Gestió de la Convivència Escolar: Protocols i Marc Legal
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,8 KB
Marc Legal de la Convivència Escolar
L'article 30.2 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, estableix el dret a conviure en un bon clima escolar i el deure de facilitar-lo. Així mateix, la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, determina que els centres han d'elaborar un Pla de Convivència dins del Projecte Educatiu de Centre (PEC).
És crucial utilitzar eines com la pauta d’observació de l’alumnat o el full d’observació de conflictes per registrar i descartar que els incidents no siguin fruit de situacions de risc.
Protocol de Prevenció i Detecció de Risc Social
Segons l'article 21 de la Llei 12/2009, l'alumnat amb necessitats específiques ha de rebre una atenció especial. Per això, s'aplica el Protocol de prevenció i detecció de situacions de risc social en la infància i l’adolescència.
Indicadors de Risc Social
- Conductes predelinqüencials.
- Problemes relacionats amb l’escolaritat.
- Agressivitat.
- Conductes d’inadaptació social.
Actuacions del Protocol
- Emetre un informe escrit (en cas que sigui necessari, adreçat a l’EAIA).
- Informar i intervenir de manera coordinada amb la família i altres serveis.
Estratègies per a la Gestió Efectiva dels Conflictes
El centre pautarà un protocol per a la gestió efectiva dels conflictes, basat en el registre sistemàtic dels conflictes de l’aula, que inclou dades com:
- Alumnes implicats, freqüència i tipologia.
- Franja horària, espai, hora i situació personal.
- Actuacions de gestió realitzades.
Eines addicionals inclouen el sociograma de l’aula.
Foment de la Convivència a través del Currículum
La promoció de la convivència ha de ser transversal en les diferents àrees curriculars, potenciant el diàleg respectuós i l’escolta activa. Es recomana l'ús de metodologies i estratègies d’aprenentatge cooperatiu (per exemple, treballs de recerca, aprenentatge entre iguals).
Basant-nos en l’article 23 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, l’acció tutorial ha de crear espais per fomentar l'educació en valors, mitjançant tallers i la gestió positiva dels conflictes.
Normes de Convivència i Mediació Escolar
L'article 22 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, promou l'elaboració cooperativa de les normes de convivència i la mediació escolar (recollida també als articles 30 i 32 de la mateixa llei).
La Carta de Compromís Educatiu
La Carta de Compromís Educatiu, regulada per l'article 20 de la Llei 12/2009 i l’article 7 del Decret 102/2010, de 3 d'agost, d'autonomia dels centres educatius, estableix els àmbits de col·laboració:
- Principis i normes de convivència.
- Conviccions ideològiques i morals.
- Rendiment acadèmic.
- Comunicació.
Compromisos de la Comunitat Educativa
Compromisos del Centre
- Compartir la responsabilitat educativa.
- Treball socioemocional.
- Fomentar la responsabilitat, els hàbits saludables, les normes i els límits.
- Promoure els valors de respecte i les bones relacions.
- Oferir eines per a la resolució de conflictes i reforç positiu.
Compromisos de la Família
- Transmetre els valors i normes del centre.
- Assegurar el bon ús de materials i instal·lacions.
- Fomentar el diàleg en conflictes i l'expressió equilibrada.
- Seguir les pautes del tutor davant provocacions i marcar límits.
- Promoure la reflexió, la realització de tasques i els bons hàbits.
- Utilitzar el reforç positiu i un llenguatge adequat.
- Conèixer i fomentar les normes del centre i el respecte.
Compromisos de l'Alumne
- Mantenir una actitud emocional equilibrada i reflexiva.
- Col·laborar a casa.
- Respectar els hàbits, límits i normes.
- Desenvolupar habilitats socials i una actitud positiva davant els conflictes.
Documentació i Seguiment
Per garantir la coherència i el seguiment, s'utilitzen diversos documents i eines:
- Full de seguiment intern: Per enregistrar les observacions, decisions i actuacions.
- Pauta d’observació de l’alumnat: Per al registre sistemàtic dels conflictes de l’aula.
- Aquests protocols s'integren en la Programació General Anual (PGA) i el Projecte Educatiu de Centre (PEC).