Gestió dels Recursos Humans i Motivació Laboral

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,69 KB

1.- Què és la gestió dels recursos humans?. Enumera 11 funcions.

Gestió dels recursos humans - Són totes les decisions, accions i polítiques que l’empresa decideix en relació al seu capital humà, és a dir, els treballadors per millorar la productivitat i competitivitat.

  • Organització i planificació del personal.
  • Reclutament.
  • Selecció.
  • Plans d’acollida.
  • Plans de carrera i promoció professional.
  • Formació.
  • Avaluació de l’exercici.
  • Clima i satisfacció laboral.
  • Administració del personal.
  • Relacions laborals.
  • Prevenció dels riscos laborals.

2.- Explica el motiu de la importància de la formació de recursos humans i defineix la gestió del coneixement.

Formació de recursos humans - En una societat competitiva les empreses han d’estar contínuament adaptant-se als canvis, i formar als seus treballadors perquè sinó quedarà desfasada.

Gestió del coneixement - Consisteix en intentar que tots els coneixements que tenen els treballadors es puguin aprofitar dins les empreses per ser més competitius.
Hi ha dos tipus:

  • Coneixement explícit: Es pot emmagatzemar. Ex: Llibres, video.
  • Coneixement tàcit: No es pot emmagatzemar i ve derivat de les experiències personals.

3.- Explica el treball en equip.
Treball en equip - És un grup petit d’individus que treballen de forma coordinada i col·laboren entre si per realitzar una feina concreta amb els mateixos objectius. La feina no és una feina individual, sinó que conjunta.

4.- Explica la gestió per competències. Defineix intel·ligència emocional i explica com s’aplica en el treball.
Gestió per competències - Implica definir els coneixements, les qualitats i els comportaments de la plantilla de l’empresa. S'ha de tenir en compte els coneixements, les habilitats per fer feina, les actituds.

Intel·ligència emocional - Capacitat de reconèixer sentiments propis i aliens, i l’habilitat per gestionar-los.
Els seus aspectes: autoconeixement, autocontrol, motivació, empatia i habilitats socials.

5.- Què és la motivació laboral? Enumera les maneres d’incentivar aquesta motivació.

Motivació laboral - És el conjunt d’estímuls que rep la persona treballadora que la guien a actuar d’una manera determinada en l’àmbit laboral.

Maneres d’incentivar aquesta motivació:

  • Diners.
  • Bon tracte.
  • Expectatives de futur.
  • Reconeixement de la feina.
  • Col·laboració a la feina.

6.- Explica la teoria Maslow.

Teoria de Maslow - Va classificar les necessitats humanes en cinc nivells, que s’han de satisfer de manera progressiva. És molt important saber que necesita sabrem com motivar.

Autorealització: Arribar en el nivell més alt. Cap, director. Autoestima: Reconeixement, que es valori la teva capacitat. Socials: Ser acceptat a la feina, sentir-se bé i respectat. Seguretat: Tenir un contracte definit, garantir la teva feina. Fisiològiques: Necessitats bàsiques: menjar, dormir.

1. Autorealització 2. autoestima 3 socials 4 seguretat. 5 fisioloogies.

7.- Explica la teoria de Herzberg.

Teoria de Herzberg - Es basa en la influència que tenen dos tipus de factors sobre el grau de satisfacció dels treballadors.
Hi ha dos tipus de motivació laboral:

  • Higiene: no generen satisfacció directament, però l'absència d’aquests factors produeix insatisfacció als treballadors.
    → Salari → Condicions de treball
  • → Estabilitat → Relacions personals
  • Motivació: generen satisfacció directament als treballadors. Aquests es basen en la piràmide de Maslow.
    → Responsabilitat → Reconeixement → Promoció interna

Exemple: Si et deixen anar al lavabo no motiva, però si no et deixen anar-hi desmotiva, per tant, es un factor d’higiene.
Si et donen el teu sou no motiva, però si et donen 100€ extra si que motiva, per tant, es un factor de motivació.


1.- Defineix activitat laboral i les seves quatre característiques.

Defineix activitat laboral - Treballador i empresari es posen d’acord en que el treballador realitzarà una feina per l’empresari, sota les seves ordres i a canvi d’un sou.
Conjunt de tasques i activitats que els treballadors realitzen a l’empresa. Característiques:

  • Voluntari: Treballa perquè vol
  • Per compte d‘altri: Jo fabrico per a l’empresari, si treballo fent un cotxe el que fabrico no és meu sinó del empresari.
  • Subordinat: Seguir les ordres Retribuït: A canvi del seu treball rep uns diners sou

2.- Defineix Constitució, Estatut dels treballadors, conveni col·lectiu i sindicat.

  • Constitució: Norms legal suprema de l’ordenament jurídic.
  • Estatut dels treballadors: Concreta tots els drets, obligacions i llibertats dels treballadors.
  • Conveni col·lectiu: acord marcats entre els representants dels treballadors i l’empresa. i es pot millorar a l’estatut dels treballadors
  • Sindicats: on els treballadors s’associen per defensar els seus drets i llibertats laborals.

3.- Defineix conflicte col·lectiu i les tres formes de solucionar-lo.

Conflicte col·lectiu - Quan es planteja un desacord entre empresa i treballadors. Formes de solucionar-lo:

  • La conciliació: Acorden la intervenció d’una tercera persona per solucionar.
  • La mediació: Les dues parts decideixen que una tercera persona intercedeix aportant idees.
  • L'arbitratge: Es fa el que diu la tercera persona.

4.- Característiques del contracte per obra o servei determinat, eventual per circumstàncies de la producció i d’interinitat.

Contracte per obra o servei determinat

  • Realitzar una obra o un servei concret amb autonomia pròpia dins de l’empresa.
  • Durada es el temps que duri la obra o servei, com a màxim 3 anys.
  • Pot ser a temps complet o temps parcial.
  • S’ha de fer per escrit i ha de tenir indemnització són 12 dies per any treballat.

Contracte eventual per circumstàncies de la producció

  • Objecte del contracte és cobrir les necessitats de l’empresa per una acumulació de tasques o excés de demanda.
  • Durada sis mesos dins d’un període de 12.
  • Jornada pot ser completa o temps parcial.
  • Pot ser oral si no supera les 4 setmanes de jornada completa.
  • Té una indemnització de 12 dies per any treballat.

Contracte d’interinitat

  • Serveix per ocupar el lloc de treball d’una persona que està de baixa, per fer una substitució, o també per fer una selecció.
  • La durada serà el temps que tardi en tornar la persona substituïda i tres mesos màxim en el cas de procés de selecció.
  • Jornada completa o parcial.
  • Sempre per escrit i no hi ha indemnització.

5.- Característiques del contracte de pràctiques i del contracte per a la formació.

Contracte per a la formació.

  • Contracte per intentar solucionar els problemes d’atur que tenen els joves.
  • Joves menors de 25 anys que no tenen experiència ni estudis.
  • Durada és mínim 1 any màxim 3.
  • Període de prova no pot ser superior a tres mesos.
  • Mai podrà treballar més del 75 % de la jornada perquè com a mínim un 25% ha d’estudiar.
  • Ha de ser per escrit i no té indemnització.

Contracte de pràctiques.

  • Per a aquelles persones que tenen una formació però no tenen experiència.
  • No hi ha mínim d'edat.
  • Durada mínim 6 mesos màxim dos anys.

Entradas relacionadas: