Gestió de Conflictes i Suport a Famílies en Educació Infantil

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,58 KB

Gestió de Conflictes i Col·laboració Família-Escola

Reptes i Solucions en la Relació Família-Educadors

Problemes DetectatsResolució Proposada
Ideologia diferent sobre com s'ha d'educarObrir-se i explicar la línia educativa de l'escola.
Poc interès pel que succeeix a l’escolaTrobar canals de comunicació que motivin els pares a participar més activament en els assumptes de l’escola.
Sentiments de culpa que provoca el fet de desprendre’s del seu fillFer-li veure als pares que no és dolent portar el fill a una escola bressol, ja que d’aquesta manera aprèn i es socialitza.
Desconfiança respecte a la professionalitat dels educadorsMantenir una actitud relaxada i tranquil·la que ajudarà molt a resoldre els conflictes quotidians.

Problemes per part dels educadors i les seves resolucions

Dificultat per acceptar i valorar la funció educativa dels paresSaber que el nostre paper és igual d’important que el dels pares. Respectar que cada pare és lliure de pensar de diferents maneres. Parlar-ho sempre amb respecte i arribar a un punt intermedi per treballar conjuntament.
Acceptar que hi ha maneres diferents d’educarAcceptar les diferents maneres d’educar, respectar-les i aconsellar altres maneres.
Entendre que els pares i mares tenen dret a tanta autonomia com els educadorsAdoptar una actitud empàtica, posant-se al lloc dels pares, partir de la seva realitat i esbrinar els seus sentiments a fi de comprendre’ls i orientar-los. S’ha d’intentar plantejar la situació als pares de manera que el seu sentiment de competència no es vegi amenaçat.
Evitar la competició amb els paresL’educació d’un infant s’ha de realitzar conjuntament amb els pares de cada nen.
Falta de confiança en les capacitats dels paresTots dos tenen dret a educar l’infant, tot i que ho han de fer agafats de la mà perquè sigui més fàcil educar-lo.
Falta de motivació per col·laborar amb les famíliesRecordar que una de les funcions de l’educador és implicar la família i fer-la participar en el procés educatiu dels seus fills.
No esperar la mateixa col·laboració de totes les famíliesPrendre la iniciativa i crear diferents canals d’informació i comunicació, amb l’objectiu d’integrar la família en el procés educatiu.

1. Programes orientats a pares, mares i fills

Espais familiars i espais de trobada

Objectius:

  • Donar suport als pares.
  • Crear un espai on els pares es trobin a gust.
  • Possibilitar l’ampliació de les relacions familiars amb l’entorn social.
  • Afavorir el coneixement mutu i la convivència entre famílies estrangeres.

Espais familiars: Servei educatiu adreçat a infants entre 12 i 36 mesos i a les seves famílies (un membre). Assisteixen entre un i tres dies a la setmana. Grup fix de 15 parelles. És un espai on es juga i es relacionen petits i grans i on es comparteixen experiències en la cura i educació dels infants.

Professionals: Acollir, observar, escoltar, informar, realitzar funcions de contenció i cooperació amb altres professionals d’atenció a la infància.

Espais de trobada: Pares i fills menors d’un any comparteixen experiències amb altres famílies.

Professionals: Suport i ajut en la nova experiència.

2. Atenció especialitzada a famílies

Centres materno-infantils

Centre que dona atenció a dones embarassades amb greus problemàtiques socials.

  • Objectiu: Donar suport, orientació i ajut a les mares.
  • Via d’accés: Mitjançant els serveis socials.
  • Usuaris: Mares que demanen suport, orientació i ajut per fer front a la situació en què viuen i els seus fills.
  • Professionals: Educadors socials, psicòlegs, integradors, pedagogs, infermers, etc.

Cases d’acollida

Servei residencial que supleix de manera temporal la llar familiar.

  • Objectius:
    • Millorar el seu estat físic i psíquic.
    • Formar les mares.
    • Aconseguir ocupació laboral per a mares.
    • Millorar l’autonomia econòmica.
    • Millorar la confiança en elles mateixes.
  • Vies d’accés: Les dones no poden accedir directament a aquest servei, sinó que ho fan mitjançant els serveis socials d’atenció primària o els serveis socials especialitzats en dones.
  • Usuaris: S’adreça a aquelles dones, amb els seus fills menors d’edat, que han patit qualsevol tipus d’agressió greu a l’entorn familiar.
  • Professionals: Educadors socials, psicòlegs, integradors, pedagogs, infermers, seguretat, etc.

Departament de mares (Presó de Wad Ras)

Mòdul totalment separat de la resta d’unitats de compliment de condemna que ofereix la presó de Wad Ras a les recluses. Es tracta d’un mòdul situat en un edifici independent a l’interior del recinte penitenciari.

  • Objectius: Protegir, donar suport a les famílies. Millorar la relació entre mares i fills. Atendre i ajudar les mares.
  • Vies d’accés: Dones que estan a la presó embarassades o amb fills menors de 3 anys.
  • Usuaris:
    • Dones que en el moment en què han d’ingressar en un centre penitenciari fan una sol·licitud per tal d’ingressar juntament amb el seu fill o filla menor de tres anys.
    • Dones que sol·liciten que pugui ingressar-hi també el seu fill menor de tres anys amb elles.
    • Dones que ingressen embarassades a la presó.
    • Dones que es queden embarassades dins la presó i que, quan el nadó neixi, pugui romandre amb elles.
  • Professionals: Educadors socials, psicòlegs, integradors, pedagogs, infermers, psiquiatres, seguretat, etc.

3. Suport a famílies monoparentals

Mediació familiar

Procés voluntari i confidencial de maneig de conflictes.

Finalitat: Donar resposta a les necessitats de cadascú, reflexionant i prenent decisions.

Punts de trobada

Espais neutrals habilitats amb la finalitat de mantenir la relació entre l’infant i els pares en situacions de divorci o separació amb conflicte.

  • Objectius: Que l'infant (menor de 16 anys) tingui relació amb els progenitors.
  • Equip multidisciplinari: Donar suport i eines que afavoreixin les relacions.

Teràpia familiar

Mètode psicoterapèutic en el qual es tracten situacions familiars no resoltes que requereixen assessorament.

4. Intervenció en situacions particulars

Intervenció en el període d’adaptació

El període d’adaptació és el temps que transcorre des que l’infant accedeix al centre (el primer dia) fins que s’integra plenament.

Consells per a les famílies:

  • Actuar amb naturalitat, explicant-li a l’infant que anirà a l’escola a jugar amb altres nens.
  • Acomiadar-se dient que es queda amb l’educadora i amb els altres nens i que més tard tornaran a buscar-lo per anar a casa.
  • No eternitzar el comiat.
  • Intentar que no hi hagi aglomeracions a l’entrada.
  • Establir un període d’adaptació en el qual l’estada de l’infant en el centre sigui progressiva.

Intervenció amb famílies d’infants amb necessitats educatives especials (NEE)

L’atenció als infants amb necessitats específiques de suport educatiu ha de plantejar-se des de la perspectiva global de centre i ha de formar part de la seva planificació. L’alumnat amb problemes conductuals sol ingressar a l’escola infantil amb un dictamen o informe d’escolarització, elaborat a partir d’una avaluació psicopedagògica, en el qual s’especifica la modalitat d’escolarització més adequada.

Intervenció amb famílies nouvingudes

Vivim en una societat molt diversa. Els professionals de l’Educació Infantil han d’estar preparats per intervenir-hi adequadament i comprendre el punt de vista dels altres.

Consideracions addicionals:

  • Informar de manera adequada del nostre sistema educatiu.
  • Garantir un procés de comunicació eficient.
  • Atendre les necessitats afectives i emocionals.

Actuació en situacions de dol

Els infants experimenten el dol de la seva particular manera d’entendre la mort. En qualsevol cas, requeriran d’atenció, explicacions i suport per a l’elaboració de la pèrdua del vincle emocional que tenien amb la persona morta. L’educador/a haurà de mantenir un contacte amb la família que l’ajudi a saber com ha viscut el nen la situació. S’ha d’explicar als nens de classe per què falta el seu company.

Prevenció de conductes violentes

Alguns factors que es produeixen dins l’àmbit familiar i que incideixen en la formació de conductes agressives són:

  • Actitud mancada d’afecte i de dedicació.
  • Ús habitual del càstig físic i el maltractament emocional per afirmar l'autoritat.
  • Alta permissivitat davant conductes agressives dels infants.
  • Discussions entre pares i mares en les quals estan presents els infants.
  • Veure la televisió sense cap tipus de control.

5. Paper dels educadors

Funcions clau de l'educador

  • Obtenir coneixement de les necessitats (dels infants i famílies).
  • Crear un ambient afectuós i saludable.
  • Planificar moments de reflexió i diàleg.
  • Desenvolupar la socialització amb els infants.
  • Promoure activitats constructives i variades.
  • Afavorir la creativitat dels infants.
  • Fomentar la cooperació per part dels pares.

Qualitats humanes essencials

  • Vocació i servei (l'infant és la preocupació principal).
  • Motivació.
  • Do de gents (empatia, amabilitat, escoltar, etc.).
  • Maduresa emocional.
  • Capacitat de vèncer dificultats.

Entradas relacionadas: