Gèneres Periodístics: Tipus, Característiques i Exemples

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,63 KB

Què són els Mitjans de Comunicació?

Els mitjans de comunicació es poden definir com a instruments que serveixen per a comunicar, per a difondre informació i opinió.

La Premsa Escrita

La premsa escrita és el conjunt de publicacions periòdiques, especialment diaris i també revistes d'aparició freqüent. La premsa té l'avantatge d'aprofundir en les notícies i d'opinar sobre els esdeveniments.

La Societat de la Informació

Vivim en l'anomenada societat de la informació, és a dir, en un món, en una societat que es caracteritza per l'existència i l'aparició continuada de noves tecnologies que afavoreixen la comunicació.

Els Gèneres Periodístics

Els gèneres periodístics apareixen vinculats, des d'un principi, a la premsa escrita, que va ser la primera expressió del periodisme. Hi ha diversos tipus de textos que trobem en un diari.

Tipus de Gèneres Periodístics

1. Gèneres informatius: tenen com a finalitat informar el lector sobre un fet amb més o menys extensió (notícia, reportatge).
2. Gèneres d'opinió: tenen com a objectiu opinar sobre diversos fets d'actualitat. Són els següents (editorial, crítica, article d'opinió, columna d'opinió).
3. Gèneres mixtos: combinen informació i opinió; són la crònica, l'entrevista i l'enquesta.

La Notícia

La notícia, juntament amb el reportatge, és un dels gèneres informatius de què disposen els mitjans de comunicació per a transmetre informació, per la qual cosa ha de ser objectiva i no admet comentaris per part dels periodistes que la recullen i difonen. La notícia és el gènere periodístic per excel·lència, un relat periodístic que informa el lector dels esdeveniments més importants de l'actualitat des d'un punt de vista objectiu.

Característiques d'una Notícia

La notícia informa d'un «esdeveniment important i d'actualitat» i ha de complir diverses condicions:

  • Ha de ser certa.
  • Ha de ser actual, ha d'haver passat recentment. L'endemà, potser, ja no tingui rellevància.
  • Ha d'aportar alguna cosa nova respecte dels fets que han sigut notícia abans.
  • Ha de ser interessant.

Estructura d'una Notícia

Sis preguntes (W):

  • Titular: format per un títol breu i, de vegades, un subtítol. Tenen com a funció atraure el lector.
  • Subtítol: frases que ressalten altres idees importants de la notícia.
  • Autor/Redacció: nom del periodista o agència que ha elaborat la notícia. Lloc de la redacció.
  • Entrada o lead: és el primer paràgraf de la notícia i s'hi resumeix la informació més important.
  • Cos: desenvolupa el que s'ha avançat en l'entrada.

El Reportatge

El reportatge és un gènere periodístic que pertany al grup dels gèneres informatius, igual que la notícia. Es distingeix d'ella perquè el reportatge és més extens, i això li permet aprofundir en el tractament del tema, i perquè tracta temes d'interès que no sempre són d'estricta actualitat. Una vegada el periodista disposa de totes les dades que necessita, les analitza i les valora, i després escriu el reportatge, oferint quines han pogut ser les causes de l'esdeveniment, però també les conseqüències.

Característiques Formals del Reportatge

  • L'estructura del reportatge està formada per un títol, una entrada i un cos amb paràgrafs.
  • Pot incloure les opinions dels protagonistes i testimonis dels fets, anècdotes, etc.
  • També pot incloure fotografies per a il·lustrar-lo.

L'Article d'Opinió i la Columna

L'article d'opinió expressa les idees i opinions sobre un tema determinat d'un periodista o un personatge de prestigi.

Característiques dels Articles d'Opinió

  • Es troba en unes pàgines específiques dels diaris.
  • Pot ser de dos tipus:
    • L'article d'opinió: se sol encarregar a especialistes; són textos més llargs i tracten els temes molt més a fons.
    • La columna: sol ser un article d'opinió signat per un col·laborador habitual i es publica com a secció fixa, amb epígraf propi.
  • Quant a l'estil, l'autor pot triar el que més li convingui: formal, irònic, col·loquial...
  • L'estructura: 1) Introducció. 2) Desenvolupament del tema. 3) Conclusió.
  • El llenguatge ha de ser clar i concís.
  • El títol de l'article d'opinió sol ser breu i ple de significat.
  • Els articles d'opinió també inclouen, a més del nom de l'autor, la professió de qui l'escriu i, de vegades, el correu electrònic.

L'Editorial

L'editorial és el text d'opinió que serveix per a transmetre l'opinió general del mitjà de comunicació sobre un esdeveniment determinat.

Característiques d'un Editorial

  • Té com a funció posar en relleu una situació perquè les instàncies polítiques, socials o econòmiques hi aportin solucions.
  • S'hi fan prediccions sovint respecte del futur.
  • Té l'estructura d'un text argumentatiu: títol, introducció, desenvolupament i conclusió.
  • Es divideixen, segons la intenció, en: editorials que informen sobre un fet, editorials que interpreten una situació i editorials que volen convèncer.

Les Cartes al Director

Les Cartes al Director són els textos escrits pels lectors que van adreçats al director, que solen expressar opinions, comentaris, agraïments... sobre esdeveniments d'actualitat, qüestions personals, informacions o articles publicats en el diari.

Característiques de les Cartes al Director

  • Les qüestions que els lectors tracten en aquestes cartes són ben diverses i inclouen des d'aspectes de la vida quotidiana.
  • Quant a l'estructura, les cartes dels lectors són variades, ja que cadascú usa els recursos que li fan falta per a exposar la idea, la queixa... Les cartes contenen al final del text o just al principi, el nom de la persona que les escriu.
  • Solen aparèixer en espais ja delimitats del tipus: Cartes al director, Els lectors opinen...

La Crítica

La crítica és el text d'opinió on s'analitza, s'interpreta i es valora una obra artística o cultural. El crític és l'expert en una matèria cultural o artística i en els articles expressa la seva opinió. En la crítica també cal incloure dades sobre l'obra i explicar els arguments i les interpretacions que defensen la valoració que se'n fa.

La Crònica

La crònica és un gènere periodístic que es troba a mig camí entre la notícia, l'opinió i el reportatge. És un gènere híbrid, és a dir, mixt. En la crònica, el corresponsal o enviat especial informa d'uns esdeveniments recents que ell analitza, els valora i els interpreta, ja que el periodista els viu o ha viscut en primera persona. A la crònica es combina informació i opinió.

Característiques d'una Crònica

  • Es redacta en tercera persona.
  • Ha de mostrar un estil entretingut i atractiu, si és possible amb anècdotes i curiositats.
  • Es permet un vocabulari més ric i un estil més flexible, inclús, literari.
  • L'estructura de la crònica és semblant a la de la notícia i sol constar de titulars, entrada i cos.

Tipus de Cròniques

Existeix una gran varietat de cròniques:

  • Crònica parlamentària.
  • Crònica esportiva.
  • Crònica de guerra.
  • Crònica de viatges.
  • Crònica de societat.
  • Crònica de successos.
  • Crònica taurina.
  • Crònica cultural.

L'Entrevista

L'entrevista combina informació i opinió. S'estableix un diàleg entre l'entrevistador i l'entrevistat, que acostuma a ser un personatge de rellevància social. L'objectiu és conèixer més el personatge.

Estructura d'una Entrevista

  • El titular: acostuma a ser una frase extreta d'una de les respostes.
  • La presentació: dóna informació sobre les dades biogràfiques i professionals del personatge entrevistat, i revela el motiu de l'entrevista.
  • El cos: consta d'una successió de preguntes i respostes segons un guió establert.

L'Enquesta

L'enquesta també és un gènere mixt que té característiques semblants a l'entrevista informativa i al reportatge informatiu. És un procediment utilitzat en la investigació periodística per a obtenir informació respecte d'un tema. L'enquesta es basa en el mètode inductiu, és a dir, a partir d'un nombre suficient de dades podem obtenir conclusions a nivell general.

Mètodes per a Dur a Terme una Enquesta

Existeixen tres mètodes bàsics per a dur endavant les enquestes:

  • Personalment.
  • Per telèfon.
  • Per correu.

El Llenguatge Periodístic

El llenguatge periodístic té aquestes característiques:

  • Concisió: cal transmetre en un espai fix la màxima quantitat d'informació possible.
  • Sintaxi senzilla: l'ús d'oracions curtes i d'un lèxic senzill. Els elements de l'oració han d'estar col·locats seguint l'ordre lògic: subjecte, verb, complements.
  • Disposició especial dels continguts: els continguts periodístics es col·loquen en una disposició especial a causa de la subordinació a un espai determinat i al desig de captar l'interès del lector.
  • Objectivitat: qualsevol informació ha de ser tractada amb la màxima objectivitat.

Elements d'un Periòdic

La Capçalera o Peu d'Editorial

En aquest apartat apareix l'anagrama del periòdic, la data, el preu i el nom del director.

Primera Plana o Portada

Apareixen les notícies de més impacte i de major actualitat. Aquesta pàgina té una gran importància, ja que és la primera que veu el possible comprador del diari. Per a confeccionar-la, es reuneixen els primers responsables de cada secció.

Seccions

Les seccions són cadascun dels apartats en què es divideix el diari. En la redacció d'un periòdic se solen distribuir les notícies per temes o seccions: internacional, nacional, successos, comarques, economia, esports, cultura, espectacles...

Entradas relacionadas: