Fundamentos de Literatura e Lingua Galega: Narrativa, Fonética, Dialectos e Autores Clave

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en español con un tamaño de 10,45 KB

Elementos da Narrativa: Autor e Narrador

Autor e Narrador: Conceptos Clave

Autor: persoa de carne e óso.

Narrador: ente ficticio, un produto de creación literaria, ao igual que os personaxes.

  • Narrador externo: situado fóra da diéxese.
  • Narrador interno: situado dentro da diéxese, tamén é un personaxe.

Tipos de Narrador

Segundo a Persoa Gramatical

  • Primeira Persoa: o narrador é un personaxe da historia.
    • Narrador protagonista: a historia é contada polo personaxe ao que lle suceden os acontecementos.
    • Narrador testemuña: a historia é contada por un personaxe secundario.
  • Terceira Persoa: o narrador está situado fóra da diéxese.
    • Narrador omnisciente: goza dun punto de vista sen limitacións.
    • Narrador obxectivo: actúa coma se fose unha cámara cinematográfica.
  • Segunda Persoa: a voz narradora diríxese a un "ti" ou "nós", dialogando e buscando a súa complicidade.

Notas Adicionais ou Exercicios

1. oaoaooaooaoaoaoaaaaaaoaaaaooo

3. Exemplos (posiblemente de concordancia ou uso de artigos/adxectivos):

  • a / romana
  • románica
  • os / nutritivos
  • o / moito
  • unha

5. Lista de adxectivos (maioritariamente temporais):

  • frecuente
  • temperán
  • inusual
  • matutino
  • recente
  • ulterior
  • efémero
  • sempiterno

Fonética e Fonoloxía do Galego

Punto de Articulación dos Sons Consoánticos

  • Bilabiais: os labios xúntanse e impiden a saída do aire (ex: /p/, /b/, /m/).
  • Dentais: a punta da lingua toca os dentes superiores (ex: /t/, /d/ nalgunhas variedades).
  • Labiodentais: os dentes superiores tocan o labio inferior (ex: /f/).
  • Interdentais: a punta da lingua sitúase entre os dentes (ex: /θ/, o "z" ou "c" ante "e,i" no galego non seseante).
  • Alveolares: a punta da lingua toca os alvéolos dos dentes superiores (ex: /s/, /n/, /l/, /ɾ/, /r/).
  • Palatais: a lingua apóiase na parte superior do padal (ex: /ʃ/ ("x"), /ɲ/ ("ñ"), /ʎ/ ("ll"), /tʃ/ ("ch")).
  • Velares: a parte posterior da lingua apóiase no veo do padal (ex: /k/, /g/, /ŋ/).

Modo de Articulación dos Sons Consoánticos

  • Oclusivas: interrómpese a saída do aire e despois o aire sae bruscamente (ex: /p/, /t/, /k/, /b/, /d/, /g/).
  • Fricativas: o aire sae rozando por unha estreita canle formada polos órganos articuladores (ex: /f/, /θ/, /s/, /ʃ/).
  • Africadas: prodúcese unha articulación oclusiva seguida inmediatamente dunha fricativa (ex: /tʃ/).
  • Nasais: o aire sae polo nariz ao estar o veo do padal baixado (ex: /m/, /n/, /ɲ/, /ŋ/).
  • Líquidas:
    • Laterais: o aire vence o atranco central dos órganos e sae polos lados da cavidade bucal (ex: /l/, /ʎ/).
    • Vibrantes: o aire sae de maneira intermitente debido a unha ou varias vibracións da punta da lingua (ex: /ɾ/, /r/).

Vibración das Cordas Vocais

  • Sonoras: as cordas vocais vibran durante a produción do son.
  • Xordas: as cordas vocais non vibran durante a produción do son.

O N Velar ([ŋ])

O son nasal velar ([ŋ]) en galego é relevante nas seguintes posicións:

  • Posición intervocálica (ex: unha ['uŋa]).
  • Posición final de sílaba ou palabra (ex: can [kaŋ], un [uŋ]).

Nota sobre a pronuncia alveolar: O texto orixinal tamén inclúe a afirmación "...pronúnciase como alveolar" en relación con este tema. Esta frase pode referirse a contextos específicos de variación fonética ou dialectal onde o fonema nasal /n/ se realiza como alveolar [n] (en lugar da esperada velarización nalgunhas posicións para o grafema 'n'), ou a unha comparación xeral coa articulación alveolar do /n/ noutras posicións onde non hai velarización.

Bloques Lingüísticos do Galego: Variedades Dialectais

Principais bloques dialectais do galego e as súas características distintivas:

Bloque Occidental

  • Presenza de gheada (pronuncia de /g/ como [h] ou [x]).
  • Presenza de seseo implosivo (neutralización de /s/ e /θ/ en posición final de sílaba a favor dun son sibilante) e/ou seseo explosivo (neutralización de /s/ e /θ/ en posición inicial de sílaba ou palabra a favor dun son sibilante).
  • Ditongo -oi- (ex: noite, leite).
  • Plural en -ns para palabras rematadas en -n (ex: cans, camións).
  • Terminación -án (ex: irmán, can).
  • Pronome persoal de segunda persoa singular: ti.
  • Formas verbais características na 2ª persoa do singular do pretérito de indicativo: colleches, foches.

Bloque Central

  • Presenza de gheada (en gran parte da área).
  • Ausencia de seseo (mantense a distinción entre /s/ e /θ/).
  • Ditongo -oi-.
  • Plural en -s para palabras rematadas en -n (ex: cas, camiós).
  • Terminación -ao/-á (ex: irmao, ca).
  • Pronomes persoais de segunda persoa singular: ti (predominante) / tu (nalgunhas zonas de transición).
  • Formas verbais características na 2ª persoa do singular do pretérito de indicativo: colliches, fuches.

Bloque Oriental

  • Ausencia de gheada.
  • Ausencia de seseo.
  • Ditongo -ui- ou monotongación en -u- (ex: cousa > cuisa/cusa; leite > luite/lute).
  • Plural en -is para palabras rematadas en -n (ex: canis, camionis).
  • Terminación -ao/-á.
  • Pronome persoal de segunda persoa singular: tu.
  • Outras características morfolóxicas específicas, como o uso de desinencias en -is (ex: nos plurais nominais xa mencionados, ou en certas formas verbais como a 2ª persoa do plural do pretérito: collistis, fostis).

Exemplos de Identificación Dialectal

Análise de palabras segundo as características dos bloques lingüísticos (baseado nas notas do documento orixinal):

  1. viño: Identificado como pertencente ao Bloque Central polas seguintes características atribuídas no texto orixinal:
    • Sen seseo.
    • Sen gheada. (Nota: A descrición xeral do Bloque Central inclúe gheada en gran parte da súa área. Esta análise particular pode referirse a unha variante específica dentro do bloque central que careza de gheada, ou a unha simplificación).
    • Sen o ditongo -ui-, senón co ditongo -oi-.
  2. casteláns: Identificado como pertencente ao Bloque Oriental polas seguintes características atribuídas no texto orixinal:
    • Uso do ditongo -ui-. (Nota: O texto orixinal engade entre parénteses "(moi)" despois de "uso ditongo -ui-". A palabra "moi" contén o ditongo -oi-, non -ui-. Isto podería ser un erro na anotación orixinal, unha indicación de que "moi" é unha excepción á regra do ditongo -ui- no bloque oriental, ou unha anotación máis complexa que non se aclara completamente. A característica xeral do bloque oriental é o ditongo -ui-, como en cousa > cuisa).
    • Sen gheada.
    • Uso do plural en -is (ex: casteláns podería realizarse como casteláis ou similar).
    • Sen seseo.
  3. antes: Identificado como pertencente ao Bloque Occidental polas seguintes características atribuídas no texto orixinal:
    • Con seseo.
    • Con gheada.
    • Uso do ditongo -oi- (o exemplo dado é moi).

Figuras Relevantes da Literatura Galega

Vicente Risco (1884-1963)

Un dos intelectuais máis destacados da Xeración Nós. Algunhas das súas obras importantes:

  • O porco de pé: Considerada a súa obra máis emblemática. É unha sátira aguda contra a burguesía da época, representando a súa vulgaridade e materialismo.
  • Do caso que lle aconteceu ao doutor Alveiros: Narración de carácter humorístico na que o protagonista establece contacto co mundo dos mortos.
  • O lobo da xente e Trabe de ouro e Trabe de alquitrán: Coleccións de narracións breves que exploran temas mitolóxicos e populares galegos.

Ramón Otero Pedrayo (1888-1976)

Figura central da Xeración Nós e patriarca das letras galegas. Algunhas das súas obras narrativas e ensaísticas:

  • Os camiños da vida: A súa primeira novela, que reflicte os cambios sociais e culturais en Galicia durante o século XIX.
  • Arredor de si: Novela autobiográfica e xeracional que retrata a evolución ideolóxica da Xeración Nós e dá conta da conversión do protagonista (e do propio autor) ao galeguismo.
  • A romaría de Xelmírez (no texto orixinal figura como A romaría): Novela de ambientación medieval. O texto orixinal sinala que é a única da súa produción que non fai referencia directa a Galicia no seu tema central.

Obras Dramáticas de Otero Pedrayo

Tamén cultivou o xénero dramático, con pezas como:

  • A lagarada
  • O desengano do priorio

Entradas relacionadas: