Gestió de l'espai i exposició de productes

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 18,45 KB

Disposició interior Tema 4

El client ha d'entrar en el local. El nostre esforç en la disposició dels elements externs ha aconseguit cridar el seu interès, ara hem de aconseguir els seus desitjos de compra.

La decoració, la disposició de les seccions i el ambient han de satisfer al client i provocar-li la decisió de adquirir els productes.

La disposició interior del establiment, com distribuir les ventes, com col·locar-les a les seccions i situar-les amb el fi de aconseguir:

  • Reflexar la estratègia del establiment
  • Informar, orientar i guiar els consumidors
  • Determinar la circulació
  • Augmentar el temps de permanència a l'interior

Una adequada distribució requereix un anàlisi en 2 fonts:

  • Superfície del local
  • Les característiques del producte

Tenir més m2 no implica que tinguem major benefici, sinó amb tot:

  • L'espai és el recurs més escàs i com que posseeix el establiment
  • La seva disposició influirà en el resultat de la nostra venda
  • Hem de aconseguir una distribució ideal
  • Rentabilitzar al màxim cada metre quadrat

Superfície del local

Hem de dividir la superfície en 2 grans parts: una per la venta i l'altra per el bany i l'armetgatge

  • La sala ha d'ocupar entre el 70 i 80% de la superfície
  • Hem de situar a la dreta l'accés dels clients
  • Per al contrari, a la sortida, si n'hi ha, es situarà a l'esquerra de la façana
  • En el cas que les mercaderies, a l'entrada o a la sortida, si l'establiment ho permet, es posaran al lloc d'accés dels clients.

Analitzam 3 elements:

  • Magatzem
  • Entrada o accés
  • Sala de ventes

Magatzem

  • Ha d'ocupar entre un 5 i 10% de la superfície
  • Ha d'estar ordenat en prestatgeries que aguantin el pes i siguin fàcils de netejar
  • Ha de comptar amb una cambra de fred, per emmagatzemar productes que ho requereixen.
  • Ha de complir amb les normes de seguretat (llum, portes, extintors...)

Entrada o accés

Convé que estigui situat a la dreta de la façana. Si la porta d'entrada està situada a l'esquerra, el recorregut del client serà més limitat

Sala de ventes

Hem de dirigir la nostra atenció a la sala de ventes. A l'igual que ocorria amb l'aparador, la superfície destinada a la venta.

La zona freda és una extensió que es localitza fora de la circulació, és a dir, on el flux de clients és menor:

  • Poca afluència de clients
  • El temps de permanència és menor
  • Les vendes són més baixes

La zona calenta és una extensió que es localitza dins de la circulació. Aquests punts de l'establiment reben:

  • Major afluència de públic
  • El temps de permanència és major
  • Són zones més venudes

Altres zones fredes del local

  • La part darrere d'una columna
  • La zona esquerra de l'entrada
  • Llocs amb mala implantació de mobiliari
  • Les cantonades

Altres zones calentes del local

  • Les zones molt il·luminades
  • Els punts propers de la caixa
  • Els creusaments dels passadissos
  • Els taulells

Els productes a exposar

Altres dels factors són els productes que venem.

Característiques dels productes

Existeixen 2 grans categories de productes en funció del tipus de compra:

  • Productes de compra freqüent: Producte de consum regular i pels clients que solen acudir a l'establiment
  • Productes de compra compulsiva: Són els productes que el consumidor compra sense tenir-ho previst

Gestió estratègica de l'àrea expositiva

Els productes no només es venen per les seves característiques intrínseques com: sabor, aroma...

Com més gran atractiu tingui les exposicions dels productes, més possibilitats hi ha de ser demandat.


Presentació dels productes

La presentació del producte resulta molt important perquè pot condicionar la compra del client.

- Quan parlam de Facing ens referim a la cara venedora del producte, és la superfície que ocupa una unitat del producte.

-El Umbral de percepció: Es la longitud mínima d'exposició que requereix cada producte per ser percebut pel client.

Aquest umbral ha de canviar en funció de les mides de l'establiment, si la pastisseria és menor de 100 m2 el nombre de facing ha de ser de 3 o 4 o bé uns 20 cm.

S'ha comprovat que els productes tenen a incrementar les seves vendes quan augmenta la seva àrea d'exposició, però hem de tenir en compte:

  • A partir de certa quantitat es produeix una saturació visual.
  • Al augmentar l'àrea d'exposició no augmenten les vendes si no respon a una demanda habitual del producte.

Consells per una adequada gestió dels teus lineals

  • Evitar les ruptures de stock
  • Evitar les saturacions del lineal.
  • Controlar la data de caducitat
  • Comunicar correctament el preu

Evitar les ruptures de stock

La absència del producte en el lineal per esgotament de existència pot provocar diferents reaccions en els consumidors:

  • El client se'n anirà a comprar a la competència, el producte acabat per la qual cosa no només perdrem la venda d'aquell article sinó que també altres productes.
  • Els clients poden deixar la compra definitivament a la nostra pastisseria
  • Les ruptures de stock faran mal a la imatge de la pastisseria

Evitar la saturació del lineal

Omplir el lineal del producte pot generar la idea que el client d'aquell producte no se'l ven.

També s'ha d'evitar que el lineal sembli que està buit, perquè pot donar la sensació que el producte que queda du molt de temps a l'exposició

Controlar la data de caducitat

És molt important cuidar aquest aspecte, tant pel producte fresc com per l'envasat. Tampoc es pot vendre un producte que encara que no està caducat hagi perdut alguna propietat.

Comunicar correctament el preu

No ens podem equivocar i que el client confongui el preu dels diferents productes.

Han d'estar indicats per unitats o per pes i que el client pugui triar sense demanar-ho


Nivells d'exposició

Quan parlam dels nivells d'exposició ens referim a les alçades a les quals venim a situar el producte respecte del terra.

Quan parlam de lineals ens referim als espais físics destinats a l'exposició del producte. Els mobles i vitrines compten com a prestatgeries a les quals deim lineals.

A continuació analitzarem els tipus de mobles més comuns de 4 estants :

Nivell superior: És el més inaccessible pel consumidor, tant pels seus ulls com per les seves mans

Nivell mitja-superior: És el més visible i per tant el més venedor, ja que els productes estan situats a l'altura dels ulls del comprador.

Nivell mitja-inferior: Es troba a l'altura de les mans per la qual cosa també es considera un bon venedor.

Nivell inferior: Els productes exposats estan en clara desavantatge respecte a la seva visibilitat i la seva accessibilitat

  • Els productes líders o més notoris, suposen així mateix una atracció i interès per part del client.
  • Hem de situar-los en les zones amb menys opció de venda, així obligam al consumidor a fer un escombrat visual pels productes.
  • El stock de seguretat d'un producte, també pot tenir el seu lloc en el moble expositor sempre i quan sigui un article amb alta rotació.
  • La seguretat i comoditat del consumidor, és aconsellable que els productes més voluminosos i pesats estiguin situats en el nivell o zona inferior del moble.
  • Les compres per impuls, no són cercades pel consumidor, sinó que els hi troben mentre realitzen la compra.
  • La forma i l'estètica, s'ha d'aconseguir una combinació el més atractiva i agradable a la vista pel client.

Animació del punt de venda

Tipus de animació:

  • Animació permanent: com el seu propi nom indica, estarà present tot l'any, sense limitacions, mitjançant:
  • Ambientació sonora
  • La il·luminació
  • La decoració
  • La senyalització
  • Animació intermitent: és aquella que varia al llarg de l'any en funció dels diferents esdeveniments.

Ocassions per realitzar la animació intermitent:

  • Nova obertura - Promocions programades
  • Nadal i Pasqua - Aniversaris
  • En festes locals

Mitjans d'estímuls

Els mitjans d'estímuls tracten de crear un ambient que desperti els sentits als clients a través de: (Il·luminació, TºC, Aromes, Color..)


Il·luminació

La il·luminació de les tendes causa un gran impacte en la sensació que el consumidor percep de forma conscient.

Moltes tendes han incrementat les seves vendes augmentant la seva il·luminació. El tipus de il·luminació depèn del comportament que faci motivar al consumidor.

  • La il·luminació interior és un factor molt important. Depèn que els clients visualitzin o no els productes.
  • La il·luminació excessiva: és la il·luminació indirecta, general, per crear llum i ambientar. Però hem de seguir unes normes:
  • La pastisseria sempre ha d'estar ben il·luminada, evitant zones apagades.
  • No es recomana l'ús de fluorescents
  • L'estat de conservació ha de ser adequat.

Hem de cuidar de no deslumbrar els clients, perquè sinó abandonaran la pastisseria.

La intensitat amb la qual juguem serà depenent de la distància a la qual es trobi el focus.

Ambientació sonora

El so de fons té per objectiu fer més agradable l'estada i la compra a l'establiment.

TºC del local

S'ha comprovat que les tºC altes solen provocar cert estrès en els clients i això farà que abandonin l'establiment.

  • El excessiu fred, no és recomanable, si el client està una mica més de temps a l'establiment i la tºC és màxima, és possible que es refredi i abandoni l'establiment.
  • La tºC ha d'estar entre 23 i 27 graus.

Els aromes del local

Els clients, si ho perceben, no els dóna garantia de salubritat i seguretat, ni arribaran a entrar al local.

Els colors de la decoració

Com mes comodo es senti el clienta al nostre local més temps estara dedins.

Amb el cas de la TºC del local, si la mateixa es elavada, s'ha de optarse per els colors freds, com el ver o el blau.

En lo que refereix al tamañ, si la panaderia es petita , un color clar i unic contribuira a agradar.

Continuació tema 6

Fins ara hem vist les caracteristiques del nostre establiemnt i dels nostres productes, i es a partir de ara cuan hem combinar totes dues per aconseguir una inplantació adecuada:

- Hem de aconseguir encalentir artificialment tots els punts del nostre local

- El client ha de passar per totes les zones i veure la majoria de cantidad dels productes.

- Hem de augmentar el temps de permenencia del client en el local

El client arribara a la tenda amb una idea o amb una llista escrita, si els productes que necesita estan a la entraa, els a cercara i despres tot d'una s'en anira.

Noltros sabem quins productes tene major rotació, per tant, aixo significa que hem de repartir els productes per tora la tenda.

Aixi el client circulara per totes les areas del nostre estebliment.

Calentament del local

Imaginem que aquets productes amb alta roatació son el pa i la pasteleria salada.

Si en colocam en aquelles zones més enfora de la entrada, a partir del final de l'establiment fins a la esquerra, li forçam a anar fins mes enfora i iniciar el recorregut a la zona frreda.

Els productes de compra per inpuls, han de situar-se en les zones calentes del establiment , en aquells llocs on hi ha més visibilitat.

Relantitzar velocitat de circulació

Si els clients pasen masa aviat per devant les estanteries no tene temps de verure els productes expostos.

Per disminuir la velocitat , es necesari establir estreyent en el pas, creant cools de botella mediant "obstacles" materials com poden serr unes vitrines espossitores.

Barra de degustació

La barra de degustació es un bon negoci. Es un nou servei que no requereix de mes de 6 o 8 m 2 amb un ample de 2 metres.

Una barra de degustació ha de ser un reco petit en el queels nostres clients puguin degustar alguns productes, per allo i per evitar confusions en els nosres clients, hi ha unes cuants consells.

- No ha de ser una barra de bar

- S'ha de situar al final de la panaderia i millor si pot ser vist desde el carrer.

- No s'ha de confundir amb una cafeteria.

En definitiva, una barra de degustació te com objectiu dur els clients a : ( Entar, degustar i comprar)

Mobiliari

El consumidor actual demana algo mes que una bona presentació del producte, demana calidad i frescura del surtit.

La presentació del pa, bolleria o pasteleria , per les caracteristiques , no poden exponerse de cualsevol manera.

Cada producte va a requirir que: - Mobiliari especific   - Orde logic de presentació

- La presentació de els productes en una panaderia exigeix de la utilització de un mobiliari determinat que permet el major nombre de productes en les seguents condicions:

  • Mantenir las cualidads i la frescura amb garantia
  • Facilitar al client la recerca i elecció de els preductes
  • Despertar en ell el desitj de compra de quelles que no havia previst.


El mobiliari ha de ternir unes caracteristiques concretes:

- La altura: El mobiliari que es troba per devant del dependent ha de tenir una altura maxima de 1,30 .

El mobiliari que es troba derrera del dependent ha de tenir una altura de 1,90.

- La longitud: Els mobles llargs aprofiten mes l'espai de venta

- Altres caracteristiques del mobiliari:

  • Estetics: Han de potenciar la nostre imatge i la de la panederia
  • Comunicadors: Han de permetre la visualització 
  • Adaptables: Se han de poder modificar
  • Originals: Diferents al que poseeix la competencia

Gondoles

Estan destinades a preoductes de autoservei

Conten amb dues cares, lo que impedeix colocarles a proxim a les pareds, dirigint la circulacíó de els cleints.

Vitrinas

Son molt utilitzades en panaderia, posat que no permeten que el client accedix al producte. La seva curvatura es de cristal garantitza una viso amplia.

Es aconsejable que, per els productes de alt marge, el seu tamañ no sigui excesivament gran

Mobles estentaria

El moble de cara amb estanteria se situa sobre la pared, en el cas de tenir molt en el establiment, se aconsella colocar baldosas a diferents altures

Expositors

Son embalatges disenyats per el fabricant que amb una petit manipulació pot exhibir el producte i la publicitat.

Peg Board

Es una tabla que uneix a la pared o per damunt del mostrador permet mitjançant ganxos esposar articles penjats amb boses de chuches o patats frite

Barra de degustació

El mobiliari pot ser molt ample en funció de els productes que se ofereixen

Caixa registradora

El terminal punt de venta o TPV es un equip informatic especialitzat per actuar com una caixa registradora.

Cubriex totes les necesitats que pot tenir una tenda petita.

Inclueix una impresora, coneixio de maquinaria en red i capacitat de conexio a lector de barres.

Permet dur un control informatitzat de tot tipo de operacions i relitzar analisis de clients, de preductes i controlar stocks.

Datafono

Es el equip que conecta o a la red telefonica permet el cobro o els clients mitjançant tarjetes bancaries.

Entradas relacionadas: