Gestió del coneixement i organització del treball: claus per a l'èxit empresarial

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,79 KB

Gestió del coneixement o gestió del capital intel·lectual

A les empreses la formació i l’experiència dels treballadors constitueixen fonts de coneixement. La gestió del coneixement consisteix en posar el coneixement a l’abast de qui ho pugui necessitar.

És necessari :

  • Un ambient de col·laboració (cal compartir coneixement)
  • Un ànim d’aprenentatge (mentalitat oberta i ganes d’aprendre)

Això té importants beneficis :

  • Aporta qualitat i valor a les activitats
  • Proporciona incentius a la innovació (cultura del coneixement). Bàsic per la competitivitat
  • És motivador.

Administració de personal

Gestió de tràmits administratius.

Nòmines

Contractes

Control i gestió dels drets (permisos, baixes, vacances...).

Relacions laborals

Relació amb els representants dels treballadors (comitè o delegats de personal)

Negociació de les condicions laborals col·lectives quan es pacten els convenis col·lectius, i solució de conflictes.

Els convenis col·lectius són normes laborals on es pacten les condicions laborals per a una empresa o sector. Es generen a partir de la negociació entre els representants de l’empresa i els representants dels treballadors.

Salut laboral

Empresaris à Avaluar riscos i intentar evitar-los. Seguretat preventiva. Ha de fer complir la normativa. En cas d’accident és el responsable últim en el cas de que el treballador no hagi aplicat les normes de seguretat.

Treballadors à Han de vetllar per la seva seguretat i la dels seus companys.

Això implica :

  • Utilitzar adequadament les màquines.
  • Utilitzar adequadament els mitjans de prevenció.
  • Avisar si hi ha riscos.

Fabricants à Informar de la utilització correcta de la maquinària i eines.

Administracions públiques à Actuacions per la prevenció.

Control de personal

El control del rendiment dels treballadors en principi és responsabilitat dels caps de departament de la direcció general (normalment per empreses petites).

El departament de RRHH s’encarrega del control d’aspectes com : l’absentisme, les hores extraordinàries, el moviment de la plantilla i edat i altres aspectes.

Igualtat en el treball

La constitució espanyola diu que tots els ciutadans i ciutadanes són iguals davant la llei sense cap discriminació per raça, sexe, religió, opinió...

També té un contingut semblant la carta dels Drets Fonamentals de la UE.

Però tot i que està reconeguda legalment, a la pràctica existeix sovint un cert grau de discriminació de gènere.

Aquesta es manifesta com :

  • Diferències salarials.
  • Desocupació femenina en algunes àrees.
  • Poca presència en llocs de responsabilitat.
  • Problemes de conciliació.

També es donen casos de discriminació a altres col·lectius com :

Immigrants, discapacitats, gent gran, joves...

L’estat ha de promoure l’accés al món laboral d’aquests col·lectius i superar les diferències per afavorir la igualtat a tots els àmbits de la societat. Per això es va fer la llei d’igualtat efectiva d’homes i dones (3/2007 22 de març).

Organització del treball

El treball col·laboratiu

Consisteix en posar en comú els coneixements, materials i idees de forma que sumant esforços es guanya eficiència i eficàcia.

És clau que tothom estigui disposat a compartir. Cal una correcta gestió del coneixement.

Les TIC afavoreixen el treball col·laboratiu dins de les empreses, i fins i tot amb personal d’altres empreses (construcció social del coneixement).

El treball per projectes i objectius

És l’organització del treball en funció de la realització de projectes concrets. Es treballa en equips formats per personal intern i extern. El personal extern poden ser autònoms (freelance).

Avantatges : El treball col·laboratiu amb especialistes acostuma a ser molt productiu. El personal extern pot aportar idees noves. Implica també menys personal fix, són necessaris menys despatxos individuals i també es treballa de forma telemàtica (a distància).

Requisits : El treball ha d’estar ben definit. S’ha de reorganitzar l’espai físic. Es necessari un grau elevat d’implicació del personal.

Relacionat amb això tenim el concepte de l’externalització (outsourcing), que consisteix en la subcontractació de funcions de l’empresa a altres empreses o persones (freelance). S’externalitzen tasques que no constitueixen el cor de la companyia i que no aporten valor, i sovint s’estalvia temps i costos.

Entradas relacionadas: