Funcions, Competències i Context del Docent
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,85 KB
Funcions dels docents
- Diagnòstic de necessitats: Conèixer l'alumne.
- Preparació de les classes: Organitzar i gestionar situacions d'aprenentatge.
- Buscar i preparar materials per als alumnes.
- Motivar l'alumnat.
- Centrar la docència en l'estudiant, considerant la diversitat.
- Mantenir l'ordre: Proposar activitats d'aprenentatge i orientar-ne la realització.
- Presentar una perspectiva globalitzadora i interdisciplinària dels continguts.
- Mantenir la disciplina i l'ordre a classe.
- Avaluar.
- Oferir tutoria i exemple.
- Investigar dins l'aula amb els estudiants.
- Desenvolupament professional continuat.
- Col·laboració en la gestió del centre.
Competències bàsiques necessàries per als docents
Reflexions sobre el terme "competències" en l'activitat docent
Abans, el terme "competències" servia per assenyalar l'adquisició d'habilitats pels aprenents de qualsevol ofici. Actualment, es creen habilitats i coneixements en el procés d'ensenyament-aprenentatge (E-A) per al desenvolupament de competències. Les competències poden ser tasques i activitats; per a d'altres, són resultats.
Competències i mètodes d'actuació
Les competències són conjunts de coneixements, destreses i aptituds necessàries per a exercir una professió. Estan vinculades amb els mètodes d'actuació i utilitzen coneixements adquirits, els integra a la pràctica i els interrelaciona amb el context.
Enfocaments sobre les competències
Dues finalitats:
- Diagnosticar la qualitat de l'activitat, l'eficiència, l'aprenentatge i les necessitats.
- Certificar el nivell acadèmic, professional, tecnològic i científic de l'alumne.
Les competències faciliten:
- Crear un llenguatge comú.
- Relacionar les pràctiques de les persones amb les estratègies de negociacions.
- Portar la pròpia gestió a la pràctica diària.
- Donar la possibilitat de canviar el rol de coneixements, habilitats i actituds.
- Crear un disseny de treball flexible.
- Adoptar més ràpidament nous valors i tecnologies.
- Retroalimentar el procés educacional i laboral.
- Certificar el nivell de competència assolida pels individus.
Els models bàsics es centren en les competències:
- Adquisició de coneixements sobre la disciplina i la didàctica.
- Desenvolupament d'habilitats relacionades amb el rendiment acadèmic.
- Desenvolupament integral del mestre.
- Investigació contínua a l'aula a la recerca de solucions als problemes.
Les competències inclouen 4 dimensions:
- Cultural: Coneixement de la matèria i la seva cultura.
- Pedagògica: Habilitats, tècniques, coneixements.
- Personal: Maduresa i seguretat.
Les competències han de desenvolupar:
- Ser capaços d'aplicar el mètode d'investigació científica.
- Treballar en equip.
- Desenvolupar els principis d'educació integral.
- Utilitzar mètodes actius i desenvolupadors.
- Aplicar tècniques de projecció i intervenció social.
Característiques del bon docent
Perfil professional
- Actitud democràtica.
- Principis ètics sòlids.
- Sòlida formació pedagògica i acadèmica.
- Autonomia personal i professional.
- Àmplia formació cultural.
- Capacitat d'innovació i creativitat.
Complir característiques
- Preparar les classes.
- Motivar els alumnes.
- Gestionar les classes.
- Usar materials i mètodes interessants.
- Claredat.
- Disciplina i ordre.
- Gestionar eficientment la comunicació.
- Respecte.
- Reconèixer errors.
- Bona tutoria i exemple.
- Atenció freqüent.
- Interès pels alumnes.
- Orientació.
- Posar nivells alts.
- Ajudar els alumnes a ser independents.
- Treball en equip.
- Investigar a l'aula.
- Dominar la matèria i actualitzar-la.
- Estar en contacte amb els pares.
- Ser amistós.
- Col·laborar amb la gestió del centre.
Importància del context en la funció docent
Tipus de contextos
- Sociocultural: El mestre transmet valors, coneixements i maneres d'actuar fonamentals per a la conservació de la cultura.
- Institucional: El mestre és un membre més de la comunitat educativa i de l'organització.
- Instructiu: El mestre és responsable de crear un clima social on la interacció és fonamental en el procés d'ensenyament-aprenentatge. Planifica l'ensenyament. No hi ha un estil millor que un altre.