Les Generacions de Drets Humans (DDHH) i els seus Valors Fonamentals

Enviado por Chuletator online y clasificado en Derecho

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,98 KB

Generacions dels Drets Humans (DDHH)

La primera generació: els drets civils i polítics

Es refereix als drets civils i polítics, també denominats "llibertats clàssiques". Van ser el primer tipus a ser exigits i formulats pel poble durant la Revolució Francesa i uns anys abans en la Declaració d'Independència dels Estats Units d'Amèrica. Alguns d'aquests són:

  • Dret a la vida i a la seguretat: Dret a la llibertat i la seguretat i la protecció contra la tortura i els tractes cruels, inhumans o degradants.
  • Dret a la llibertat: de pensament, consciència i religió; d'opinió i expressió; de reunió i associació pacífica; de lliure circulació i emigració; i contra l'esclavitud.
  • Dret a unes garanties jurídiques: reconeixement de la persona com a subjecte de dret; recurs davant tribunals imparcials contra les detencions o empresonaments arbitraris; a la presumpció d'innocència; a l'asil i a una nacionalitat.
  • Dret a participar en el govern: directament o per mitjà de representants lliurement elegits (democràcia).
  • Dret d'accés a les funcions públiques del país: en igualtat de condicions.
  • Sobirania popular: expressada mitjançant eleccions lliures per sufragi universal.

La segona generació: els drets econòmics, socials i culturals

La constitueixen els drets econòmics, socials i culturals, a causa dels quals, l'Estat de Dret passa a una etapa superior, és a dir, a un Estat Social de Dret. Són:

  • Dret al treball i a un salari just.
  • Dret al temps lliure i a vacances pagades.
  • Dret a la seguretat social.
  • Dret a l'alimentació, l'habitatge i l’assistència mèdica.
  • Dret a l'educació i a la cultura.

La tercera generació: els drets de la solidaritat

Aquest grup va ser promogut a partir de la dècada dels setanta per a incentivar el progrés social i elevar el nivell de vida de tots els pobles, en un marc de respecte i col·laboració mútua entre les diferents nacions de la comunitat internacional. Són:

  • Dret a l’autodeterminació dels pobles.
  • Dret a la independència econòmica i política.
  • Dret a la identitat nacional i cultural.
  • Dret a la pau.

Els valors dels Drets Humans (DDHH)

Hi ha uns valors educatius universals que poden servir de base o fonament per a una educació que promogui el respecte actiu als DDHH. Aquest nucli de valors bàsics pot servir de punt de partida per orientar els programes educatius.

Els valors individuals

  • La dignitat humana és el valor bàsic o referent principal de les necessitats que la persona té en l'esfera moral i jurídica.
  • La llibertat és un valor suposat o derivat del dret a la vida i vinculada estretament al reconeixement de la dignitat humana.
  • El valor de l'autonomia i la responsabilitat personal. Suposen tenir judici i capacitat reflexiva per captar el sentit i la rellevància dels valors.
  • El valor de la igualtat i de la diferència personal: Igualtat bàsica en drets i oportunitats.
  • Autoestima: És l'opinió que tenim de nosaltres mateixos. L'autoestima és una construcció social i són molts els agents socials que la configuren.

Els valors relacionals

  • La tolerància és el respecte, la comprensió benèvola que mereix la llibertat dels altres.
  • La solidaritat. Suposa la vinculació de diverses persones per uns mateixos valors i que es comprometen i sacrifiquen activament per a un bé comú.
  • La pau. Actualment el concepte de pau s'aborda des d'una visió holística i té en compte les diferents dimensions de la pau: a nivell personal, social i amb la natura.
  • La justícia és el procediment que ordena la convivència, l'equilibri que consisteix a donar a cadascú el que és seu i que fa possible que cada persona pugui dur a terme el seu projecte personal.

Metodologia per ensenyar els Drets Humans (DDHH)

És una metodologia que ha de permetre un treball dialògic a l’aula, que ha d’incorporar els elements crítics; anàlisi dels sistemes de comunicació; ús de la capacitat creativa dels alumnes, fent que s’imaginin mons possibles, preguntant-los sobre què poden fer davant determinades situacions.

  • Ha de ser una educació moral centrada en els valors ètics que sustenten la Declaració Universal.
  • No ha de ser una assignatura del currículum escolar, sinó una dimensió «transversal» que impregni el currículum de qualsevol matèria.
  • Hem d'afavorir un alt nivell de justícia institucional i d'atmosfera moral dins l'aula.
  • Hem d'emprar mètodes dialogals: el diàleg reflexiu, la «participació guiada», la tècnica de «clarificació de valors», els «pràcticums morals».

Entradas relacionadas: