Gestió de l'Aprovisionament i Compres: Funcions i Tipus
Enviado por Roger Mercader y clasificado en Economía
Escrito el en
catalán con un tamaño de 5,77 KB
Què és l'Aprovisionament? Definició i Objectius
L'aprovisionament és la funció adreçada a posar a disposició de l'empresa tots aquells productes, béns o serveis, de l'exterior que són necessaris per al seu funcionament.
Objectius clau de l'Aprovisionament
- Predir els materials necessaris per a l'elaboració o comercialització que l'empresa necessita.
- Evitar la ruptura d'estocs, que pot tenir conseqüències molt negatives per a l'empresa.
- Planificar i gestionar les compres. És imprescindible la cooperació amb el departament de compres.
- La gestió dels estocs al menor cost possible.
Funcions del Departament de Compres
Les principals funcions del departament de compres són:
- Rebre les sol·licituds del material.
- Adquirir els materials amb la qualitat necessària per satisfer les necessitats internes (fabricació) i externes (client final).
- Negociar les condicions més òptimes pel que fa a qualitat, preu, termini de lliurament i servei.
- Buscar proveïdors competitius.
- Aconseguir els subministraments a temps perquè els materials estiguin disponibles quan siguin necessaris.
El Just-in-Time (JIT) en la Gestió d'Estocs
El Just-in-Time (JIT) és un mètode de gestió d'estocs que consisteix a adquirir les mercaderies en funció del consum real.
Classificació de Productes i Materials Emmagatzemats
Els principals productes i materials que s'emmagatzemen, segons la seva codificació, són:
- 30: Comercials
- 31: Mercaderies
- 32: Altres Aprovisionaments (Elements i conjunts incorporables, Combustibles, Recanvis, Materials diversos, Embalatges, Envasos, Material d'oficina)
- 33: Productes en Curs
- 34: Productes Semiacabats
- 35: Productes Acabats
- 36: Subproductes, Residus i Materials Recuperats
Definicions Específiques de Materials
- Subproductes: Són els de caràcter secundari o accessori de l'activitat principal.
- Residus: S'obtenen alhora que productes i subproductes, sempre que tinguin un valor intrínsec i puguin ser utilitzats o venuts.
- Materials recuperats: Són els que, pel seu valor intrínsec, entren novament al magatzem després d'haver estat utilitzats en el procés productiu.
L'Aprovisionament segons el Tipus d'Empresa
Empreses Industrials (Transformadores)
El flux de materials en una empresa transformadora és el següent:
- Proveïment de matèries primeres i altres materials que s'obtenen dels proveïdors per sotmetre'ls a un procés d'elaboració o transformació.
- Transformació dels materials en productes acabats, transformats i aptes per a la venda.
- Distribució i Venda dels productes acabats.
Empreses Comercials
Els estocs són de béns o mercaderies adquirits per vendre'ls a tercers sense transformació prèvia. És essencial el cost dels productes, donada la competència que existeix entre les diverses empreses que venen productes idèntics.
Flux de Proveïment i Distribució Comercial
- El proveïment en les empreses comercials majoristes prové directament del fabricant.
- En les empreses minoristes o detallistes, el productor pot ser el fabricant o un distribuïdor majorista.
- La distribució, en una empresa majorista, es dirigeix a través d'empreses detallistes.
- En el cas de les detallistes, la distribució va directament al consumidor final.
El cost del producte i la rapidesa en servir-lo seran les dues variables principals.
Empreses de Serveis
Centren les seves funcions a satisfer les necessitats dels clients. Els béns que adquireixen són per dur a terme la seva activitat i, en ser d'ús, no s'acostumen a emmagatzemar.
Resum del Procés Logístic i Magatzem de Productes Acabats
RESUM DEL PROCÉS: Proveïment → Emmagatzematge → Venda
La cadena logística s'inicia amb l'aprovisionament de matèries primeres i segueix amb la fabricació i el primer emmagatzematge. Però és la darrera fase (emmagatzematge i distribució) la que es relaciona més directament amb el client. Consisteix a atendre les demandes dels clients i enviar els productes que hagin adquirit.
Tipus de Compres en la Gestió d'Aprovisionament
- Compres Especials
- Es tracta de compres que no es realitzen amb freqüència i que suposen un elevat cost per a l'empresa. Un exemple seria l'adquisició de béns d'equip.
- Compres per Anticipat
- S'adquireixen productes que l'empresa no necessita en aquest moment. De vegades, l'empresa sap que li caldran uns materials concrets en el futur i els compra a un preu inferior al que preveu que hi haurà en el moment d'utilitzar-los.
- Compres Estacionals
- Són compres per a productes de temporada que cobreixen la demanda estacional.
- Compres Rutinàries
- Són compres de petites quantitats per cobrir la demanda d'articles d'ús constant.
- Compres d'Oportunitat
- Són compres de mercaderies a uns preus que es consideren excepcionalment bons, que es realitzen encara que l'empresa no necessiti els productes immediatament.
- Compres d'Urgència
- La seva finalitat és comprar petites quantitats d'existències per cobrir necessitats urgents del departament de fabricació o del departament comercial.