La Gastronomia Romana: Dieta, Àpats i Costums Culinars

Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,64 KB

La Taula Romana: Gastronomia i Costums

Què Menjaven els Romans?

La dieta romana era variada i s'adaptava a les diferents classes socials. Aquests eren alguns dels aliments més comuns:

  • Pa: N'hi havia de molts tipus i de moltes formes, sent un aliment bàsic.
  • Llegums i hortalisses: Cultivades als seus horts, eren fonamentals. Els romans més humils menjaven sovint un plat de llegums acompanyat d'un tall de carn.
  • Fruites: Coneixien les fruites fresques, amb les quals feien melmelades i conserves. També n'assecaven per fer fruita seca.
  • Bolets: Un dels plats preferits i molt apreciats.
  • Carn: Consumien diferents tipus de carn, però la de porc era la més consumida. N'aprofitaven tot, sent un aliment preferit per a salsitxes. El pollastre era l'au més consumida, mentre que el paó era considerat un luxe molt car.
  • Peix: Salaven el peix per conservar-lo més temps. Però sobretot menjaven garum, una salsa peculiar feta amb les entranyes dels peixos i altres ingredients.

La Cuina i els Hàbits Culinars Romans

Als romans els agradava barrejar sabors forts amb sabors dolços en les seves preparacions culinàries.

Els romans rics tenien a casa seva una cuina on els criats cuinaven. Si eren pobres, anaven a menjar a un restaurant o taverna.

Els romans apreciaven molt les salses de peix, la més important de les quals era el garum. S'obtenia de la barreja d'entranyes de peixos amb trossets d'aquests i altres peixos menuts, barrejats amb sal. Això es deixava macerar al sol, remenant-ho sovint. Lentament es filtrava el líquid obtingut de la maceració, i això era el garum.

El vi el solien barrejar amb aigua, calenta o freda (amb neu), i també el barrejaven amb mel per endolcir-lo.

Els Àpats Diaris a l'Antiga Roma

Els romans feien tres àpats principals al dia:

  • Lentaculum: L'esmorzar, que es feia en aixecar-se. Consistia en pa, formatge, ous i llet.
  • Prandium: El dinar, que es feia al migdia. Eren aliments freds com formatge, carn i fruita. El Prandium gairebé sempre es feia fora de casa.
  • Cena: El sopar, que es feia al capvespre. Era l'àpat principal i constava de tres parts:
    • Gustatio o entremesos: Per estimular la gana (verdures, amanides, ostres, olives).
    • Prima mensa: El plat fort, compost d'aus, carns i peixos.
    • Secunda mensa: Les postres, amb fruites fresques, dolços i fruita seca.

Tot això ho feien bevent vi.

Després de sopar es procedia a la comissatio, una sobretaula on es bevia molt vi mentre es gaudia d'espectacles i entreteniments.

La Cena es feia al triclini, el menjador amb tres llits. Al mig d'aquest hi havia una taula rodona on es col·locaven els menjars i el vi.

Agafaven el plat amb la mà esquerra i menjaven amb els dits; era un senyal d'elegància menjar amb les puntes dels dits. L'esclau tallava el menjar en petits trossets. Les restes de menjar eren llençades sota la taula i després els esclaus les escombraven.

Vestimenta i Higiene Personal a Roma

La Vestimenta Romana

Els romans vestien normalment amb una túnica, sobre la qual portaven una capa. Les dones portaven una peça de roba a sobre de la túnica, la stola.

Entradas relacionadas: