Funcions de les Emocions, Teories i Vincle d'Aferrament

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,29 KB

Funcions Essencials de les Emocions

  • Funció Adaptativa de les Emocions

    Les emocions compleixen una funció adaptativa en el sentit que la reacció física que produeixen genera una tensió o estat d'alerta que crea les condicions necessàries per actuar davant d'una situació determinada. Les emocions preparen l'organisme perquè executi eficaçment la conducta exigida per les condicions ambientals, o faciliten l'aparició de les conductes apropiades. Exemple: l'alegria ens porta a repetir l'esdeveniment que l'ha produït.
  • Funció Social de les Emocions

    Radica en la seva capacitat per regular la interacció social, ja sigui mitjançant la contenció d'aquestes o la comprensió emocional de les altres persones.
  • Funció Motivadora de les Emocions

    • La capacitat de les emocions per motivar la realització d'una acció.
    • La capacitat de la resposta motivada per produir una determinada emoció o reacció emocional. (Emoció → conducta motivada / Conducta motivada → reacció emocional).

Teories Clau sobre l'Afectivitat

  • Evolució de l'Afectivitat segons H. Wallon

    Descriu l'ésser humà com una unitat, «com un ésser biològic, social, i una sola i única persona». Considera que l'emoció i l'afectivitat tenen un paper important en el desenvolupament de la persona i afirma que les primeres relacions entre el nadó i la persona adulta estan basades en aquestes manifestacions afectives.
  • Estadis de Desenvolupament segons H. Wallon

    • Estadi d'Impulsivitat Motriu

      Des del naixement fins als 6 mesos. Es caracteritza per funcions fisiològiques: son, alimentació i moviment.
    • Estadi Emocional

      Dels 6 mesos a 1 any. Es matisa l'aspecte emocional. El nadó comença a necessitar la seva mare no només perquè cobreix les seves necessitats fisiològiques, sinó pel que ella representa a nivell emocional.
    • Estadi Sensoriomotor

      D'1 a 3 anys. Es caracteritza per activitats circulars, que causen plaer, cosa que fa que les repeteixi, i així inicia el pas de l'acció al pensament.
    • Estadi del Personalisme

      Dels 2 als 6 anys.
      • 1r Període: Oposició i Rebuig
        Dels 2 als 3 anys. Els nens es mostren oposició i rebuig envers les persones que l'envolten, la crisi del personalisme.
      • 2n Període: La Gràcia i l'Admiració
        Dels 3 als 4 anys. Període de la gràcia, ja que busquen l'acceptació i l'admiració de la resta de persones mitjançant uns components que es podrien anomenar de seducció.
      • 3r Període: Imitació de Rols
        Abans dels 5 anys. Imitació de les persones a les quals admiren, període de representació de rols o imitació.

El Vincle d'Aferrament: Concepte i Figures

  • Què és l'Aferrament o Vincle d'Aferrament?

    Vincle afectiu que el nadó estableix amb les persones que s'apropen a ell, satisfan les seves necessitats bàsiques, el cuiden i li donen seguretat emocional.
  • Figures d'Aferrament

    Persones amb les quals s'estableix aquest vincle, que ofereixen seguretat al bebè i que ell reconeixerà.
  • El Cuidador Principal

    La mare o altres figures en cas que la primera estigui absent.

Entradas relacionadas: