Gestió Emocional i Comunicació Efectiva: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,64 KB

Emocions: Conceptes i Gestió

Components de les Emocions

  • Manifestació neurofisiològica: Reaccions involuntàries.
  • Comportament: Reconeixement de gestos corporals associats a les diferents emocions.
  • Cognició: Capacitat de reconèixer les pròpies emocions.

Funcions de les Emocions

  • Adaptativa
  • Informativa
  • Social
  • Motivacional

Emocions Bàsiques

  • Negatives: Ira, por, tristesa, fàstic, vergonya, ansietat.
  • Positives: Felicitat, alegria, amor, humor.

Gestió Emocional

  • Algunes emocions poden predisposar les persones a contreure malalties, mentre que d'altres afavoreixen la recuperació.
  • Controlar les emocions: És positiu. Reprimir les emocions pot conduir a trastorns de personalitat.
  • Objectiu: Aprendre a gestionar les emocions.
  • Què fer amb les emocions:
    • El benestar emocional millora la salut.
    • Sentir-nos bé ens motiva a adoptar estils de vida més saludables.
    • Com millor gestionem les emocions, més gaudirem de la vida.
    • Les emocions positives s'han de potenciar.
    • Les emocions negatives ajuden a restablir l'equilibri.
    • És important expressar aquestes emocions.

Intel·ligència Emocional

  • Intrapersonal:
    • Autoconsciència: Capacitat de reconèixer les pròpies emocions.
    • Autoregulació: Capacitat de controlar les emocions.
    • Automotivació: Capacitat que permet dirigir les emocions cap a un objectiu.
  • Interpersonal:
    • Empatia: Capacitat de captar l'estat emocional dels altres.
    • Habilitats socials.

Educació Emocional

  • És un procés educatiu, continu i permanent.
  • Proposa el desenvolupament de coneixements i habilitats sobre les emocions.
  • Finalitat: Augmentar el benestar personal i social.
  • L'educació emocional és una forma de prevenció primària inespecífica.
  • La prevenció primària tendeix a confluir amb l'educació per maximitzar tendències constructives i minimitzar les destructives.

Teràpia Emocional

  • Tracta de neutralitzar les pertorbacions emocionals.
  • Tracta de recuperar el control sobre les emocions i comportaments.
  • Identificar i expressar les seves emocions ajuda a millorar la relació terapèutica.

Comunicació: Principis i Aplicacions

Axiomes de la Comunicació

  • No és possible no comunicar-se.
  • Tota comunicació té dos components: les paraules i les emocions.
  • L'important és el que l'altre entén.
  • La comunicació és més que una simple suma de factors.
  • Dos tipus de relacions interpersonals: simètrica i complementària.

Elements de la Comunicació

  • Emissor
  • Canal
  • Codi
  • Missatge
  • Receptor
  • Feedback (retroalimentació)
  • Context (íntim, públic, formal o informal)

Objectius de la Comunicació

  • Atenció als usuaris.
  • Analitzar les reaccions i neutralitzar els sentiments negatius.
  • Promoure la participació activa dels usuaris.
  • Reflexionar sobre la importància de l'autoconeixement.

Comunicació Terapèutica

  • Paternalista
  • Informativa
  • Interpretativa
  • Deliberativa

Entradas relacionadas: