Gestió de la Informació a l'Era Digital: de la Web 1.0 a la Web 3.0

Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,19 KB

Gestió de la Informació

Contrastar, Estructurar i Recuperar Informació

Importància de les TIC: L'estructura laboral ha canviat i s'ha digitalitzat, requerint noves formes de formar-se i informar-se.

Documentació

Disciplina científica centrada en la recopilació, emmagatzematge, anàlisi i difusió d'informació accessible.

Documentació als Mitjans de Comunicació

Conjunt de ciències i tècniques documentals al servei de la producció d'informacions d'actualitat (difusió i conservació).

Introducció a la Societat de la Informació

  • Tradició oral: Generació en generació (memòria)
  • Alfabet: Inici de l'emmagatzematge de la informació
  • Impremta: Inici de l'accés a la informació (segle editorial)
  • Internet i la Web: Anys 90, World Wide Web
  • Web 2.0 o Web Social:

Evolució de la Web

  • Web 1.0: Anys 90, només rebem informació.
  • Web 2.0:
    • Infraestructura on la societat genera nous continguts (emissor i receptor)
    • Públic passiu a actiu
    • Creació de comunitats virtuals
    • Internautes decideixen com veure la informació
  • Web 3.0: Xarxes i conversa social

Exemples Web Social

  • Creació de contingut: Blogs
  • RSS: Feedly, Netvibes
  • Serveis per compartir documents: YouTube, Flickr
  • Curació de continguts: Spotify, Pinterest
  • Xarxes socials: Facebook, LinkedIn
  • Etiquetat social: Diigo, Delicious

Informació Digital

Flexible, permet recreació i reorganització.

  • Soroll: Milers de respostes que no ens serveixen, no ens interessen.
  • Silenci: Molta informació però no trobem el que busquem.

Societat de la Informació

Explica l'evolució de l'estructura social als anys 70. És una nova estructura social que apareix a causa de les TIC, on la informació i el coneixement són el motor de la societat.

Societat del Coneixement

Neix a finals dels anys 60 i accentua la transició de la informació al coneixement.

Economia de la Societat Informacional

El processament d'informació depèn de la capacitat per processar i generar informació per convertir-la en coneixement.

Dades, Informació i Coneixement

  • Dades: Fàcil gestió amb les tecnologies. Representació simbòlica simple i fàcil de reconèixer.
  • Informació: Conjunt de dades organitzades i estructurades.
  • Coneixement: Informació interpretada, metabolitzada i contextualitzada.

Societat Xarxa

Estructura social sorgida de la interacció entre l'organització social i el paradigma tecnològic.

  • Articulació de l'espai físic i dels fluxos (convivència)
  • Articulació del temps biològic i atemporal (comunicació asincrònica)
  • Cultura de la virtualitat real (doble realitat)
  • Autocomunicació de masses (enviar missatges massivament)

Reptes

La societat genera i gestiona contingut (prosumidors). Bretxa i alfabetització digital.

Bretxa Digital

Desigualtats entre individus en relació a la gestió de les TIC.

  • Primera bretxa: Apareix amb l'inici de l'expansió i l'ús de l'ordinador i Internet. Tenir o no tenir connexió: regions connectades vs. desconnectades.
  • Segona bretxa: Accés a Internet com a condició necessària. Condicions i qualitat d'ús (alfabetització digital). Nadius digitals (Generació Einstein / Y / Net).

Nadius i Immigrants Digitals

  • Nadius digitals: La generació que ha crescut en un entorn tecnològic i té domini intuïtiu.
  • Immigrants digitals: Nascuts abans de les TIC. L'entorn digital els genera incomoditat o resistència.

Alfabetització Digital

  • Navegació transmediàtica
  • Capacitat de negociació
  • Jugar
  • Capacitat de simulació i treballar en xarxa

Implica:

  • Ús de múltiples llenguatges
  • Interacció amb altres persones
  • Connectar-se en qualsevol moment
  • Gestió de la informació en entorn digital
  • Participar en comunicacions socials des de diversos mitjans i dispositius

Cultura Digital Participativa (Processos)

  • Afiliació
  • Circulació de continguts
  • Expressió creativa
  • Gestió col·lectiva: resolució de problemes

Documentació

Recopilació, emmagatzematge, anàlisi i difusió de la informació.

Funcions

  • Qualitat:
    • Complementarietat: Enriquir o contextualitzar la informació
    • Credibilitat: Ús intensiu d'informació (fonts diferenciades)
    • Verificació: Informació contrastada i verificada (dades, imatges)
  • Creativitat:
    • Funció previsora: Documentar-se perquè en un futur proper sortirà una notícia.
    • Funció preparatòria: Documentar-se en el procés d'investigació per a la creació.
  • Rendibilitat: Documentació que permet reutilitzar els materials (hemeroteques)

Fonts d'Informació

Recursos necessaris que ens permeten tenir accés a determinada informació (documental, personal, institucional).

  • Primàries: Informació nova, original i completa.
  • Secundàries: Remeten a una font primària (Yahoo, Bing, Google). Major índex de cobertura perquè és fàcil d'usar i té un càlcul de rellevància.
  • De referència: Serveixen per iniciar el coneixement sobre una matèria o resoldre dubtes (format gràfic o text, suport paper o digital, cobertura geogràfica nacional, tipologia d'informació general o especialitzada, grau d'informació primària o secundària).

Webs

Portals especialitzats, de grup, especialitzats, personals, institucionals i comercials.

Entradas relacionadas: