSONAL ADMINISTRATIU)
Test d’aptitud, test d’intel·ligència (PERSONAL D’ENGINYERIA)
Test d’aptituds, entrevistes d’avaluació (FISIOTERAPEUTA)
Entrevista i proves professionals (ELECTRICISTA)