Gèneres Informatius i Documentals: Guia Completa de Producció Audiovisual

Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,15 KB

Gèneres Informatius en l'Audiovisual

Notícia

Respon a les 6 W (Qui, Què, Quan, On, Per què, Com). De curta durada.

Reportatge

Aborda temes actuals amb una durada de 10 minuts a 1 hora.

Característiques del Reportatge

  • Llibertat formal: ús d'imatges, música, etc.
  • Ordenació temporal.
  • Temàtica actual.
  • Enunciació subjectiva.

Documental

Més natural que el reportatge. La subjectivitat pot ser un problema a causa dels diferents punts de vista, angles, enquadraments i la selecció de gravacions.

Saps que estàs veient un documental perquè t’ho indiquen.

Tipus de Documental

  • Documental Expositiu

    Caracteritzat per la veu en off i un to persuasiu. Si hi ha entrevistes, les imatges serveixen per il·lustrar el discurs.

  • Documental Observacional

    D'origen nord-americà. Gravat en 16 mm per rodar amb menys llum. Imatge i so sincronitzats. No hi ha narrador. Filma la realitat sense entrevistes. Utilitza preses llargues per a la continuïtat. Representació d’allò real: sense trípode, amb desenfocaments i gra.

  • Documental Interactiu o Participatiu

    D'origen francès. Basat en la història oral, amb testimonis que parlen directament a càmera.

  • Documental Reflexiu

    És una construcció conceptual. Un assaig que convida a la reflexió i al debat d'idees.

  • Documental Performatu

    El participant actua com un personatge més, en un context de no-ficció.

  • Documental Poètic

    Documentals estètics amb un punt de vista poètic.

Nous Formats i Tendències en el Gènere Documental

Tendències Narratives

  • Temes amb imatges d’arxiu.
  • Realisme.
  • Qüestionament de la veritat.

Tractament de Certs Temes

  • Es mostren fotos personals.
  • Denúncia de problemes socials.
  • Estil proper a l’assaig.

Innovacions de Bill Nichols

  • Documental Interactiu

    Revisió del muntatge. Nova mirada al documental etnogràfic. Exemple: Cares i Llocs.

  • Documental Reflexiu

    Reflexió sobre la condició humana. El cinema documental com a reconstructor dels fets. Exemple: El Cielo Gira.

  • Productes Inclassificables

    Exemple: Ne Change Rien.

  • El Mockumentary (Fals Documental)

    Utilitza tècniques convencionals del documental, però desmitifica l’objectivitat del gènere. No és real. Es fa passar per real, però es delata per: paròdia excessiva, actors ja coneguts. Exemple: Operación Palace.

Innovacions Formals

  • Documental d'Hipermuntatge

    Concentració de temps i espai. Temps: plans curts i ritme visual. Espai: muntatge multicapa. Exemple: The Corporation.

  • Documental Collage

    Compost per vídeos i gràfics externs. Reeditació de films i fotos (metratge) per adquirir un nou significat. Exemple: Life in a Day.

Característiques del Vídeo Educatiu

  • Senzill i clar.
  • Veu en off.
  • Elements gràfics.
  • Repeticions.
  • Exemple: Barri Sèsam (Barrio Sésamo).

Documental Pictorialista

Tendència a retocar color, textura... amb un resultat subjectiu. Exemple: El Viaje del Emperador.

Documental Animat

Testimonis d’una realitat amb la subjectivitat de l’autor. Els autors experimenten amb l’animació. Exemple: Vals con Bashir.

Documental Interactiu / Webdoc

Narrat a través d’una interfície digital. Requereix accions físiques de l’espectador per avançar la història.

Altres Formats del Gènere Informatiu

  • Vídeo Institucional

    Crea una imatge d’empresa o marca. Durada: 5 minuts. Veu en off. Moviments de càmera. Muntatge fluid. Exemple: This is a Generic Brand Video.

  • Vídeo Educatiu

    Per conèixer idees o coneixements de forma atractiva.

La Investigació Prèvia i el Projecte Escrit

La Preproducció

  • Un cop escollit el tema, investigar i documentar-se.
  • Decidir què i qui serà el centre de la pel·lícula.
  • Reunir l'equip tècnic, el material i els plans necessaris.
  • Aconseguir el finançament del projecte.

La Investigació

  • Conèixer el tema en profunditat.
  • Decidir qui pot ser un bon participant.
  • Escriure el guió amb el tema i l'estil definits.
  • Decidir la raó per fer la pel·lícula.

Fases de la Investigació Preliminar

  • Fases Cobertes

    Començar el treball de camp. Documentar-se. Assegurar-se de la viabilitat.

  • Escriure l'Esborrany del Guió

    Realitzar entrevistes prèvies. Revisar i desenvolupar la hipòtesi de treball.

  • Redefinició de Propòsits

    Com més definició del tema, més profunditat tindrà la pel·lícula. Elaborar un llistat de punts importants de la pel·lícula. Escriure una sinopsi de 3 línies. Realitzar càstings, definir el punt de vista...

  • Afrontar les Qüestions Estètiques

    Definir l’estil. Buscar símbols. Presentar-ho a algú i valorar la seva reacció.

  • Quan s'apropi l'Inici del Rodatge

    Elaborar un primer pressupost. Escriure el tractament i obtenir els permisos.

  • Quan el Rodatge hagi estat Fixat

    Assegurar l'equip tècnic. Elaborar un pla de rodatge. Realitzar un rodatge de prova.

El Guió del Projecte

El guió hauria d’explicar una bona història, informar i emocionar el públic, i plantejar una perspectiva crítica i personal de la condició humana.

També s’acostuma a incloure suspens, clímax, un afrontament, una resolució i l'evolució dels personatges.

El Dossier del Projecte

Elaborar un text concret, però amb certa poesia.

Inclou la coberta i la descripció del projecte, com la sinopsi, el tractament, el públic objectiu (target) i la situació actual.

Entradas relacionadas: