Gestió de Recursos Humans, Competències i Organització del Treball

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,57 KB

La Gestió dels Recursos Humans (GRH)

Els recursos humans són les persones que formen l'organització. Constitueixen el Capital Empresarial Humà, sent el fet diferencial respecte a altres empreses.

La gestió dels recursos humans és una combinació de decisions i polítiques relacionades amb el capital humà per millorar la productivitat i la competitivitat (p. ex., la motivació).

L'empresa inverteix en el capital humà perquè requereix de coneixements, habilitats i competències. Per tant, l'empresa és responsable de potenciar els treballadors.

En l'organització interna, el responsable de la gestió de recursos humans és el Departament de Recursos Humans, encarregat de seleccionar i formar les persones que l'empresa necessita per adaptar-se a l'entorn.

Proporcionar als treballadors els mitjans necessaris per exercir la seva feina intencionadament fa que el treballador satisfaci les seves necessitats, resultant en un millor rendiment.

L'estructura del Departament de Recursos Humans varia segons l'empresa:

  • En una empresa petita, les funcions són executades per una sola secció.
  • En una empresa gran, el departament pot estar format per diverses seccions.

Funcions Clau de la Gestió dels Recursos Humans

  • Organització i planificació del personal: Inclou l'organització de les plantilles, la descripció dels llocs de feina i la planificació de noves necessitats.
  • Reclutament: Selecció de candidats (pot ser interna o externa).
  • Plans d'acollida: Integració del candidat seleccionat.
  • Formació: Permet adaptar el personal als canvis de l'entorn.
  • Plans de carrera i promoció professional: Programes per adquirir l'experiència necessària.
  • Avaluació de l'exercici: Compara el rendiment de la persona amb allò exigit pel lloc de treball.
  • Clima o satisfacció laboral: Detectar el nivell de satisfacció i aplicar mesures correctores.
  • Administració del personal: S'encarrega de tots els processos administratius per a una gestió eficient.
  • Relacions laborals: Promoure la comunicació entre l'empresa i els empleats, sovint a través dels representants sindicals.
  • Prevenció de riscos laborals (PRL): Establir mesures de protecció.

Gestió per Competències i Intel·ligència Emocional

La gestió per competències implica definir els coneixements, les qualitats i els comportaments que han de tenir els components de les plantilles per aconseguir un exercici laboral òptim dins de l'empresa.

Aquesta gestió ha de tenir en compte:

  • Coneixements i habilitats: Saber-ho fer.
  • Actituds, valors i trets personals: Voler-ho fer.

Una de les competències fonamentals que cal avaluar és la intel·ligència emocional.

La Intel·ligència Emocional (IE)

És la capacitat per reconèixer sentiments propis i aliens, i l'habilitat de gestionar-los. Les habilitats emocionals són molt valorades, ja que disminueixen els conflictes laborals i milloren el clima de treball. Hi ha dues grans àrees d'intel·ligència emocional:

Intel·ligència Personal (Per mi mateix)

Capacitat per veure com som i què volem:

  • Autoconsciència: Conèixer sentiments i emocions propis.
  • Autoregulació: Manejar sentiments i emocions.
  • Motivació: Sentir impulsos per assolir objectius.

Intel·ligència Social (Entendre els altres)

Capacitat per entendre les altres persones:

  • Empatia: Reconèixer sentiments, necessitats i preocupacions alienes.
  • Habilitat social: Gestionar les relacions.

Gestió del Coneixement

La gestió del coneixement és el procés que utilitzen les empreses per transferir coneixement i experiència als treballadors. L'objectiu és aconseguir un entorn de treball col·laboratiu.

El coneixement és un instrument bàsic de gestió empresarial. La seva finalitat és generar un avantatge competitiu: les empreses només podran obtenir avantatges si utilitzen la informació i el coneixement de manera efectiva.

Tipus de Coneixement

  • Explícit: Estructurat i distribuït. Fàcil de transmetre (com ara fórmules, paraules i tecnologia).
  • Tàcit: Complicat d'estructurar i de transmetre (com ara experiències personals, habilitats i valors).

L'Organització del Treball

L'organització del treball implica un grup de persones que treballen en una empresa i que han d'estar coordinades i organitzades per realitzar una feina correcta i aconseguir els objectius. Una bona organització permet solucionar problemes més ràpidament, obtenir millors rendiments i requerir menys esforç.

El treball organitzat genera un valor superior al treball individual (efecte sinergia: el resultat de dos factors és superior a la suma de les parts individuals).

El Treball Col·laboratiu

Consisteix a posar en comú coneixements, materials i idees per compartir-los. A més de treballar en equip, els participants comparteixen recursos. Se solen utilitzar les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC).

El Treball per Projectes i Objectius

És l'organització del treball per equips amb personal intern i extern per realitzar projectes d'acord amb els objectius de l'empresa.

Característiques del Treball per Projectes

  • Tenir menys treballadors fixos.
  • Tenir treballadors a temps parcial contractats específicament per projectes.
  • Menys despatxos individuals i més sales polivalents.
  • Possibilitat de treballar des de fora de l'empresa, mitjançant connexions telemàtiques.
  • Incorporació de professionals autònoms independents per desenvolupar una tasca dins del projecte.

Aquests professionals autònoms (coneguts com a freelance) solen treballar per a diverses empreses i no comporten despeses fixes per a l'empresa. Quan acaben el projecte, emeten una factura per la feina realitzada. Un freelance és una persona que realitza treballs propis de la seva professió per a tercers.

Entradas relacionadas: