Gestió de Conflictes Laborals: Tipus, Fases i Estratègies de Resolució
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,42 KB
Tipus de Conflictes Laborals
1. Segons l'àmbit del dret laboral
Conflicte individual de treball
Sorgeix entre un treballador i un empresari. L'objectiu és reconèixer un dret de caràcter individual. La seva solució afecta exclusivament les persones que s'hi han vist implicades. Exemple: no donar vacances a un treballador.Conflicte col·lectiu de treball
Sorgeix entre el col·lectiu de treballadors i l'empresa. L'objectiu és un interès que s'atribueix a un grup de treballadors (col·lectivitat). Per això, el subjecte interessat és l'organització sindical de treballadors. La seva solució afecta les persones que formen part del col·lectiu i també aquelles que en puguin formar part en el futur.Conflicte jurídic
Sorgeix de la diferent interpretació o de l'aplicació d'una norma.Conflicte econòmic
Es produeix entre diferents persones o col·lectius que tenen interessos econòmics enfrontats.2. Segons el resultat
Conflicte positiu o productiu
És aquell del qual s'obté un resultat que afavoreix les posicions de les parts.Conflicte negatiu o destructiu
És el que, en lloc d'acostar posicions entre les persones o grups implicats, les separa encara més.3. Segons els recursos utilitzats
Conflicte agressiu
Es produeix quan no s'usen mitjans pacífics per resoldre'l, com ara el diàleg o la negociació. Un mitjà no pacífic de resolució de conflictes en el món del treball és la vaga o la denúncia.Conflicte pacífic
Es dona quan les parts implicades emprenen mitjans no violents per resoldre'l.Fases del Desenvolupament del Conflicte
Acostament i definició del conflicte
Obtenir la màxima informació possible sobre el motiu de l'enfrontament per entendre les posicions de la contrapart.Estudi de causes
Quan totes dues parts han reconegut l'existència del problema, cal analitzar-ne els orígens i l'entorn que ha envoltat o envolta la situació.Crear possibles solucions
Es defineixen les possibles solucions i se n'estudien les conseqüències. En aquest punt és molt important no adoptar una posició radical per no trencar el procés de diàleg obert: cal saber cedir sense renunciar a cap qüestió essencial.Elecció d'una solució i avaluació de la decisió presa
El consens sobre una solució és el millor camí per evitar que ningú no senti que ha fracassat. Si no és possible, convé prendre la decisió que menys mal faci. Sempre cal documentar la solució, ajuda a controlar-ne el procés d'implantació i a avaluar-ne les conseqüències.Vies de Solució de Conflictes
Per a la resolució de conflictes, és recomanable:
- Intentar crear un clima acollidor entre els membres de l'empresa.
- Fomentar el diàleg entre les persones.
- Fomentar la capacitat d'escolta activa.
- Aprendre a comportar-se de manera assertiva davant les crítiques, evitant posicions d'hostilitat i agressivitat.
- Mantenir l'atenció respecte les necessitats que tenen les persones amb les quals es treballa.
Els següents mitjans s'acostumen a utilitzar si falla la negociació col·lectiva i són menys formals que les solucions jurisdiccionals: Conciliació, Mediació i Arbitratge.