Gestió Empresarial: Planificació, Organització i Control

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,03 KB

Planificació Empresarial

La planificació consisteix en la fixació dels objectius que cal assolir en l'empresa i en cadascun dels seus departaments. A més, implica establir les estratègies i polítiques per aconseguir-los, així com els criteris de decisió.

Aspectes Clau de la Planificació

  • Els objectius han de ser realistes.
  • Cal jerarquitzar els objectius.
  • S'han de minimitzar els costos.
  • Cal abastir els diferents elements de l'empresa amb els recursos necessaris per assolir els objectius marcats.

Plans Segons la Dimensió Temporal

  • Llarg termini: més de 5 anys.
  • Mig termini: d'1 a 5 anys.
  • Curt termini: un any.

Etapes de la Planificació

  1. Anàlisi de la situació de partida.
  2. Fixació dels objectius.
  3. Creació d'alternatives.
  4. Avaluació de les alternatives.
  5. Elecció d'una de les alternatives.
  6. Control dels desviaments.

Organització Empresarial

L'organització consisteix a dissenyar un sistema de funcionament basat en la determinació de funcions que han de desenvolupar les persones que integren l'empresa, així com les relacions que s'estableixen entre elles.

Aspectes Clau de l'Organització

  • Les funcions destinades a cada persona han d'estar molt clares.
  • Cada persona ha de saber què ha de fer, a qui ha d'obeir i a qui ha de manar.
  • Han d'existir bons camins de comunicació en tots els sentits.

Gestió Empresarial

Gestionar consisteix a intentar que les persones que formen l'empresa realitzin les tasques necessàries perquè s'assoleixin els objectius marcats.

Aspectes Clau de la Gestió

  • Elegir les tasques que s'han de fer.
  • Comunicar les tasques a les persones que es tenen al càrrec.
  • Donar les instruccions necessàries perquè puguin realitzar les tasques correctament.
  • Crear un bon ambient de treball per a tenir motivat el treballador.

Teoria X i Teoria Y

  • Teoria X:
    • Aversió al treball.
    • Falta d'ambició i responsabilitat.
    • Preferència per ser manats.
    • Resistència als canvis.
  • Teoria Y:
    • Desig de treballar.
    • Ambició, imaginació i creativitat.
    • Voluntat de responsabilitat.

Control Empresarial

Controlar és detectar les desviacions que es produeixen respecte al que s'ha planificat prèviament amb la intenció de corregir-les. Consisteix a assegurar que tot surti com s'havia previst en la planificació.

Fases del Control

  1. Marcar uns estàndards: establir mesures que es considerin normals.
  2. Mesurar les activitats: analitzar els resultats obtinguts en la realitat.
  3. Corregir les desviacions: identificar les causes de les desviacions i prendre mesures correctives.

Criteris de Presa de Decisions

  • Situació de certesa: es coneix amb seguretat l'estat de la naturalesa.
  • Situació de risc: es coneix la probabilitat de cada estat de la naturalesa.
  • Situació d'incertesa: no es coneix ni l'estat de la naturalesa ni la seva probabilitat (optimista, pessimista, Hurwicz, Savage, Laplace).

Coeficient d'Optimisme de Hurwicz

Depèn de l'optimisme de la persona que ha de prendre la decisió.

Eines per a la Presa de Decisions

  • Experiència.
  • Racionalitat basada en el mètode científic.

Jerarquia de la Normativa Jurídica

  1. Normes comunitàries directament aplicades (Reglaments de la UE).
  2. Constitució espanyola.
  3. Convenis OIT, Tractats o convenis bilaterals o multilaterals, Directives de la UE.
  4. Lleis orgàniques.
  5. Lleis ordinàries. Normes amb rang de llei (Reials Decrets-Llei i Reial Decret Legislatiu).
  6. Reglaments (Reial Decret).
  7. Convenis col·lectius.
  8. Contracte de treball.
  9. Costum laboral.
  10. Principis generals del Dret.

Funcions de Recursos Humans

  • Funció de treball: organitza la plantilla, altes i baixes, perfils professionals i tasques.
  • Funció de selecció i contractació: procés de selecció del treballador més adequat.
  1. Determinar el perfil idoni.
  2. Reclutament de candidatures.
  3. Entrevistes.
  4. Elecció de la persona més adequada.
Funció d'administració de personal: tràmits juridicoadministratius (contractes, nòmines, assegurances socials). Funció de formació dels RRHH: avalua i satisfà les necessitats de formació. Funció de relacions laborals: relació amb els representants dels treballadors, negociació de convenis col·lectius. Funció de control del personal: supervisa la feina dels treballadors.

Requisits de la Relació Laboral

  1. Personal: no pot ser substituït.
  2. Voluntària: no pot ser obligat.
  3. Per compte d'altri: el producte o servei és per a l'empresa.
  4. Retribuïda: ha de tenir un salari.
  5. Dependent: depèn de les normes del cap.

Relacions Laborals Especials

  • Personal d'alta direcció.
  • Servei de la llar familiar.
  • Esportistes professionals.
  • Artistes en espectacles públics.
  • Certs representants de comerç.

Relacions No Laborals

  • Funcionaris públics.
  • Prestacions personals obligatòries.
  • Treballs familiars.
  • Agents comercials.
  • Treballadors autònoms.

Graus de Parentiu

JO - PARELLA -> FILLS, PARES (1r) -> AVIS (2n) -> GERMANS (2n) -> ONCLES (3r) -> COSINS (4t)

Entradas relacionadas: