Gestió de Demandes en Centres d'Emergències: Protocols i Actuacions
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,95 KB
Definicions Clau en la Gestió d'Emergències
Pla: Conjunt ordenat i coherent d’accions a realitzar.
Demanda: Súplica, petició o sol·licitud d’ajuda.
Objectius dels Centres Coordinadors (CECOS)
- Requerir i verificar la informació de l’incident.
- Informar i vehicular l’activació, si s’escau, de plans d’emergències en la fase corresponent.
- Desplegar les unitats operatives de suport vital.
- Coordinar-se amb els altres cossos i la resta del sistema sanitari (banc de sang, hospitals, centres de vigilància epidemiològica, CAP, CUAPS).
- Gestionar el trasllat i la distribució de pacients.
- Recopilar i ordenar un subministrament únic de la informació de l’accident.
Centres Coordinadors d'Emergències
Localitzacions on es reben i tracten les demandes d’emergències generades per la població. Les trucades són tractades seguint un interrogatori específic (formulari de demanda) fins a poder decidir la resposta més adequada a cada escenari (categorització de la demanda).
Actuacions en la Recepció de Demandes
- Atenció sanitària urgent.
- Transport interhospitalari crític.
- Informació per a la salut com a orientació sobre serveis sanitaris (localització de centres de salut, horaris, telèfons de contacte).
- Consultoria mèdica.
- Assessoria sanitària en pro de la salut.
- Serveis preventius en situacions de risc previsible.
- Suport en la coordinació en plans d'emergència davant situacions de greu risc col·lectiu.
- Suport amb els centres de vigilància epidemiològica.
Objectiu del Procés de Recepció de Demandes
Minimitzar els efectes nocius d’una emergència en benefici de l’usuari o afectat en el mínim temps possible i garantint la qualitat assistencial. Cal assegurar la continuïtat assistencial i la creació de registres amb indicadors.
L'Operador de Demanda en Emergències
Persona encarregada de rebre l’alerta directament de la plataforma 112 o 061 i de desenvolupar el formulari per realitzar una primera valoració sanitària del cas.
Tasques Clau de l'Operador
- Recollir la informació bàsica i necessària de l’alerta.
- Introduir-la en el programa informàtic que el guiarà en la direcció que ha de seguir la pròpia demanda.
Tipus de Demandes Gestionades
- Demandes que requereixen una resposta protocol·litzada: Processos on la resposta necessària es contempla en les diferents instruccions tècniques de la Sala de Control.
- Demandes que requereixen una resposta no protocol·litzada: Processos que demanden necessàriament la supervisió o consultoria mèdica i el seguiment de l’alerta.
Demandes segons la Funció de Qualitat
- Demandes d'informació breu: L'operador pot respondre directament i finalitzar la trucada.
- Demandes d'informació àmplia: La trucada és transmesa al coordinador o operador de recursos corresponents.
Formularis de Demanda en Emergències
Protocols de preguntes establertes per conèixer les dades bàsiques i els aspectes necessaris per preparar els recursos adequats per afrontar qualsevol situació d'emergència.
Característiques Essencials dels Formularis
- Han de ser complets i tancats.
- Han de ser estructurats.
- Han de ser breus.
- Han de ser senzills i fàcils d’executar.
- Han de ser equitatius i dirigits.
Dades Imprescindibles a Recollir
- Nom de la persona alertant.
- Telèfon de contacte.
- Localització del succés.
- Dades sobre l’usuari afectat i número d'identificació de la targeta sanitària.
Preguntes de Contacte i Afiliació
- Número d'incident.
- Alertant: qualificat o no qualificat.
- Localització.
- Dades personals de l’afectat.
Preguntes per a Consells d'Atenció Sanitària i Autoprotecció Bàsica
- Característiques del succés (temps transcorregut, què feia).
- Dades de l'afectació (danys).
- Antecedents patològics i al·lèrgies.
Identificació de la Magnitud de l'Emergència
- Número de persones afectades.
- Risc d'existència de més afectats.
- Persistència de l'agent causal de la situació d'emergència.
- Allunyament de l'àrea d'influència.
- Mobilitat dels recursos actuants.
- Vies d'accés i evacuació a l'escenari.
- Restriccions de trànsit rodat per obstacles.
- Isocrones als centres assistencials de diferent nivell.
Categorització de la Demanda
Sistema OMEGA
Facilita la tipificació de casos i, d’aquesta manera, ajuda a categoritzar la demanda assistencial. Preguntes clau inclouen:
- Motiu de la seva trucada?
- Què li passa al pacient ara?
- Està conscient?
- Si li parla, contesta?
- Respira normalment?
Identificació de la Localització Geogràfica
Codificació per a la localització:
- 1: Nord-Sud.
- 2: Est-Oest.
- 3: Nord-Est - Sud-Oest (paral·leles a la costa).
- 4: Nord-Oest - Sud-Est (perpendiculars a la costa) de la zona sud de Catalunya.
- 5: Nord-Oest - Sud-Est (perpendiculars a la costa) de la zona central de Catalunya.
- 6: Nord-Oest - Sud-Est (perpendiculars a la costa) de la zona nord de Catalunya.
Unitats Operatives de Suport Vital
- SVI: Suport Vital Intensiu (codi 4).
- VIR: Vehicle d'Intervenció Ràpida (codi 5).
- SVA: Suport Vital Avançat (codi 6).
- SVB: Suport Vital Bàsic (codi 7).