Gestió de la Convivència Escolar: Protocols i Marc Legal

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,8 KB

Marc Legal de la Convivència Escolar

L'article 30.2 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, estableix el dret a conviure en un bon clima escolar i el deure de facilitar-lo. Així mateix, la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, determina que els centres han d'elaborar un Pla de Convivència dins del Projecte Educatiu de Centre (PEC).

És crucial utilitzar eines com la pauta d’observació de l’alumnat o el full d’observació de conflictes per registrar i descartar que els incidents no siguin fruit de situacions de risc.

Protocol de Prevenció i Detecció de Risc Social

Segons l'article 21 de la Llei 12/2009, l'alumnat amb necessitats específiques ha de rebre una atenció especial. Per això, s'aplica el Protocol de prevenció i detecció de situacions de risc social en la infància i l’adolescència.

Indicadors de Risc Social

  • Conductes predelinqüencials.
  • Problemes relacionats amb l’escolaritat.
  • Agressivitat.
  • Conductes d’inadaptació social.

Actuacions del Protocol

  1. Emetre un informe escrit (en cas que sigui necessari, adreçat a l’EAIA).
  2. Informar i intervenir de manera coordinada amb la família i altres serveis.

Estratègies per a la Gestió Efectiva dels Conflictes

El centre pautarà un protocol per a la gestió efectiva dels conflictes, basat en el registre sistemàtic dels conflictes de l’aula, que inclou dades com:

  • Alumnes implicats, freqüència i tipologia.
  • Franja horària, espai, hora i situació personal.
  • Actuacions de gestió realitzades.

Eines addicionals inclouen el sociograma de l’aula.

Foment de la Convivència a través del Currículum

La promoció de la convivència ha de ser transversal en les diferents àrees curriculars, potenciant el diàleg respectuós i l’escolta activa. Es recomana l'ús de metodologies i estratègies d’aprenentatge cooperatiu (per exemple, treballs de recerca, aprenentatge entre iguals).

Basant-nos en l’article 23 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, l’acció tutorial ha de crear espais per fomentar l'educació en valors, mitjançant tallers i la gestió positiva dels conflictes.

Normes de Convivència i Mediació Escolar

L'article 22 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, promou l'elaboració cooperativa de les normes de convivència i la mediació escolar (recollida també als articles 30 i 32 de la mateixa llei).

La Carta de Compromís Educatiu

La Carta de Compromís Educatiu, regulada per l'article 20 de la Llei 12/2009 i l’article 7 del Decret 102/2010, de 3 d'agost, d'autonomia dels centres educatius, estableix els àmbits de col·laboració:

  • Principis i normes de convivència.
  • Conviccions ideològiques i morals.
  • Rendiment acadèmic.
  • Comunicació.

Compromisos de la Comunitat Educativa

Compromisos del Centre

  • Compartir la responsabilitat educativa.
  • Treball socioemocional.
  • Fomentar la responsabilitat, els hàbits saludables, les normes i els límits.
  • Promoure els valors de respecte i les bones relacions.
  • Oferir eines per a la resolució de conflictes i reforç positiu.

Compromisos de la Família

  • Transmetre els valors i normes del centre.
  • Assegurar el bon ús de materials i instal·lacions.
  • Fomentar el diàleg en conflictes i l'expressió equilibrada.
  • Seguir les pautes del tutor davant provocacions i marcar límits.
  • Promoure la reflexió, la realització de tasques i els bons hàbits.
  • Utilitzar el reforç positiu i un llenguatge adequat.
  • Conèixer i fomentar les normes del centre i el respecte.

Compromisos de l'Alumne

  • Mantenir una actitud emocional equilibrada i reflexiva.
  • Col·laborar a casa.
  • Respectar els hàbits, límits i normes.
  • Desenvolupar habilitats socials i una actitud positiva davant els conflictes.

Documentació i Seguiment

Per garantir la coherència i el seguiment, s'utilitzen diversos documents i eines:

  • Full de seguiment intern: Per enregistrar les observacions, decisions i actuacions.
  • Pauta d’observació de l’alumnat: Per al registre sistemàtic dels conflictes de l’aula.
  • Aquests protocols s'integren en la Programació General Anual (PGA) i el Projecte Educatiu de Centre (PEC).

Entradas relacionadas: