Funcions de l'Educació i el Rol del Mestre: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,41 KB

Funcions Socials de l'Educació

L'educació té un paper fonamental en la societat, exercint diverses funcions essencials per al seu desenvolupament i continuïtat.

Assegurar la Continuïtat Social

De la mateixa manera que els éssers vius, la societat tracta de reproduir-se i de perpetuar la identitat al llarg del temps. Això ho aconsegueix transmetent a les noves generacions tot el patrimoni cultural acumulat per les generacions anteriors. En aquest sentit, la societat és conservadora i procura mantenir les tradicions, usos i costums.

Promoure el Canvi Social

La societat necessita al mateix temps introduir noves variants i perspectives, capaces de renovar velles estructures i assegurar-ne la supervivència i el progrés. L'educació contribueix també a fomentar l'esperit crític i la creativitat dels individus, a promoure i preparar el terreny per al canvi social.

Adaptar els Individus al Grup

La funció tradicional que ha desenvolupat l'educació és facilitar la inserció de l'individu en el món social, fer-lo membre del grup social. La vida social requereix que, a través de l'educació, els nous membres s'adaptin gradualment a les situacions existents.

Exercir un Control Social

Tot grup humà estableix unes normes sobre el comportament dels seus membres i els obliga a sotmetre-s'hi. Gràcies a l'educació, s'aconsegueix la cohesió, la unitat del grup, i s'estableixen les condicions de la seva identitat i de la seva força.

Realitzar una Selecció Social

L'educació, a través de procediments selectius, estableix diferències entre uns individus i uns altres i confereix rols socials diferents.

Disminuir les Diferències Socials

Davant de les postures anteriors, l'educació ha de promoure les capes inferiors de la societat, segons el principi d'igualtat d'oportunitats.

Promoure el Desenvolupament Material de la Societat

El desenvolupament econòmic d'un país depèn en gran mesura del nivell educatiu i cultural que té. En efecte, l'escola, en elevar el nivell cultural dels individus, augmenta les seves capacitats.

Els 4 Pilars Fonamentals de l'Educació

L'educació es fonamenta en quatre pilars essencials per al desenvolupament integral de l'individu:

  • 1. Aprendre a conèixer (saber)
  • 2. Aprendre a fer (saber fer)
  • 3. Aprendre a conviure (saber estar)
  • 4. Aprendre a ser (saber ser)

Competències Clau del Mestre/a

Els professionals de la docència requereixen un conjunt de competències per exercir la seva tasca de manera efectiva:

  • Planificar i organitzar el propi treball
  • Comunicar-se eficaçment
  • Treballar en equip
  • Desenvolupar habilitats interpersonals per resoldre conflictes
  • Utilitzar les TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació)
  • Revisar constantment el propi treball
  • Ser responsable i realista

Tasques Essencials del Docent

A més de les competències, el mestre/a assumeix diverses tasques crucials en el seu dia a dia:

  • Decidir què, com i quan ha d’aprendre l’alumnat
  • Atendre les famílies
  • Avaluar en el sentit més global
  • Formar-se contínuament per millorar
  • Investigar i innovar
  • Prendre part activa i participar en el centre educatiu

Què és la Gestió de l'Aula?

La gestió de l’aula és una nova i més completa concepció de l’acció docent dels professionals de l’ensenyament que va molt més enllà del fet d’ensenyar. Les seves funcions principals són:

  1. Orientador i gestor de la convivència d’un grup d’alumnes
  2. Facilitador de l’aprenentatge
  3. Membre d’una organització educativa

El Mestre Especialista Itinerant

El mestre especialista itinerant juga un rol vital en l'educació, especialment en contextos específics.

Mestres Itinerants en Zones Escolars Rurals (ZER)

Els mestres itinerants, un cop cobertes les necessitats docents derivades de la seva condició de mestre especialista, si disposen d'hores lectives les dedicaran a les activitats de docència pròpies de la seva condició de mestre, complementant, ajudant i donant suport a l'actuació dels altres mestres. La programació i la distribució de les activitats de caràcter no especialista del mestre itinerant estan en funció de les necessitats dels alumnes de cada escola.

Mestres Especialistes en Educació Especial

Aquests professionals han de donar suport a la resta de professors en la planificació i el desenvolupament de les activitats del grup classe per afavorir la participació de tots els alumnes en les activitats a l'aula ordinària i per assegurar que tots progressin en els aprenentatges.

Funcions del Mestre d'Educació Especial

  • Identificar, amb la col·laboració de l'EAP, les necessitats de suport específic dels alumnes i col·laborar en la concreció del pla d'intervenció.
  • Col·laborar amb els tutors en l'elaboració dels plans individualitzats.
  • Donar suport en la participació en les activitats d'aprenentatge dins del grup classe ordinari.
  • Impartir les activitats i programes específics que requereixin.
  • Col·laborar en el seguiment i l'avaluació d'aquests alumnes.

Entradas relacionadas: