Funcions de la Gestió dels Recursos Humans

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,64 KB

FUNCIONS DE LA GESTIÓ DELS RECURSOS HUMANS

ORGANITZACIÓ I PLANIFICACIÓ DE PERSONAL

Recull l'organització de les plantilles de l'empresa, la descripció dels llocs de feina i la planificació de noves necessitats de força de treball.

RECLUTAMENT

  • Intern: Són les persones que formen part de l'empresa i són reclutades per ocupar un altre lloc dins de la mateixa empresa.
  • Extern: Persones alienes a l'empresa mitjançant:
    • Borses de treball d'entitats socials o educatives
    • Agencies de col·laboració
    • Tècniques d'internet:
      • Reclutament electrònic: El candidat crea un currículum dins de l'empresa en què vol treballar.
      • Xarxes socials o professionals: LinkedIn
      • Portals d'ocupació: Infojobs/Job Today

SELECCIÓ

Correcta elecció de les persones que volen treballar amb una empresa. Proves de selecció més habituals: Entrevista de treball, proves psicotècniques, de personalitat, de grup, professionals i de cultura general.

PLANS D'ACOLLIDA

És un conjunt d'actuacions encaminades a afavorir la integració del candidat a l'empresa.

PLANS DE CARRERA I PROMOCIÓ PROFESSIONAL

Plans per a què les persones obtinguin experiència per estar en condicions de progressar.

FORMACIÓ (EN LÍNIA/INTERNET)

Avantatges: + costos, - temps, + comoditat i facilitat d'estar actualitzats dels continguts.

Desavantatges: Abandonaments, problemes tècnics, falta d'hàbit i poca interacció.

GESTIÓ DEL CONEIXEMENT

És el tractament del capital intel·lectual en una organització amb la finalitat d'afegir valor als productes i serveis que ofereixen al mercat i diferenciar-los de la competència.

Tipus de coneixement:

  • Explícit: Pot ser estructurat, emmagatzemat i distribuït.
  • Tàcit: Forma part de les experiències d'aprenentatge personals de cada persona.

AVALUACIÓ DE L'EXERCICI

Permet comparar el rendiment de la persona amb allò exigit pel lloc de treball que té.

CLIMA I SATISFACCIÓ LABORAL

És el conjunt de coses que rep la persona que treballa que la guien a actuar d'una manera determinada en l'àmbit de treball.

Eines de motivació:

  • Diners
  • Bon tracte
  • Expectatives de futur
  • Reconeixements

PIRÀMIDE DE MASLOW

  1. Necessitats d'autorealització -- Necessitats bàsiques (menjar, beure)
  2. Necessitats d'autoestima -- Un contracte indefinit, una assegurança...
  3. Necessitats socials -- Sentir-se considerat, respectat i integrat
  4. Necessitats de seguretat -- Que es valori la capacitat de treball de la persona
  5. Necessitats fisiològiques -- El desig de ser més, arribar fins on sigui capaç

ADMINISTRACIÓ DEL PERSONAL

S'encarrega de tots els tràmits i processos administratius necessaris per a una bona gestió.

RELACIONS LABORALS

Es promou la comunicació entre l'empresa i els treballadors a través dels representants sindicals.

SINDICATS

Són organitzacions on les persones treballadores s'associen lliurement per defensar els seus drets laborals.

NEGOCIACIÓ COL·LECTIVA

És el procés que té com a finalitat assolir un acord entre treballadors i empreses sobre les condicions en què es desenvoluparà l'activitat laboral.

CONVENI COL·LECTIU

És un acord negociat i celebrat entre els representants dels treballadors i de l'empresa, en què es regulen les condicions de treball i les normes de convivència laboral.

  • D'empresa: Si afecta només a una empresa.
  • Sectorial: S'aplica a un conjunt d'empreses que estan en un mateix sector.

PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS

És la implementació de mesures adreçades a la prevenció i la protecció, conservar la salut dels treballadors de l'empresa.

ORGANITZACIÓ DEL TREBALL

  • Treball en equip: Grups de treballadors que conformen equips de treball que actuen de forma coordinada i interrelacionada. Objectiu: Millorar l'eficiència dels treballadors.
  • Treball col·laboratiu: Posada en comú de coneixements, materials i idees. Objectiu: Construir un coneixement comú que es pugui utilitzar globalment.
  • Treball per projectes: És l'organització del treball per equips amb personal intern i extern per realitzar en comú projectes concrets.

IGUALTAT EN EL TREBALL

Desigualtats: Discriminació salarial, en les pensions de viduïtat, taxa de desocupació superior entre les dones, problemes de conciliació entre la vida personal, laboral i familiar.

Què volen les associacions?

  • Fomentar la presència equilibrada de dones i homes en els consells d'administració de les empreses.
  • Creació d'un permís de paternitat amb la corresponent prestació, amb l'objectiu de contribuir al repartiment més equilibrat.

CARACTERÍSTIQUES DE L'ACTIVITAT LABORAL

  • Voluntarietat: La persona decideix si treballa.
  • Per compte d'altri: Treball per una altra persona.
  • Remuneració: El treballador fa un acte laboral i l'empresa li paga un salari.
  • Subordinació: El treball de la persona està subjecte a les decisions de l'empresari.

EL MARC NORMATIU LABORAL

  1. Els convenis de l'OIT
  2. Les normes laborals de la UE
  3. Constitució espanyola
  4. L'Estatut dels Treballadors
  5. Els convenis col·lectius
  6. El contracte de treball

LES FACULTATS DE L'EMPRESARI

  • Poder de direcció: L'empresari organitza la producció i pren les decisions que considera necessàries.
  • Poder disciplinari: L'empresari té la potestat de sancionar els treballadors per les faltes comeses dins de l'àmbit de la relació laboral.

CONVENI COL·LECTIU

És un acord negociat i celebrat entre els representants dels treballadors de l'empresa, que regula les condicions de treball.

  • D'empresa: Si afecta només una empresa.
  • Sectorial: Si s'aplica sobre un conjunt d'empreses que pertanyen al mateix sector professional.

CONTINGUT I CARACTERÍSTIQUES

  • Contingut de la prestació laboral: El tipus de feina que s'ha de fer.
  • Durada: Fix o indefinit.
  • Remuneració salarial: El salari mensual, pagues extres.
  • Període de prova: És de 6 mesos per als tècnics titulats.
  • Temps de treball: Es fixa la durada de la jornada laboral, descansos...
  • Forma de contracte: Es pot subscriure per escrit o oralment.

ORGANITZACIONS SINDICALS

Els sindicats són organitzacions on les persones treballadores s'associen lliurement per defensar els seus drets laborals i són els seus interlocutors.

Ex: CCOO, UGT, CGT

EL TANCAMENT PATRONAL

Consisteix en la clausura del centre de treball per part de l'empresa, en cas de vaga o per una altra irregularitat col·lectiva en règim de treball.

Circumstàncies:

  • Notar-hi perill de violència per a les persones
  • Ocupació il·legal del centre de treball o perill cert que es produeixi
  • Inassistència o irregularitats en el treball

Entradas relacionadas: