Gestió Empresarial: Àrees, Processos i Organització

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,19 KB

Funcions Internes o Àrees Internes

Les àrees internes d'una empresa són: àrea comercial, àrea de producció, àrea de finançament i inversió, àrea de recursos humans.

Àrea Comercial

Funció: Fer totes les activitats necessàries per fer arribar el producte a les mans del consumidor. Té dues funcions principals:

  • Anàlisi de mercat: Consisteix a analitzar les necessitats del consumidor i intentar generar-ne alguna de nova, bàsicament se centra a estudiar el mercat. Volem seleccionar bé el target per així treure bones conclusions, ho faran mitjançant enquestes, observació...
  • Estratègia de màrqueting: Consisteix a dissenyar una política adequada per a vendre el producte o servei. Podem dir que és la que més importància té cara als resultats.

Àrea de Producció

D'una banda, té la funció d'aprovisionament de les matèries primeres, que selecciona i adquireix els materials que necessitarà l'empresa per produir. D'altra banda, té la funció de gestionar la producció, fer la cadena de muntatge el més eficient possible.

Àrea de Recursos Humans

Aquesta àrea de l'empresa selecciona i contracta les persones més adequades per a cada lloc de la seva empresa. També s'encarrega de tot el que està relacionat amb les persones de l'empresa (contractació, formació, motivació, salaris, etc.). Gestiona el material i administra tota la documentació dels contractes, nòmines, etc. A més, vetlla pel clima i la satisfacció laboral.

Àrea de Finançament i Inversió

S'encarrega, per una banda, de seleccionar les fonts de finançament més rendibles i, de l'altra, decidirà on invertir per obtenir un millor resultat. Aquest departament finança a totes les altres àrees o departaments.

Procés Administratiu

Funcions que fa l'empresa amb l'objectiu d'assolir els seus objectius finals. Les funcions són:

  • Fase mecànica (part teòrica, s'estableix què s'ha de fer): planificació i organització.
  • Fase dinàmica (posada en pràctica del que s'ha planejat i organitzat): gestió o direcció i control.

Planificació

Consisteix a fixar objectius, marcar estratègies i definir les polítiques de l'empresa per aconseguir les finalitats de l'empresa. Fases:

  • Anàlisi de la situació de partida (estudiar la situació actual de l’empresa i el seu entorn per detectar oportunitats).
  • Fixació dels objectius (marcar objectius i alternatives d’allò que es vulgui aconseguir).
  • Creació de noves alternatives o determinació de les línies d’actuació.
  • Avaluació de les alternatives.
  • Elecció d’una de les alternatives.
  • Control i determinació de desviaments.

Organització

Crear una estructura que estableixi clarament totes les tasques que ha de dur a terme cadascú dins l'empresa, així com les seves responsabilitats i poder de decisió. Fases:

  • Punt de partida (conèixer precisament els objectius, la missió o visió, així com la planificació més immediata de l'empresa).
  • Recursos (examinar si hi ha recursos suficients, en cas que no, fer un ajustament).
  • Distribució de departaments.
  • Establir un ordre jeràrquic.
  • Assignar les tasques.

Distribució de Departaments

  • Per funcions: El personal s'organitza segons la seva especialitat (aprofiten les seves habilitats tècniques).
  • Per productes, serveis o dimensions: S'agrupa al personal segons els serveis que ofereixi.
  • Per zones geogràfiques.
  • Per projectes.

La Comunicació

  • Externa (empresa → mitjans de comunicació).
  • Interna (dins de l'empresa).
  • Formal (entre membres).
  • Informal (fruit de la confiança).
  • Ascendent (càrrecs inferiors a càrrecs superiors).
  • Descendent (fruit de la confiança).
  • Horitzontal (mateix nivell jeràrquic).

Estructura Organitzativa

  • Lineal/jeràrquica: Comandament, integrants de la plantilla depenen d’un cap superior.
    • Avantatges: Simple d'entendre i ràpid per a la presa de solucions.
    • Inconvenients: Falta d'especialització, falta de flexibilitat i falta de motivació.
  • Funcional o departamental: Existència d’especialistes que dediquen l'esforç a una tasca concreta. Nivells inferiors connectats a diversos caps i cadascun amb una funció. Persones subordinades reben ordres de diversos caps departamentals sota els quals treballin.
    • Avantatges: L'empresa disposa d'especialistes que es dediquen només a una tasca.
    • Inconvenients: Els empleats no saben a qui fer cas molts cops.
  • Model lineal i assessorament (STAFF): Estructura central jeràrquica que disposa del suport de departaments d’assessorament que ajuden però no tenen cap mena d’autoritat.
    • Avantatges: Només rep ordres d'un cap.
    • Inconvenients: Decisions lentes, conflictes de relacions entre el personal, representen un cost addicional per a l'empresa.
  • Estructura matricial: Treballadors depenen de més d'un superior, normalment un per la seva funció (com finances) i un altre per un projecte específic. Això fomenta la col·laboració entre departaments, però pot provocar confusió en la cadena de comandament i conflictes d'autoritat.
  • Model TEAL: Nou model, planejat per Frederic Laloux. Proposa una estructura desjerarquitzada, on tots estiguin en igualtat, sense persones que manin. Tres punts clau: autogestió, propòsit evolutiu i plenitud.
    • Avantatges: Autonomia i adaptabilitat.
    • Inconvenients: Manca de direcció i requereix massa confiança.

Organigrama

Representació gràfica de l’estructura de l’organització empresarial d’una manera sintètica i simplificada, i dona a conèixer les característiques principals de l’estructura esmentada (vertical, horitzontal, radial).

Gestió o Direcció

Aconseguir que els membres de l'empresa realitzin les tasques necessàries per assolir els objectius establerts.

CEO

Persona encarregada de realitzar les accions per complir els objectius fixats pel director o la direcció de l'empresa.

Estils de Lideratge

  • Autoritari: El líder pren decisions sense consultar els subordinats ni justificar-les, exigint obediència i supervisant directament l'equip.
  • Democràtic: Persona que lidera i busca ser un membre més de l'equip; les decisions es prenen de manera col·lectiva, però sota la seva supervisió i consentiment.
  • Liberal: El líder té una participació mínima i permet que el personal prengui decisions.

Teories X, Y i Z (McGregor i Ouchi)

X (McGregor): Consideren el treball com un mal que s’ha de suportar, treballen el mínim possible, no tenen ambició, no volen responsabilitats, prefereixen que els manin.

Y (McGregor): El treball els estimula i els ajuda a realitzar-se, tenen ambició, imaginació i creativitat, assumeixen responsabilitats.

Z (Ouchi): Cultura participativa. Tots els treballadors són importants, busca la conciliació entre els interessos de la plantilla i els de l’organització, s'estimula la comunicació i el respecte mutu.

Funció de Control

Verificar que tot surti com s'havia previst en fer la planificació. Fases:

  • Fixar resultats previstos.
  • Comparar resultats i buscar desviacions.
  • Corregir les desviacions.

Tècniques de control:

  • Pressupostos.
  • Auditoria interna.
  • Estadística.

Tipus d'Auditoria

Interna, externa, de comptes, operativa, ecoauditoria.

Entradas relacionadas: