Gèneres Periodístics: Avanç, Reportatge i Entrevista

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Informática y Telecomunicaciones

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,32 KB

Avanç Informatiu: Característiques i Tipus

  • Disponible en les tres franges horàries.
  • Anticipa informacions, especialment aquelles que es desenvoluparan posteriorment en el servei principal de notícies.
  • Present en ràdio i televisió, sent la TV qui ha adoptat aquest gènere radiofònic.

Tipus d'Avanç Informatiu

  • Horari establert: Actuen com a promoció del servei principal de notícies, emetent-se sempre a la mateixa hora, de vegades intercalats en magazines.
  • Urgència o emergència: Sense hora establerta, s'activen davant esdeveniments molt importants. Poden repetir-se, actualitzant la informació i interrompent la programació habitual.

El Reportatge Periodístic: Profunditat i Elaboració

  • Durada mínima de 3 minuts, amb una durada estàndard d'entre 3 i 6 minuts.
  • Tracta amb profunditat un fet noticiós, independentment del seu grau d'actualitat.
  • És un relat monotemàtic, la riquesa del qual rau en l'aportació de diferents visions sobre el tema tractat.
  • Els redactors sol·liciten material als productors sobre el tema central del reportatge.
  • Sempre s'ha de buscar informació en fonts fiables.
  • És un dels productes que requereix més elaboració.
  • Inclou: informació, entrevistes molt concretes (amb selecció acurada dels talls de veu), música, efectes, ràfagues i la veu del locutor.
  • És un espai pregravat, no es pot realitzar en directe.
  • Per a la gravació, és imprescindible un guió i tenir els talls de veu preparats, perfectament tallats i editats.
  • La riquesa del reportatge rau en oferir diverses visions d'un esdeveniment, donant veu als diferents protagonistes, experts i analistes.
  • Ha d'incloure antecedents, context i conseqüències.
  • El reportatge ha d'incloure més d'una veu.

Tipus de Reportatges

  • De rabiosa actualitat: Inclouen informació que s'ha de difondre immediatament.
  • Estacionals: Tenen una durada més llarga i es poden emetre durant diversos dies o fins i tot setmanes.
  • Temes d'interès setmanal: Recullen els principals esdeveniments de la setmana, oferint un resum i, fins i tot, ampliant la informació.
  • Comodí: Tracten temes generals com la felicitat o l'amistat, sovint amb la participació de psicòlegs o experts.
  • D'investigació: Requereixen una dedicació considerable de temps i una exhaustiva recerca d'informació.
  • Necrològiques: Són reportatges a mig fer amb documentació i biografia, als quals, el dia de la defunció d'una persona, només cal afegir la data, l'hora i declaracions de persones properes.

Com Elaborar un Reportatge: Guia Pas a Pas

  1. Recerca d'informació i de fonts.
  2. Recerca d'entrevistes.
  3. Recerca de documentació.
  4. Preparar entrevistes perquè s'editin en talls de veu.
  5. Fer una escaleta en la qual constin els talls de veu.
  6. El redactor decidirà l'ordre.
  7. Posar el track i el minutatge.
  8. Anotar les tres primeres paraules del tall de veu i les tres últimes.
  9. Numerar els talls de veu segons s'editin.
  10. Etiquetar-los bé i guardar-los.
  11. Reservar hora a un estudi amb un tècnic perquè pugui netejar els talls de veu.
  12. Quan es tingui tot, buscar la música, ràfagues i tots els efectes desitjats.
  13. Preparar els textos del locutor, tot el que ha de dir, que serà el fil conductor del guió.
  14. Demanar hora amb un tècnic per acabar de muntar tot el material.

L'Entrevista Periodística: Gènere Clau en Notícies

  • És un gènere informatiu dialogat en el qual un periodista o productor interroga actors implicats en un fet noticiós, o experts i analistes que puguin oferir altres perspectives. Exemples: testimonis, escriptors, músics, esportistes.
  • Les preguntes es preparen amb antelació, requerint una recerca prèvia d'informació.
  • Mentre el periodista realitza l'entrevista, el productor busca informació sobre l'entrevistat i el tema. En cas de recerca en línia, cal utilitzar webs oficials i contrastar la informació.
  • Cal elaborar la bateria de preguntes, incloent-hi informació contextual per situar el conductor del programa.
  • De la documentació elaborada, cal anotar allò més rellevant per a l'entrevista.

Tipus d'Entrevista

  • Segons el contingut o objecte:
    1. Informatives.
    2. De personalitat.
  • Segons l'extensió o durada:
    1. Breus.
    2. Amb profunditat (més de 30 minuts).

    L'extensió d'una entrevista depèn del gènere o tipus de programa.

  • Segons la forma d'emissió:
    1. En directe.
    2. En diferit: Si es realitza en diferit, es pot sol·licitar fer talls per simular una emissió en directe.
  • Segons la situació de l'entrevistat: Podem parlar d'entrevistes al carrer, a l'estudi, per telèfon o en un escenari concret, depenent de la ubicació.

Cal diferenciar entre els sorolls mecànics, que poden malmetre l'entrevista, i els sons ambientals.

S'aprofita el so ambient per augmentar la credibilitat i el realisme de l'entrevista, mantenint l'atenció de l'oient.

Entradas relacionadas: