Geologia de la Terra: Teories, Estructura i Gradient Geotèrmic

Enviado por Chuletator online y clasificado en Geología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,07 KB

Teories de Hutton i l'Edat de la Terra

Fins al segle XVIII es creia que la Terra havia estat creada uns 6.000 anys abans de Crist. Això coincidia amb el llibre del Gènesi. Molts científics van començar a qüestionar aquesta data, però de tots els científics, va ser Hutton qui es va dedicar a fer una sèrie d'observacions. Va arribar a la conclusió que la Terra tenia uns 4.500 milions d'anys. Aquestes conclusions que Hutton va fer venien de l'observació de les capes de la Terra. Es basa en les capes sedimentàries de la Terra que també reben el nom d'**estrats**. Haurien necessitat molts anys per formar-se, ja que la seva compactació requeria molt de temps. Una sèrie de processos de **formació** poden ser:

Processos Interns

  • **Magnetisme**: fusió de les roques internes a elevades pressions i temperatures.
  • **Metamorfosi**: canvis químics a les roques a elevades pressions i temperatures.
  • **Diagènesi**: creació de sediments a conseqüència de pressions elevades.

Processos Externs

  • **Erosió**: atac dels agents meteorològics sobre les roques i minerals, provocant la seva disgregació.
  • **Transport**: els mateixos agents meteorològics transporten els materials disgregats a un altre lloc.
  • **Sedimentació**: dipòsit de les roques ja disgregades en un lloc determinat.

Discontinuïtats i Capes de la Terra

Una discontinuïtat és un canvi en la velocitat de les ones sísmiques quan travessen els diferents materials de la Terra. D'aquesta manera es van establir tres capes bàsiques de la Terra:

  • **L'escorça**: Té un gruix de 30-70 km i està formada de granit en les zones continentals i de basalt a l'escorça oceànica. El límit de l'escorça el marca la discontinuïtat de Mohorovičić (Moho).
  • **El mantell**: Està format bàsicament per peridotita i olivina. El seu límit es troba a 2.900 km de profunditat, que és on comença el nucli (discontinuïtat de Gutenberg, que separa les tres capes principals).
  • **El nucli**: Està format bàsicament de ferro i níquel a elevades temperatures. Tenen com a conseqüència el magnetisme terrestre. Sabem que estan en estat semilíquid perquè les ones "S" no poden travessar el nucli.

Gradient Geotèrmic

És l'augment de la temperatura que té lloc a mesura que s'avança cap a l'interior de la Terra. Aquesta gràfica no és contínua. La temperatura, com podem veure en la gràfica, es va estabilitzant a mesura que s'apropa al nucli. Les raons d'aquesta temperatura són:

  • **Impacte de meteorits**: En les etapes de formació de la Terra es van produir nombrosos impactes. Aquests impactes produeixen un augment de la temperatura.
  • **Desintegració radioactiva**: Els elements radioactius perden massa amb el temps, que es transforma en grans emissions d'energia calorífica.
  • **Decantació d'elements fluids i amb més densitat cap a l'interior de la Terra**: Aquesta decantació es produeix amb molta fricció i això produeix un augment considerable de la temperatura.

Entradas relacionadas: