Funcions de gestió i control a l'empresa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,46 KB
Funció de planificació
Consisteix en fixar uns objectius, marcar estratègies per a assolir-los, definir les polítiques de l’empresa i establir criteris de decisió, sempre amb la intenció d’aconseguir els fins de l’empresa. Per dur a terme una bona planificació s’han d'
- Analitzar la situació de partides: s’estudiarà la situació actual de l’empresa i del seu entorn amb la intenció de detectar les oportunitats existents.
- Marcar objectius i alternatives.
- Analitzar els punts forts i febles: avaluar costos, riscos, etc., i s’escollirà la que s’adapti millor a les necessitats.
Objectius: Han de ser realistes, s'han d’establir prioritats entre els diferents objectius, valorant sempre el cost d’oportunitat.
Funció d'organització
Té com a finalitat dissenyar una estructura a la qual queden definides totes les tasques que ha de fer cada persona, així com la seva responsabilitat i autoritat. Té com a objectiu ordenar el conjunt de relacions que puguin sorgir entre les diverses tasques i àrees de funcionament de l’empresa.
Comunicació a l’empresa
Pq l’organització de l’empresa funcioni amb total garantia, un dels punts més importants és la comunicació - La comunicació vertical
- Comunicació interna horitzontal: s’origina entre persones de diversos departaments. Aquesta comunicació s’ha d’educar i controlar, sabent a cada moment i situació quin és el missatge que cal donar i com s’ha de transmetre.
La divisió del treball
Fa referència al nombre de tasques diferents a les quals es distribueix el treball necessari per a produir un bé o servei, tasques que han de fer diversos treballadors especialitzats a cadascuna d’aquestes feines amb l’objectiu de millorar l'eficiència.
Organització formal
Es defineix com l’estructura intencional definida i identificada a la qual l’empresa situa cadascun dels seus elements al lloc més convenient. És una estructura que cal ajustar les persones que formen part de l’empresa i que cooperen entre si per assolir els objectius.
Estructura organitzativa
Pq l’organització de l’empresa resulti ben definida i sigui comprensible per a totes les persones que hi treballen, ha d’estar ben estructurada:
- Divisió en departaments per funcions: els treballadors s’organitzen segons la seva especialització i la seva capacitat depenent de la feina que fan.
- Divisió en departaments per zones geogràfiques: els treballadors s’organitzen depenent de com coneixen la zona a la qual va destinat el producte perquè els clients estiguin més ben atesos.
- Divisió en departaments per productes: s’utilitza en empreses que fabriquen més d’un producte i es refereix a l’agrupació de treballadors segons el producte final que s’obté.
- Divisió en departaments per processos: el treball s’organitza segons les fases que componen la cadena de producció.
Models d’estructura organitzativa
Model lineal o jeràrquic: Tots els membres de l’empresa depenen d’un superior, qui dóna les ordres i marca les directrius. S’utilitza en empreses petites i mitjanes, ja que és una estructura rígida.
Model funcional
Es caracteritza per l’existència d’especialistes que dediquen tot l’esforç a una tasca concreta de l’activitat de l’empresa.
Model en línia i d'assessorament
Intenta solucionar els inconvenients dels anteriors. Es caracteritza per una estructura central jeràrquica, amb el suport dels departaments d’assessorament, que serveixen per ajudar i assessorar però que no tenen cap mena d’autoritat dins l’organització.
Model matricial
Model propi de les empreses industrials, que consisteix en combinar com a mínim dues variables organitzatives.
Model divisional
S’utilitza quan l’empresa ha de dividir l’empresa per qüestions geogràfiques, productes, clients, …
Els organismes
Representació gràfica de l’estructura de l’organització empresarial d’una manera sintètica i simplificada, i donen a conèixer les característiques principals de l’estructura.
- Organigrama vertical: pretenen destacar la jerarquia de comandament.
- Organigrama horitzontal: tenen els mateixos elements que els organigrames verticals, però les unitats de comandament se situen a l’esquerra i les unitats subordinades se situen a la dreta.
- Organigrames radials: són els menys habituals.
L’organització informal
Conjunt de relacions personals i socials que no estan preestablerts per la direcció o organització de l’empresa, però que sorgeixen espontàniament quan les persones s’associen entre si.
Funció de gestió o direcció
Gestionar o dirigir consisteix a intentar que les persones que formen l’empresa facin les tasques necessàries per assolir els objectius.
Funcions del directiu
Al nivell de gestió el directiu té les funcions següents:
- Escollir les tasques que cal dur a terme.
- Transmetre les tasques als treballadors que té a càrrec seu.
- Donar instruccions als treballadors perquè puguin fer les tasques amb mètodes i procediments correctes.
- Crear situacions de treball favorables, amb la finalitat de motivar els treballadors.
Funcions de control
Controlar consisteix en verificar que tot surti com s’havia previst en la planificació, tant pel que fa als objectius generals, com els subobjectius més concrets.
- L'auditoria: verifica la planificació tant en relació amb la comptabilitat (anàlisi dels estats financers) com amb la rendibilitat dels recursos o la gestió global de l'empresa, i fa recomanacions per a millorar-la.
- El control del pressupost: es tracta de controlar que la relació numèrica de la planificació (referida als costos de les operacions als ingressos de les vendes) es complesqui.
- L'estadística: permet tractar les dades històriques d'un problema, treure'n conclusions i fer pronòstics.