Gestió dels Recursos Humans i Motivació Laboral
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,69 KB
1.- Què és la gestió dels recursos humans?. Enumera 11 funcions.
Gestió dels recursos humans - Són totes les decisions, accions i polítiques que l’empresa decideix en relació al seu capital humà, és a dir, els treballadors per millorar la productivitat i competitivitat.
- Organització i planificació del personal.
- Reclutament.
- Selecció.
- Plans d’acollida.
- Plans de carrera i promoció professional.
- Formació.
- Avaluació de l’exercici.
- Clima i satisfacció laboral.
- Administració del personal.
- Relacions laborals.
- Prevenció dels riscos laborals.
2.- Explica el motiu de la importància de la formació de recursos humans i defineix la gestió del coneixement.
Formació de recursos humans - En una societat competitiva les empreses han d’estar contínuament adaptant-se als canvis, i formar als seus treballadors perquè sinó quedarà desfasada.
Gestió del coneixement - Consisteix en intentar que tots els coneixements que tenen els treballadors es puguin aprofitar dins les empreses per ser més competitius.
Hi ha dos tipus:
- Coneixement explícit: Es pot emmagatzemar. Ex: Llibres, video.
- Coneixement tàcit: No es pot emmagatzemar i ve derivat de les experiències personals.
3.- Explica el treball en equip.
Treball en equip - És un grup petit d’individus que treballen de forma coordinada i col·laboren entre si per realitzar una feina concreta amb els mateixos objectius. La feina no és una feina individual, sinó que conjunta.
4.- Explica la gestió per competències. Defineix intel·ligència emocional i explica com s’aplica en el treball.
Gestió per competències - Implica definir els coneixements, les qualitats i els comportaments de la plantilla de l’empresa. S'ha de tenir en compte els coneixements, les habilitats per fer feina, les actituds.
Intel·ligència emocional - Capacitat de reconèixer sentiments propis i aliens, i l’habilitat per gestionar-los.
Els seus aspectes: autoconeixement, autocontrol, motivació, empatia i habilitats socials.
5.- Què és la motivació laboral? Enumera les maneres d’incentivar aquesta motivació.
Motivació laboral - És el conjunt d’estímuls que rep la persona treballadora que la guien a actuar d’una manera determinada en l’àmbit laboral.
Maneres d’incentivar aquesta motivació:
- Diners.
- Bon tracte.
- Expectatives de futur.
- Reconeixement de la feina.
- Col·laboració a la feina.
6.- Explica la teoria Maslow.
Teoria de Maslow - Va classificar les necessitats humanes en cinc nivells, que s’han de satisfer de manera progressiva. És molt important saber que necesita sabrem com motivar.
Autorealització: Arribar en el nivell més alt. Cap, director. Autoestima: Reconeixement, que es valori la teva capacitat. Socials: Ser acceptat a la feina, sentir-se bé i respectat. Seguretat: Tenir un contracte definit, garantir la teva feina. Fisiològiques: Necessitats bàsiques: menjar, dormir.
1. Autorealització 2. autoestima 3 socials 4 seguretat. 5 fisioloogies.
7.- Explica la teoria de Herzberg.
Teoria de Herzberg - Es basa en la influència que tenen dos tipus de factors sobre el grau de satisfacció dels treballadors.
Hi ha dos tipus de motivació laboral:
- Higiene: no generen satisfacció directament, però l'absència d’aquests factors produeix insatisfacció als treballadors.
→ Salari → Condicions de treball - → Estabilitat → Relacions personals
- Motivació: generen satisfacció directament als treballadors. Aquests es basen en la piràmide de Maslow.
→ Responsabilitat → Reconeixement → Promoció interna
Exemple: Si et deixen anar al lavabo no motiva, però si no et deixen anar-hi desmotiva, per tant, es un factor d’higiene.
Si et donen el teu sou no motiva, però si et donen 100€ extra si que motiva, per tant, es un factor de motivació.
1.- Defineix activitat laboral i les seves quatre característiques.
Defineix activitat laboral - Treballador i empresari es posen d’acord en que el treballador realitzarà una feina per l’empresari, sota les seves ordres i a canvi d’un sou.
Conjunt de tasques i activitats que els treballadors realitzen a l’empresa. Característiques:
- Voluntari: Treballa perquè vol
- Per compte d‘altri: Jo fabrico per a l’empresari, si treballo fent un cotxe el que fabrico no és meu sinó del empresari.
- Subordinat: Seguir les ordres Retribuït: A canvi del seu treball rep uns diners sou
2.- Defineix Constitució, Estatut dels treballadors, conveni col·lectiu i sindicat.
- Constitució: Norms legal suprema de l’ordenament jurídic.
- Estatut dels treballadors: Concreta tots els drets, obligacions i llibertats dels treballadors.
- Conveni col·lectiu: acord marcats entre els representants dels treballadors i l’empresa. i es pot millorar a l’estatut dels treballadors
- Sindicats: on els treballadors s’associen per defensar els seus drets i llibertats laborals.
3.- Defineix conflicte col·lectiu i les tres formes de solucionar-lo.
Conflicte col·lectiu - Quan es planteja un desacord entre empresa i treballadors. Formes de solucionar-lo:
- La conciliació: Acorden la intervenció d’una tercera persona per solucionar.
- La mediació: Les dues parts decideixen que una tercera persona intercedeix aportant idees.
- L'arbitratge: Es fa el que diu la tercera persona.
4.- Característiques del contracte per obra o servei determinat, eventual per circumstàncies de la producció i d’interinitat.
Contracte per obra o servei determinat
- Realitzar una obra o un servei concret amb autonomia pròpia dins de l’empresa.
- Durada es el temps que duri la obra o servei, com a màxim 3 anys.
- Pot ser a temps complet o temps parcial.
- S’ha de fer per escrit i ha de tenir indemnització són 12 dies per any treballat.
Contracte eventual per circumstàncies de la producció
- Objecte del contracte és cobrir les necessitats de l’empresa per una acumulació de tasques o excés de demanda.
- Durada sis mesos dins d’un període de 12.
- Jornada pot ser completa o temps parcial.
- Pot ser oral si no supera les 4 setmanes de jornada completa.
- Té una indemnització de 12 dies per any treballat.
Contracte d’interinitat
- Serveix per ocupar el lloc de treball d’una persona que està de baixa, per fer una substitució, o també per fer una selecció.
- La durada serà el temps que tardi en tornar la persona substituïda i tres mesos màxim en el cas de procés de selecció.
- Jornada completa o parcial.
- Sempre per escrit i no hi ha indemnització.
5.- Característiques del contracte de pràctiques i del contracte per a la formació.
Contracte per a la formació.
- Contracte per intentar solucionar els problemes d’atur que tenen els joves.
- Joves menors de 25 anys que no tenen experiència ni estudis.
- Durada és mínim 1 any màxim 3.
- Període de prova no pot ser superior a tres mesos.
- Mai podrà treballar més del 75 % de la jornada perquè com a mínim un 25% ha d’estudiar.
- Ha de ser per escrit i no té indemnització.
Contracte de pràctiques.
- Per a aquelles persones que tenen una formació però no tenen experiència.
- No hi ha mínim d'edat.
- Durada mínim 6 mesos màxim dos anys.