Funcions Cognitives i Memòria: Guia Completa de Processos Mentals

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,91 KB

Les Funcions Cognitives: Una Visió General

Són aquelles que permeten la realització d'activitats a través de les quals es manifesten les diferents capacitats o habilitats intel·lectuals que es posseeixen.

Funcions Cognitives Bàsiques

També són pròpies de molts animals. Es pot considerar la memòria, amb els seus processos d'adquisició, emmagatzematge i recuperació.

Funcions Cognitives Superiors

Pròpies de l'ésser humà. Es considera el pensament (com a activitat) que permet la realització de les seves funcions de solució de problemes, raonament i creativitat. (Una persona és més o menys intel·ligent segons l'ús que fa de les seves funcions cognitives superiors).

La Memòria: Capacitat Essencial

Capacitat per evocar persones, animals o objectes absents i esdeveniments passats, o habilitat per recordar informació prèviament apresa. Està constituïda per tres processos o funcions principals:

El Procés d'Adquisició

Procés d'entrada de la informació. L'atenció i la percepció (dues funcions lligades que actuen com una mena de filtre) permeten que només una part d'aquests estímuls penetrin en el procés d'emmagatzematge.

L'Atenció

  • Concentració de la ment sobre alguna cosa o activitat que es realitza en un moment determinat (a vegades exigeix un esforç per evitar que altres estímuls dificultin aquesta concentració).
  • Primer pas perquè es produeixi la percepció (prepara i orienta l'individu per a la captació d'un objecte determinat).

Les varietats es poden classificar en dues categories:

  • Atenció Voluntària

    Es dirigeix intencionalment cap a un determinat objecte o situació (depèn de l'interès i les motivacions de l'individu i que no hi hagi obstacles externs que la impedeixin).

  • Atenció Involuntària

    Es dirigeix cap a un objecte o situació sense que hi hagi un propòsit. L'atenció és atreta perquè destaca del conjunt a causa de l'organització del camp perceptiu.

En l'atenció influeixen dos tipus de factors:

  • Factors Interns Relatius a l'Individu

    • En relació amb el seu estat físic: fatiga, son, fred, calor, etc.
    • En relació amb el seu estat psíquic: interès, motivacions, humor, etc.
  • Factors Externs Relatius a l'Estímul

    • Intensitat del color, sabor, olor, so, grandària.
    • Contrast entre l'estímul i el camp perceptiu del qual forma part (contrast de colors, sons, etc.).
    • L'organització de tot el camp perceptiu del qual l'estímul forma part.
    • La novetat de l'estímul (acostuma a cridar més l'atenció que allò que és rutinari).

La Percepció

Procés sensorioperceptiu que experimenta l'infant en el seu desenvolupament. Perquè pugui exercir-se entre totes les sensacions que es reben de l'entorn, es necessita l'atenció. Es pot plantejar com una trobada a mig camí entre:

  • Les qualitats atraients que emanen de l'objecte (persona, animal, objecte físic o situació).
  • La predisposició de l'atenció del subjecte cap a l'objecte estimulat.

El Procés d'Emmagatzematge

Inici del procés d'elaboració de la informació. A través del seu sistema nerviós, utilitza diferents nivells d'emmagatzematge per conservar-la en un lloc segur i poder recuperar-la i fer-la servir en qualsevol moment.

Emmagatzematge d'Informació Sensorial (SIS)

Es pot retenir una gran quantitat d'informació sensorial, però per poc temps.

Memòria a Curt Termini (MCT / STM)

Sistema d'emmagatzematge temporal, que constitueix una situació intermèdia entre la SIS i la MLT. Posseeix una capacitat més limitada, però reté la informació durant més temps.

Diverses Estratègies per Conservar la Informació
  • Tàctiques No Verbals

    (Pròpies d'infants petits). Fan servir referències intersensorials i motrius produïdes pels estímuls externs i per la pròpia actuació sobre el medi.

  • Repetició de la Informació a Memoritzar

    Consisteix en la repetició del que es vol aprendre.

  • L'Organització de les Dades

    Les dades que es retenen han de tenir un sentit o significació i es conserven agrupades, classificades i relacionades entre si.

Memòria a Llarg Termini (MLT / LTM)

Es conserva la informació durant llargs períodes de temps.

El Procés de Recuperació

Extracció, intencionada o no, de continguts concrets d'informació emmagatzemada. Hi ha dues maneres de recuperar-la:

El Reconeixement

Retrobament d'algun element percebut abans. Un objecte o situació provoca la recuperació d'una informació emmagatzemada, a través de la qual es reconeix aquest objecte o situació. No cal llenguatge.

Entradas relacionadas: