Gestió de Recursos Humans: Estructura, Àrees i Tipus d'Empreses

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,64 KB

Recursos Humans

Una empresa es defineix com una entitat que integra un conjunt d'elements organitzats, dirigits a assolir una sèrie d'objectius (benefici econòmic/social, etc.) mitjançant la realització d'una determinada activitat econòmica (produir, donar un servei).

Estructura Empresarial

  • Lineal: L'autoritat i responsabilitat es concentren en una sola persona; cada persona té un sol cap. Aquest comunica a un subordinat, qui al seu torn pren decisions i les participa al següent nivell, i així successivament fins a arribar a l'últim nivell. Ideal per a empreses petites.
  • Funcional: Cerca reduir al mínim les activitats o funcions, ja sigui per un gerent, supervisor o treballador, amb la finalitat de dividir el treball i aconseguir l'especialització. Ideal per a empreses mitjanes.
  • Matricial: Equips de treball autònoms i interconnectats, cadascun assignat a un projecte puntual i compost per un conjunt divers de treballadors sota la direcció d'un coordinador que es reporta individualment al capdavant de l'organització. Ideal per a empreses grans.

Àrees Clau d'una Empresa

  • Direcció: Establir els objectius, organitzar els recursos, vigilar i controlar l'activitat.
  • Recursos Humans: Realitzar totes les tasques relacionades amb la gestió (selecció, avaluació, promoció, etc.) i administració (contractes, nòmines, seguretats socials, etc.) del personal de l'empresa.
  • Vendes o Marketing: Promocionar, distribuir i comercialitzar els productes acabats o els serveis que s'ofereixen.
  • Producció: Elaborar els productes que l'empresa pretén posar al mercat o oferir els serveis.
  • Finances: Gestionar els comptes de l'empresa d'acord amb les disposicions legals vigents.

Tipus d'Entitats i Models de Gestió de RR.HH.

  • Consultores de RR.HH.: Assessoren a les empreses.
  • Consultores de Head-hunting: Especialitzades en la cerca de personal directiu o talents.
  • Departament de RR.HH.: Existeix un departament propi dins l'empresa.
  • ETT (Empreses de Treball Temporal): El vincle entre l'ocupador i l'empleat/da serà exclusivament a través de l'ETT.
  • Centres d'Avaluació (Assessment Center): També coneguts com a centres d'avaluació.
  • Models de Gestió de RR.HH.: Basats en tendències tradicionals i actuals.

Funcions Principals de RR.HH.

  • Selecció i formació
  • Direcció de relacions laborals
  • Administració de personal

Criteris de Selecció de Personal

  • Model d'assignació i col·locació
  • Model de selecció
  • Model de classificació

Procés de Selecció de Personal

  1. Oferta de lloc de feina
  2. Reclutament dels candidats
  3. Aplicació de les proves de selecció
  4. Valoració de les proves

Tipus de Proves de Selecció

  • Proves de Personalitat: L'objectiu d'aquestes proves és poder preveure el comportament de l'individu. Avaluen la personalitat i aspectes subjectius.
  • Dinàmiques de Grup: Avaluen el comportament del subjecte en un grup i en una situació determinada. Inclouen exercicis d'interacció grupal i role-playing.
  • Proves Professionals: Avaluen les competències tècniques que té el candidat/a respecte a l'ocupació concreta.

Entradas relacionadas: