Gestió de Recursos Humans
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,98 KB
Objectius del Departament de RR. HH.
El departament de Recursos Humans té com a objectius:
- Seleccionar i formar les persones que l'empresa necessita.
- Proporcionar als treballadors els mitjans necessaris per dur a terme la seva feina.
- Motivar els treballadors perquè desenvolupin millor la seva feina (intentar que els treballadors satisfacin les seves necessitats).
Funcions del Departament de RR. HH.
Per aconseguir aquests objectius, el departament ha de desenvolupar les següents funcions:
- Organització i planificació del personal.
- Selecció i contractació del personal.
- Administració del personal.
- Formació de recursos humans.
- Relacions laborals.
- Control de personal.
- Gestió del coneixement.
1. Organització i planificació del personal
Consisteix a planificar les plantilles, és a dir, dissenyar els llocs de treball determinant les característiques, funcions i responsabilitats de cada lloc, a més de determinar el sistema de retribució i la promoció interna.
2. Selecció i contractació del personal
Aquesta tasca es divideix en 5 etapes:
- Definir el perfil de la persona idònia per ocupar el lloc de treball.
- Reclutar candidatures, ja sigui de persones de la pròpia empresa o externes. En aquest cas, les empreses solen publicar anuncis a la premsa o acudir a l'INEM o a empreses de treball temporal.
- Realitzar el procés de selecció entre les diferents candidatures. Per fer-ho, s'analitzen els currículums, es realitzen proves de capacitació, etc.
- Triar la persona que ha demostrat ser més adequada per a la feina.
- Realitzar la contractació de la persona escollida.
3. Administració de personal
Consisteix a gestionar tots els tràmits jurídico-administratius relacionats amb el personal; entre d'altres:
- Formalització de contractes (primer cal triar-lo).
- Tramitació de nòmines i assegurances socials.
- Control de drets i deures dels treballadors (horaris, permisos, vacances...).
4. Formació de recursos humans
Consisteix a donar els mitjans necessaris perquè els treballadors s'adaptin als canvis tecnològics i puguin realitzar millor el seu treball.
5. Relacions laborals
Són les activitats que relacionen l'empresa amb els treballadors a través dels seus representants (comitès d'empresa, delegats de personal i enllaços sindicals).
Les principals funcions són dur a terme la negociació col·lectiva i resoldre els possibles conflictes laborals.
La negociació col·lectiva és el procés encaminat a arribar a un acord entre treballadors i empresa sobre les condicions en què es desenvoluparà la feina.
Els conflictes laborals es produeixen quan els treballadors i l'empresa no es posen d'acord en alguns aspectes de la relació laboral. Aquest conflicte es pot donar de 3 formes:
- Conflicte col·lectiu de treball: és una manifestació de la discrepància per raons laborals entre empresaris i treballadors, que es resol acordant un calendari de reunions, de les quals la solució pot ser:
- Acord.
- Conciliació: les parts acorden que un tercer intervingui sense aportar-hi solucions.
- Mediació: les parts acorden que un tercer intervingui oferint propostes, però sense poder de decisió.
- Arbitratge: les parts acorden sotmetre la seva decisió a un àrbitre que imposa la solució al conflicte.
- Vaga: és la interrupció de la prestació de treball per part dels treballadors per tal d'imposar certes condicions de feina o manifestar una protesta.
- Tancament patronal: és el tancament del centre de treball per part de l'empresari, en cas de vaga o per qualsevol irregularitat col·lectiva en el règim de treball. Només es pot produir quan hi hagi perill de violència, ocupació il·legal del centre de treball o irregularitats en el treball que impedeixin el procés normal de producció.
6. Control de personal
Aquesta tasca o funció implica el següent:
- Control de les activitats que realitzen els treballadors (absència, hores extres, moviments de plantilla, etc.).
- Gestió de la motivació del personal (avui dia, la motivació personal no es basa únicament en la retribució, sinó que altres factors com l'horari, el reconeixement del treball...).
- Avaluació dels resultats obtinguts i solució de possibles errors.
7. Gestió del coneixement (Know-How)
Consisteix a convertir l'experiència i el saber dels empleats en un recurs que pugui ser utilitzat per qui ho necessiti per actuar de manera adequada en cada moment. S'ocupa d'identificar, capturar, recuperar, compartir i avaluar el coneixement de l'empresa a través de formes de treball, els processos, la creació de bases de dades, manuals d'usuari, etc.