Funcions i Conceptes Clau de la Llar d'Infants

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,12 KB

Funcions de la Llar d'Infants

Context Educatiu i de Desenvolupament

Al néixer, els infants són totalment competents, però vulnerables.

La família té cura de les necessitats i aporta allò necessari per al seu desenvolupament.

Família i llar: context de desenvolupament. La llar ofereix un entorn ric en relacions i oportunitats, amb resposta a les seves necessitats.

L’objectiu de la llar és facilitar el desenvolupament integral dels infants.

Hi ha d'haver continuïtat entre la família i l’escola.

La Llar al Servei de les Famílies

Les famílies sol·liciten la llar perquè creuen que és bo per a l'infant o perquè no se'n poden fer càrrec.

Els infants juguen i es relacionen amb altres infants i participen en activitats i propostes educatives d’ensenyament i aprenentatge que afavoreixen el seu desenvolupament.

Suport als Pares com a Educadors

La llar ajuda les famílies en la tasca com a primers educadors, ja que molts no tenen experiència prèvia. Es facilita informació sobre el desenvolupament. Cal establir confiança entre famílies i educadors per ser veritables interlocutors per a compartir expectatives i projectes.

Finalitat de l'Educació Infantil

Contribuir al desenvolupament integral dels infants (emocional, afectiu, físic, motor, social i cognitiu) en col·laboració amb les famílies, creant un entorn de confiança on se sentin acollits i amb expectatives d'aprenentatge.

Concepte d'Educació

Acte de conduir l’infant, arrencant-lo d’un estat inicial que es considera que ha de ser superat. Educar significa transformar o actuar sobre una persona. Millor: Acompanyar.

Intervenció Educativa

La finalitat és que els infants incorporin noves habilitats, hàbits i continguts que afavoreixin la seva autonomia i coneixement. Exemples: jocs, contes, cançons, psicomotricitat...

Intervenció Assistencial

Es limita a proporcionar les ajudes necessàries i suplir les necessitats que els infants no poden satisfer per si mateixos. Exemples: vestimenta, higiene, alimentació, descans...

Educació Formal

Sistema educatiu reglat i reconegut. Estructurat en nivells educatius que s’imparteixen en un lloc i temps definits per llei. Dona dret a un títol amb validesa oficial (llar d'infants, infantil, primària, secundària...). Amb un calendari marcat per la Generalitat. Les llars marquen el seu calendari perquè pertanyen als Ajuntaments.

Educació No Formal

Accions educatives intencionades que es realitzen fora de l'escola. És planificada i es pot impartir en diversos llocs. Requereix titulació (p. ex., Monitor de lleure). Sense calendari ni currículum establert. Exemples: ludoteques, caus, espais familiars, escoles de música, escoles d’idiomes, lleure (colònies...).

Educació Informal

S'adquireix espontàniament. Basada en l'adquisició de coneixements a través de les experiències quotidianes al llarg de la vida. Sense planificació. Exemples: al carrer, amb la família, a les xarxes socials, a la televisió, amb els amics, entre d’altres.

Educació Socioeducativa No Formal

No només atén els aspectes educatius, sinó que prioritza les necessitats socials.

Els àmbits més importants en què es realitza l’educació socioeducativa no formal són:

  • Ludoteques
  • Casals o esplais
  • Espais familiars
  • Aules hospitalàries (nens hospitalitzats de llarga durada)
  • Serveis d’atenció precoç (CDIAPE)

Intervenció Socioeducativa Assistencial

Adreçades a infants en situació de risc d'exclusió o desavantatge social. Centrada en aspectes socials.

Les modalitats de serveis d’atenció a la infància en situacions de risc són:

  • Centres d’acollida (curta durada, per a famílies desestructurades)
  • Centres residencials (llarga durada, indefinit fins als 18 anys, tenen tutors - CRAE)
  • Centres oberts (no pernocten)
  • Recursos per a dones amb nadons acabats de néixer en determinades circumstàncies socials

Entradas relacionadas: