Funcions i Àrees de l'Empresa: Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 10,7 KB
Funcions del Departament de Recursos Humans
El capital humà és fonamental en qualsevol organització i pot ser una font d'avantatge competitiu. Les màquines, les instal·lacions o la tecnologia es poden copiar i adquirir, però les persones no. El departament de recursos humans s'encarrega de diverses funcions encaminades a què els membres de l'empresa compleixin les competències que es requereixen per aconseguir els objectius de l'empresa, i també tracta d'aconseguir la satisfacció dels treballadors per tal d'augmentar la seva productivitat i la competitivitat de l'empresa.
Principals Funcions:
- Organització i planificació del personal: definir i col·locar els diferents llocs de treball.
- Reclutament de treballadors competents: atraient treballadors externs o a través de la promoció interna.
- Selecció de personal: mitjançant diferents proves de selecció.
- Plans d'acollida: afavorir la integració dels nous treballadors.
- Plans de carrera i promoció professional: motivar els treballadors a ocupar llocs de feina amb major responsabilitat.
- Formació: millorar les competències dels treballadors o ajudar-los a adaptar-se a canvis de l'entorn.
- Avaluació i control del personal: verificar que el seu rendiment es correspon amb el que s'exigeix.
- Clima i satisfacció laboral: aconseguir un bon ambient de treball i la motivació dels treballadors.
- Administració del personal: redacció de contractes, elaboració de nòmines, concessió de permisos, etc.
- Relacions laborals: promoure la comunicació entre empresaris i treballadors i facilitar la resolució de conflictes.
- Prevenció de riscos laborals: garantir la seguretat i la salut dels membres de l'empresa.
Responsabilitat Social de l'Empresa (RSE)
La RSE és la integració activa i voluntària per part de l'empresa de les preocupacions socials i mediambientals. Cal matisar que la RSE va més enllà del compliment de la normativa vigent, i les empreses poden dur a terme moltes actuacions per millorar l'entorn i les seves relacions. Es tracta que l'empresa gestioni els impactes que la seva activitat genera sobre els seus clients, treballadors, accionistes, proveïdors i distribuïdors, la comunitat local, el medi ambient, i la societat en general.
Existeix un document voluntari en el qual l'empresa pot explicar aquestes accions anomenat balanç social.
Exemples d'actuacions de RSE:
- Medi ambient: utilitzar energies renovables.
- Proveïdors: treballar amb proveïdors que també compleixin estàndards socials i ambientals.
- Treballadors: donar flexibilitat horària i de vacances per a la conciliació laboral, personal i familiar.
- Comunitat local: organitzar activitats per captar fons per a fins socials.
- Clients: oferir un bon servei de postvenda.
Beneficis de la RSE:
- Millora de la imatge empresarial.
- Increment de la lleialtat dels clients.
- Increment de la motivació i productivitat dels treballadors.
Patrimoni i Comptes Anuals
El patrimoni empresarial és el conjunt de béns, drets de cobrament i obligacions de pagament que té una empresa. Els béns i els drets de l'empresa s'anomenen actiu i les obligacions de pagament (deutes) es coneixen com a passiu. La diferència entre l'actiu i el passiu constitueix la riquesa de l'empresa i s'anomena patrimoni net.
Els comptes anuals tenen com a finalitat reflectir la imatge fidel del patrimoni de l'empresa, així com els resultats obtinguts. Els comptes anuals s'elaboren seguint la normativa que dicta el Pla general de comptabilitat (PGC) i la normativa internacional per tal que la informació mostrada sigui comparable i fiable.
Comptes Anuals:
- Balanç de situació: Estat comptable que reflecteix el patrimoni de l'empresa en un moment determinat. Els elements d'actiu s'ordenen segons la seva liquiditat i els elements del passiu segons la seva exigibilitat. L'actiu reflecteix les inversions realitzades, mentre que el patrimoni net i el passiu reflecteixen les fonts de finançament d'aquestes inversions.
- Compte de pèrdues i guanys: Estat comptable que té com a objectiu calcular el resultat que una empresa ha obtingut durant l'exercici econòmic. L'empresa obté pèrdues si les despeses són superiors als ingressos, i obté guanys si els ingressos són superiors a les despeses.
- Estat de canvis del patrimoni net
- Estat de fluxos d'efectiu
- Memòria
Formes Jurídiques de l'Empresa
Empresari Individual (Autònom)
És un tipus d'empresa que té personalitat física, això significa que duu a terme una activitat empresarial en nom propi, per tant, assumeix tots els drets i obligacions de l'empresa.
Característiques:
- Responsabilitat il·limitada.
- No s'exigeix capital mínim de constitució.
- L'empresari és el propietari i qui la dirigeix.
- Tributa per l'IRPF.
- Tràmits de constitució senzills.
Societat de Responsabilitat Limitada (SRL) i Societat Anònima (SA)
Són empreses amb personalitat jurídica, això vol dir que adquireixen una personalitat diferent a la dels seus propietaris i per tant, tenen uns drets i unes obligacions diferents a la dels seus propietaris.
Característiques:
- Nombre de propietaris: un o més (persones físiques o jurídiques).
- Responsabilitat limitada.
- Capital mínim de constitució: 1 euro (SRL) o 60.000 euros (SA).
- El capital es divideix en participacions (SRL) o accions (SA).
- Els propietaris formen part de la Junta General de socis o accionistes.
- Tributen per l'Impost sobre Societats.
Objectius de l'Empresa i Conflicte d'Objectius
Objectius Generals:
- Obtenció de beneficis: minimització dels costos i maximització dels ingressos.
- Creació de riquesa: generació de rendes a treballadors, propietaris, inversors o proveïdors.
- Creixement: augment de la producció i vendes (intern) o adquisicions, fusions, etc. (extern).
- Responsabilitat social: integració de les preocupacions socials i mediambientals.
Missió, Visió i Valors:
- Missió: defineix la raó de ser de l'empresa.
- Visió: defineix com vol evolucionar l'empresa.
- Valors corporatius: defineixen els principis ètics de l'empresa.
Objectius Generals i Específics:
- Objectius generals: metes a aconseguir durant un període de temps definit.
- Objectius específics: objectius concrets de cada departament per contribuir als objectius generals.
Els objectius de l'empresa han de ser el resultat de l'acord entre tots els factors humans que hi estan relacionats per reduir possibles conflictes d'interessos.
Segmentació de Mercats i Estratègies de Segmentació
Un estudi de mercat consisteix en recopilar, elaborar i analitzar informació sobre l'entorn, la competència i el consumidor. L'estudi del consumidor es pot fer a través de la segmentació del mercat i l'elecció d'un públic objectiu per tal d'aplicar les estratègies de màrqueting més adequades.
Segmentar el mercat consisteix en dividir els consumidors en diferents grups que tenen un perfil similar. El grup sobre el qual l'empresa decideix centrar la seva activitat comercial s'anomena públic objectiu o target.
Criteris de Segmentació:
- Criteris geogràfics
- Criteris demogràfics
- Criteris psicogràfics
- Criteris socioeconòmics
- Criteris conductuals
Estratègies de Segmentació:
- Estratègia indiferenciada: el mateix producte per a tots els consumidors.
- Estratègia diferenciada: diferents variacions del producte per a diferents segments.
- Estratègia concentrada: un producte dirigit a un segment determinat.
- Estratègia personalitzada: el producte s'adapta a cada consumidor.
Fonts de Finançament Alienes a Curt Termini
Són aquells recursos financers que procedeixen de terceres persones externes a la propietat de l'empresa i que s'han de retornar en un termini no superior a un any.
Alternatives d'Endeutament a Curt Termini:
- Préstec a curt termini: l'empresa demana diners a una entitat financera i es compromet a retornar-los en un termini inferior a un any amb interessos.
- Crèdit: l'entitat financera posa a disposició de l'empresa un compte amb un límit de diners.
- Descobert en compte: utilitzar diners per un import superior al saldo del compte bancari.
- Descompte d'efectes: el banc anticipa els imports pendents de cobrament dels clients.
- Factoring: similar al descompte d'efectes, però l'empresa de factoring assumeix els impagats.
- Crèdit comercial: deixar a deure les compres que es fan als proveïdors.
- Fons espontanis de finançament: quantitats que l'empresa deu a Hisenda Pública, Seguretat Social o salaris dels treballadors.
5 Àrees Funcionals de l'Empresa
L'empresa es divideix en departaments que tenen unes metes i característiques determinades, i actuen conjuntament per aconseguir els objectius de l'empresa.
Àrees Funcionals:
- Àrea comercial: fer arribar els béns i serveis als consumidors. Realitza un estudi de mercat i dissenya una política de màrqueting.
- Àrea de producció: aprovisionament de matèries primeres i gestió de la producció de béns i serveis.
- Àrea d'inversió i finançament: aconseguir les fonts de finançament i decidir quines inversions són més rendibles.
- Àrea de recursos humans: organitzar el personal i garantir la seva satisfacció.
No totes les empreses disposen de tots els departaments, ja que depèn de la dimensió i del sector de l'empresa. En general, com més gran és una empresa, més departaments té.