Gestió del Son i Higiene a l'Educació Infantil: Hàbits i Rutines

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,93 KB

Gestió del Son i el Descans

Objectius del Primer Cicle (0-1 any)

  • Treure peces de roba senzilles (mitjons/sabates).
  • Participar activament en l'acte de desvestir-se.
  • Buscar símbols que l'ajudin a conciliar el son.
  • Acomiadar-se o saludar a l'hora d'anar a dormir o llevar-se.
  • Despertar-se sense plorar.
  • Adormir-se sol.

Objectius del Segon Cicle (1-3 anys)

  • Participar en l’organització de l’espai per anar a dormir (posar/treure el matalàs, endreçar o arreglar el llit).
  • Arreglar-se després del descans.
  • Deixar endreçades les coses usades per al descans.
  • Respectar el descans dels altres.

Rol de l'Educador en el Descans

  • Preveure l'organització perquè l'espai sigui adequat (apartar taules, garantir un clima tranquil).
  • Potenciar l'autonomia dels infants.
  • Assegurar l'ús del lavabo abans de dormir.

Rutines Específiques per Aula

Llar 1 (Lactants)

  • ABANS: Baixar persianes (a la meitat), preparar el llit (xumet, manteta, ubicació), canvi de bolquer, to suau, treure sabates, posar música.
  • DURANT: Omplir agendes, vigilar els infants, torn de dinar.
  • DESPRÉS: Pujar persianes, música de despertar, recollir, revisar bolquers, posar sabates.

Llar 2 (Cicle Mitjà)

  • ABANS: Preparar el llit, treure sabates (amb ajuda), revisar bolquer, anar al lavabo, posar música, baixar persianes, baixar el to de veu.
  • MENTRE: Omplir agendes, dinar, anar al lavabo (WC), observar.
  • DESPRÉS: Pujar persianes, lavabo/bolquers, posar sabates, recollir, aturar la música, mantenir el to suau.

I3 (P3/Cicle Superior)

  • ABANS: Preparar el llit, to de veu més baix, llum tènue, música, treure sabates.
  • MENTRE: Omplir agendes, anar al lavabo, observació, aturar la música.
  • DESPRÉS: Pujar persianes, anar al lavabo (WC), posar sabates, recollir, mantenir el to de veu suau.

Metodologia del Descans

  • Activitats: Preparar-se per dormir, col·laborar en treure's la roba/sabates, agafar el xumet, estirar-se.
  • Espai: Aula neta i ordenada; establir un racó de l'espai com a zona de relaxació.
  • Materials: Llit individual, llençols i objectes personals (manta, peluix, etc.).
  • Temps:
    • Matí: Quan l'infant ho necessiti.
    • Migdiada: Entre les 13:00 i les 15:00 hores, aproximadament 1 hora després de dinar.
  • Agrupació: Grupal, o individual en altres moments.

Relació amb la Família (Descans)

  • Informar-se de si hi ha alguna necessitat especial.
  • Intercanvi d’informació diari (en recollir o deixar l'infant).
  • Explicar com es duu a terme la rutina del descans.
  • Entrevistes personals amb les famílies.

Higiene i Adquisició d'Hàbits

Objectius de l'Higiene

  • Passar d’utilitzar bolquers a no utilitzar-los (control d'esfínters).
  • Començar a entendre que ha de rentar-se les mans/cara si està brut/a.
  • Començar a valorar el bany i col·laborar-hi.
  • Mostrar interès per les activitats de vestir-se i desvestir-se.
  • Final de l'etapa: Adonar-se si la roba està bruta.

Rol de l'Educador en l'Higiene

  • Assegurar-se que l’infant té les capacitats per complir l’hàbit.
  • Supervisar mentre es realitza l’hàbit i aplicar reforç positiu.
  • Ensenyar-li l'hàbit com un joc.
  • Control d'esfínters:
    • Portar-lo cada hora al lavabo.
    • Que vegi el vàter per augmentar la curiositat (WC a una altura adequada).
    • No forçar-los per iniciar el procés.
    • Acompanyar-los al lavabo abans i després de la migdiada.
  • Mantenir una actitud tranquil·la i un ambient relaxat.

Relació amb la Família (Higiene)

  • Aprofitar els moments de recollida o entrega dels infants per intercanviar informació.
  • Acordar amb els pares l'inici del procés d’esfínters i les pautes amb què es durà a terme.

Entradas relacionadas: