Gestió de Compres i Aprovisionament
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,96 KB
Aprovisionament
Definició
Activitat que abasteix la gestió de compres, l'emmagatzematge de materials i l'estudi de tècniques d'estoc de seguretat en les millors condicions i cost.
Sistema logístic
- Logística d'aprovisionament
- Logística de producció
- Logística de distribució
Objectius
- Minimitzar la inversió en l'inventari.
- Reduir al màxim els costos d'emmagatzematge.
- Minimitzar les pèrdues per danys, obsolescència i per articles peribles.
- Aconseguir un inventari suficient per a què la producció no es quedi sense matèries primeres.
- Proporcionar informes sobre el valor de l'inventari a comptabilitat.
- Fer prediccions sobre les necessitats de l'inventari.
Funcions bàsiques
- Gestió de materials: la planificació de necessitats, fixar la quantitat de subministraments i les condicions de compra, inclou emmagatzematge i control.
- Gestió de compres: disseny d'estratègies de negociació, confecció de contractes i resolució de litigis.
Repercussió en l'empresa
- Resultats econòmics:
- Relació al preu d'adquisició i emmagatzematge.
- Resultat financer.
- Satisfacció dels clients: una bona imatge fidelitza clients i una digna qualitat fa que quedi satisfet.
Fases
- Preparació i execució de la compra: preveure necessitats, selecció de proveïdors, fer la comanda.
- Operacions simultànies a la compra: optimitzar temps de reaprovisionament, avaluar captació de proveïdors.
- Operacions posteriors a la compra: comprenen el control quantitatiu i qualitatiu, devolucions, reclamacions, facturació i anàlisi de desviacions.
Departament d'aprovisionament
La interrelació amb altres àrees serà total. La complexitat dependrà de l'empresa.
Necessitats d'aprovisionament
Què comprar? Quan comprar? A qui comprar? Com comprar?
Abastiment productes // disposició material // Garanties // Finançament
El procés de compra
Elements personals
- Prescriptor: analitza una necessitat.
- Influent: assessor tècnic.
- Decisor: decideix què es compra i les condicions.
- Comprador: negocia amb els proveïdors.
- Usuari: utilitza el producte o servei comprat.
Tipus
- Consum: per satisfer necessitats personals.
- Industrial: per fabricar altres productes.
- Institucional: per realitzar AAPP.
Situacions
- Compra nova: primera vegada que es compra un bé, no hi ha experiència.
- Recompra: reaprovisionar-se de productes habituals.
- Recompra modificada: compra anterior negativa, repetir procés.
Anàlisi de necessitats
- Necessitats estratègiques: objectius estratègics de l'empresa.
- Necessitats de desenvolupament: aprovisionament per a producció i venda.
Desenvolupament de les especificacions
- Característiques tècniques del producte.
- Quantitat de producte.
- Qualitat i certificació del producte.
- Evasos, embalatges i etiquetatge.
- Període de prova del producte.
- Formació d'operaris.
- Data per disposar del producte.
Fonts d'aprovisionament
- Establiment de criteris.
- Identificació de subministradors potencials.
- Petició d'ofertes.
- Selecció de proveïdor.
Seguiment i control de la compra
- Recepció de la mercaderia: Descarregar, verificar mercaderia i documentació, dipositar mercaderia en el magatzem, introduir als registres corresponents.
- Ordre de pagament: si és correcte, el departament de compres emet ordre de pagament.
- Control d'incidències: analitzar desenvolupament amb la finalitat de determinar incidències.
- Anàlisi de resultats: analitzar i valorar resultat de la compra.
Concepte de qualitat en la gestió de compres
És la capacitat de la gestió de compres per proporcionar, de forma eficient, tots els recursos materials necessaris per al bon funcionament de l'empresa.
Objecte de la qualitat en la gestió de compres
Indica la finalitat del procediment de qualitat que es desitja implantar a l'empresa.
Procediment que descriu la forma en què s'han de fer les sol·licituds de necessitats de mercaderies, equips, subministraments i serveis; així com la posterior tramitació de les comandes.