Gestió de la Informació a l'Era Digital: de la Web 1.0 a la Web 3.0
Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,19 KB
Gestió de la Informació
Contrastar, Estructurar i Recuperar Informació
Importància de les TIC: L'estructura laboral ha canviat i s'ha digitalitzat, requerint noves formes de formar-se i informar-se.
Documentació
Disciplina científica centrada en la recopilació, emmagatzematge, anàlisi i difusió d'informació accessible.
Documentació als Mitjans de Comunicació
Conjunt de ciències i tècniques documentals al servei de la producció d'informacions d'actualitat (difusió i conservació).
Introducció a la Societat de la Informació
- Tradició oral: Generació en generació (memòria)
- Alfabet: Inici de l'emmagatzematge de la informació
- Impremta: Inici de l'accés a la informació (segle editorial)
- Internet i la Web: Anys 90, World Wide Web
- Web 2.0 o Web Social:
Evolució de la Web
- Web 1.0: Anys 90, només rebem informació.
- Web 2.0:
- Infraestructura on la societat genera nous continguts (emissor i receptor)
- Públic passiu a actiu
- Creació de comunitats virtuals
- Internautes decideixen com veure la informació
- Web 3.0: Xarxes i conversa social
Exemples Web Social
- Creació de contingut: Blogs
- RSS: Feedly, Netvibes
- Serveis per compartir documents: YouTube, Flickr
- Curació de continguts: Spotify, Pinterest
- Xarxes socials: Facebook, LinkedIn
- Etiquetat social: Diigo, Delicious
Informació Digital
Flexible, permet recreació i reorganització.
- Soroll: Milers de respostes que no ens serveixen, no ens interessen.
- Silenci: Molta informació però no trobem el que busquem.
Societat de la Informació
Explica l'evolució de l'estructura social als anys 70. És una nova estructura social que apareix a causa de les TIC, on la informació i el coneixement són el motor de la societat.
Societat del Coneixement
Neix a finals dels anys 60 i accentua la transició de la informació al coneixement.
Economia de la Societat Informacional
El processament d'informació depèn de la capacitat per processar i generar informació per convertir-la en coneixement.
Dades, Informació i Coneixement
- Dades: Fàcil gestió amb les tecnologies. Representació simbòlica simple i fàcil de reconèixer.
- Informació: Conjunt de dades organitzades i estructurades.
- Coneixement: Informació interpretada, metabolitzada i contextualitzada.
Societat Xarxa
Estructura social sorgida de la interacció entre l'organització social i el paradigma tecnològic.
- Articulació de l'espai físic i dels fluxos (convivència)
- Articulació del temps biològic i atemporal (comunicació asincrònica)
- Cultura de la virtualitat real (doble realitat)
- Autocomunicació de masses (enviar missatges massivament)
Reptes
La societat genera i gestiona contingut (prosumidors). Bretxa i alfabetització digital.
Bretxa Digital
Desigualtats entre individus en relació a la gestió de les TIC.
- Primera bretxa: Apareix amb l'inici de l'expansió i l'ús de l'ordinador i Internet. Tenir o no tenir connexió: regions connectades vs. desconnectades.
- Segona bretxa: Accés a Internet com a condició necessària. Condicions i qualitat d'ús (alfabetització digital). Nadius digitals (Generació Einstein / Y / Net).
Nadius i Immigrants Digitals
- Nadius digitals: La generació que ha crescut en un entorn tecnològic i té domini intuïtiu.
- Immigrants digitals: Nascuts abans de les TIC. L'entorn digital els genera incomoditat o resistència.
Alfabetització Digital
- Navegació transmediàtica
- Capacitat de negociació
- Jugar
- Capacitat de simulació i treballar en xarxa
Implica:
- Ús de múltiples llenguatges
- Interacció amb altres persones
- Connectar-se en qualsevol moment
- Gestió de la informació en entorn digital
- Participar en comunicacions socials des de diversos mitjans i dispositius
Cultura Digital Participativa (Processos)
- Afiliació
- Circulació de continguts
- Expressió creativa
- Gestió col·lectiva: resolució de problemes
Documentació
Recopilació, emmagatzematge, anàlisi i difusió de la informació.
Funcions
- Qualitat:
- Complementarietat: Enriquir o contextualitzar la informació
- Credibilitat: Ús intensiu d'informació (fonts diferenciades)
- Verificació: Informació contrastada i verificada (dades, imatges)
- Creativitat:
- Funció previsora: Documentar-se perquè en un futur proper sortirà una notícia.
- Funció preparatòria: Documentar-se en el procés d'investigació per a la creació.
- Rendibilitat: Documentació que permet reutilitzar els materials (hemeroteques)
Fonts d'Informació
Recursos necessaris que ens permeten tenir accés a determinada informació (documental, personal, institucional).
- Primàries: Informació nova, original i completa.
- Secundàries: Remeten a una font primària (Yahoo, Bing, Google). Major índex de cobertura perquè és fàcil d'usar i té un càlcul de rellevància.
- De referència: Serveixen per iniciar el coneixement sobre una matèria o resoldre dubtes (format gràfic o text, suport paper o digital, cobertura geogràfica nacional, tipologia d'informació general o especialitzada, grau d'informació primària o secundària).
Webs
Portals especialitzats, de grup, especialitzats, personals, institucionals i comercials.