Funcions clau del departament de Recursos Humans

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,83 KB

Funció d'ocupació

  • Proporciona a l'empresa el personal necessari.
  • Tasques:
  • Planificació de les necessitats de personal de l'empresa: estudiar els llocs de treball i la quantitat de treballadors que es necessiten a l'empresa.
  • Anàlisi i descripció de cadascun dels llocs de treball: descriure cadascuna de les funcions, activitats i tasques. Així obtenim de manera directa el perfil del candidat que necessitem per a cada lloc: formació necessària, experiència requerida i nivell de responsabilitat que ha d'assumir.
  • Captació i selecció de treballadors: obtenir els candidats pel lloc de treball que es vol cobrir i realitzar una sèrie de proves i entrevistes als candidats.
  • Pla d'acollida dels nous treballadors: cal informar al nou treballador sobre la cultura de l'empresa, els objectius que s'esperen del seu treball, les tasques que ha d'exercir, els recursos amb què comptarà... Moltes grans companyies fan cursos d'acollida que aborden totes aquestes qüestions. Altres empreses designen una persona per que es faci càrrec del nou treballador, l'informi i resolgui els seus dubtes durant els primers dies.
  • Avaluació de l'acompliment de cada treballador: verificar si els objectius establerts als treballadors s'estan complint. Algunes formes de control són: informes de la direcció intermèdia sobre els seus subordinats, anàlisi de determinades fitxes de control (productivitat, absentisme...) i entrevistes entre el treballador i un superior.

Funció de desenvolupament del personal

  • Objectiu principal: que els treballadors de l'empresa es trobin motivats per exercir les seves tasques amb eficàcia.
  • Tasques:
  • Formació del personal: és, actualment, una de les tasques clau, perquè ajudarà a créixer al treballador dins l'organització empresarial. És un element motivador.
  • Política de promoció: normalment els treballadors perden la motivació a mesura que passen el temps a l'empresa, això es pot evitar si i ha itinerari professional (amb bon compliment del treball i determinada formació es pot arribar a llocs de responsabilitat).
  • Els itineraris professionals o planificació de carreres fan que les expectatives actuïn com un fort element de motivació.

Funció de compensació econòmica

  • Establir un sistema de retribució que sigui equitatiu (que es percebi just pels mateixos treballadors de l'empresa), competitiu (perquè els millors treballadors no cerquin altres empreses amb salaris més alts) i motivador (que incentivi la quantitat i qualitat del treball).
  • Principal tasca: valoració i retribució del lloc de treball (crear un catàleg que inclogui els llocs de l'empresa i descrigui i valori les tasques, dificultats i responsabilitats de cadascú).

Funció de relacions laborals

  • Objectiu: Conèixer i complir la normativa laboral vigent:

Relació individual

Relació col·lectiva

- Drets i obligacions del treballador.

- Possibles conflictes (sancions, acomiadaments...)

- Contracte amb els representants dels treballadors.

- Negociació de les condicions col·lectives de treball.

- Possibles conflictes (expedients de regulació d'ocupació, vagues...)

  • Tasques:
  • Drets i obligacions laborals: relacions que ha d'establir el departament de Recursos Humans amb els treballadors de l'empresa i representants.
  • Prevenció de riscos laborals: identificar, prevenir i controlar els riscos que puguin produir-se en l'activitat laboral. Ha d'elaborar un pla de prevenció.

Entradas relacionadas: