Funcions Vitals de les Plantes: Nutrició, Transport i Relació
Funcions Vitals de les Plantes
Nutrició
La nutrició es diferencia segons el tipus de planta:
- Briòfits: Organització tipus tal·lus. Agafen els nutrients directament per difusió, dissolts en H₂O. Es troben en llocs humits i ombrívols.
- Cormòfits: Presenten arrels, tija i fulles. L'absorció d'H₂O es fa per osmosi. L'absorció de sals minerals es realitza per difusió (sense consum d’energia) i per transport actiu (necessita energia i pot ser en contra de gradient de concentració).
Mecanismes d’Absorció de la Saba Bruta
- Via simplàstica: Pas de l’aigua i les sals entre les cèl·lules a través d’estructures anomenades plasmodesmes.
- Via apoplàstica: L’aigua i les sals minerals passen a través dels espais que hi ha entre les cèl·lules.
Transport de la Saba Bruta (Xilema)
L'ascens de la saba bruta es produeix mitjançant diversos mecanismes:
- Transpiració: L’energia solar provoca l’ascens de la saba bruta en sentit contrari a la gravetat i l’eliminació de l’aigua en forma de vapor a través dels estomes.
- Forces de tensió/cohesió: Degut a la força dels ponts d’hidrogen mitjançant els quals es troben unides les molècules d’H₂O entre si, afavorint la formació d’una columna ascendent d’aigua.
- Pressió radicular: L’absorció de nutrients a través de les arrels crea una pressió en aquestes que genera l’ascens de la saba pel xilema per disminuir la pressió.
Intercanvi de Gasos
- Estomes: Formats per un orifici anomenat ostíol i dues cèl·lules oclusives que canvien la seva turgència i provoquen l’obertura dels estomes. Es troben principalment a l’epidermis de les fulles.
- Lenticel·les: Obertures de l’epidermis suberitzada de les plantes llenyoses que connecten el parènquima exterior amb el parènquima intern.
- Pèls absorbents: Entren els gasos dissolts en aigua que s’absorbeixen del sòl.
Transport de la Saba Elaborada (Translocació)
El transport es realitza pel flux de pressió:
- La saba elaborada s’incorpora al floema per transport actiu.
- En el floema, hi ha una alta concentració de sacarosa.
- L’aigua del xilema entra al floema per osmosi.
Eliminació de Productes d’Excreció
Les plantes produeixen menys productes de rebuig que els animals, ja que el seu metabolisme és menor. A més, reutilitzen parts d’aquests productes. No tenen aparells excretors, però sí teixits excretors i secretors.
Relació
Les plantes, igual que la resta d’éssers vius, es relacionen amb el medi rebent estímuls i elaborant respostes, però no tenen un sistema especialitzat per a la funció de relació.
Estímuls
- Origen intern: Fitohormones (substàncies que modifiquen el desenvolupament de les plantes).
- Origen extern: Provenen del medi que habiten (llum, temperatura, aigua, tacte, gravetat).
Respostes
- Tropismes: Moviment relacionat amb el creixement de la planta (lent i permanent). La direcció del moviment està relacionada amb la direcció de l’estímul.
- Tipus: Hidrotropisme, fototropisme, geotropisme, quimiotropisme i tigmotropisme.
- Nàsties: Moviment d’algun òrgan (ràpid i reversible). Sense relació amb la direcció de l’estímul.
- Tipus: Fotonàstia i tigmonàstia.
Fotoperiodicitat i Floració
El fotoperíode és el canvi de llum que reben les plantes i que pot afectar el creixement vegetatiu i la germinació.
- Plantes de dia curt: Fotoperíode entre 8 i 15 hores.
- Plantes de dia llarg: Fotoperíode entre 15 i 16 hores.
- Plantes neutrals: No afectades pel fotoperíode.
catalán con un tamaño de 4,06 KB