Gestió de Conflictes i Dinàmica de Grups Laborals
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,27 KB
Gestió de Conflictes: Conceptes i Tipologies
Un conflicte és una situació de confrontació entre persones que tenen idees diferents pel que fa a una qüestió concreta.
Diferència entre Conflicte i Dilema
Un conflicte engloba més d'una persona, mentre que un dilema és una decisió personal.
Causes Freqüents de Conflictes Laborals
Esquema de Causes
Causes derivades de les relacions entre subjectes, grups o organitzacions
- Repartiment poc nítid del treball
- Interessos o desitjos diferents
- Diferències de valors o creences
- Enfrontaments personals
Causes que parteixen d'un subjecte
- Necessitat de prendre una decisió
Tipus de Conflicte Segons Diversos Criteris
Segons el nombre de persones afectades
- Individual
- El conflicte és creat entre dues persones.
- Col·lectiu de treball
- El conflicte és creat entre un grup de treballadors i l'empresa.
Segons la matèria tractada
- Jurídic
- El conflicte es crea per la diferent interpretació o aplicació d'una norma.
- Econòmic
- Es crea entre diferents persones o col·lectius que tenen interessos econòmics enfrontats.
Segons el resultat
- Positiu
- Si el resultat del conflicte afavoreix les posicions de les parts.
- Negatiu
- En cas contrari, si el resultat no afavoreix les posicions de les parts.
Segons els recursos utilitzats
- Agressiu
- Normalment es fan actes violents o radicals, com una vaga.
- Pacífic
- Es realitzen actes no violents, com diàlegs i negociacions.
Procés de Resolució de Conflictes
Fases del procés de resolució
- Acostament i definició del conflicte.
- Estudi de causes i elements que l'han originat.
- Creació de possibles solucions.
- Elecció d'una solució i avaluació de la decisió presa.
Prevenció de Conflictes
Mesures per prevenir els conflictes
- Intentar crear un clima acollidor entre els membres de l'empresa.
- Fomentar el diàleg entre les persones.
- Fomentar la capacitat d'escolta activa, tal com s'ha reflectit en la unitat dedicada a la negociació.
- Aprendre a comportar-se de manera assertiva davant les crítiques, evitant posicions d'hostilitat i agressivitat.
- Mantenir l'atenció pel que fa a les necessitats que tenen les persones amb les quals es treballa.
Factors i Mitjans de Resolució
Factors que intervenen en la resolució
- Pressions
- Temps
- Experiència
- Subjectes implicats
- Risc
- Complexitat del problema
- Nombre de persones afectades
- El grup
- Personalitat de les parts
Mitjans de solució pacífica de conflictes
- Conciliació
- Mediació
- Arbitratge
- Via judicial
Definicions dels mitjans de solució
- Què és la conciliació?
- Una tercera persona aliena a les parts enfrontades intenta que arribin a un acord.
- Què és la mediació?
- Una tercera persona aliena a les parts enfrontades proposa solucions per al conflicte.
- Què és l'arbitratge?
- Una tercera persona aliena a les parts resol el problema. Les parts s'obliguen a acceptar la solució.
Dinàmica de Grups de Treball
Característiques generals del grup de treball
- Té un fi i un objectiu comú.
- Els seus components es relacionen els uns amb els altres per aconseguir aquests objectius.
- Disposa de mitjans materials propis.
- Cada membre es percep a si mateix com a part del grup.
- Té autonomia de decisió.
Factors psicològics del grup
- Interacció que es produeix pels intercanvis entre els membres.
- Existència d'objectius comuns, com ara problemes i tasques.
- Elaboració de normes de conducta pròpies del grup.
- Presència d'una estructura informal de la qual neix el clima afectiu.
- Aparició d'emocions i sentiments.
- Establiment gradual d'una existència col·lectiva, d'una història.
- Establiment d'un equilibri intern per a la supervivència del grup.
Papers que poden adoptar els membres d'un grup
- Paper conductor
- Paper orientat a la tasca
- Paper orientat a cohesionar
- Paper orientat a les agendes ocultes
Explicació del paper conductor
- Li interessa l'estratègia, el camí per arribar.
- Fixa metes.
- Modera les reunions/discussions.
- Evita renyines personals.
- Es compromet.
- Anima el grup.
Característiques del membre amb un paper orientat a les agendes ocultes
Negativitat.
Fases de formació dels grups
- Etapa primera o inicial
- Etapa segona o de conflicte
- Etapa tercera o de desenvolupament
- Etapa quarta o de treball