Funcions i Àmbits del Treball Social: Comunitat i Escola
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,09 KB
El Treball Social en Contextos Comunitari i Escolar
El treball social es desenvolupa en diversos àmbits, adaptant les seves funcions a les necessitats específiques de cada context. A continuació, es detallen les seves aplicacions principals en l'àmbit comunitari i escolar.
1. El Treball Social en Contextos Comunitaris
En l'àmbit comunitari, el treball social es manifesta a través de diverses funcions clau:
Campanyes de Sensibilització, Informació i Formació
Es pretén generar consciència i coneixement sobre aspectes socials, amb un fort component educatiu.
Intervenció en Àmbits amb Funció Compensatòria
Aquesta intervenció només és possible en coordinació amb els Serveis Socials, ja que aquests han de tenir coneixement de les famílies i les persones en risc. Una intervenció primerenca i estimulant és crucial per a grups focalitzats i amb riscos, i s'hauria de realitzar des dels contextos socials.
Intervenció en Àmbits amb Funció Orientadora
Va més enllà de la sensibilització, oferint informació pública i qualificada sobre diversos temes. Darrere d'això hi ha unes característiques i uns coneixements del nen que s'haurien de fomentar.
Intervenció en Àmbits amb Funció Assistencial
Apareix com un espai concurrent amb programes o accions de tipus educatiu. Per exemple, en centres de salut, on puntualment es poden fer campanyes de prevenció de malalties de transmissió sexual. Totes aquestes són possibilitats que des d'espais existents permeten un ús d'aquests en relació a funcions o tallers educatius.
Intervenció per a la Millora del Context Relacional Intern
Per exemple, en casals de joves on es treballa la dinàmica. Això suposa generar dinàmiques relacionals que creïn estructures estables i dinamització sociocultural, i que les persones creïn xarxes de vincles entre elles. La funció dinamitzadora comença creant aquests espais per tal de conviure amb la comunitat i aprofitar l'espai per a fer tasques compensatòries i dinamitzadores, com ara organitzar una festa al poble.
Intervenció en Àmbits amb Funció Dinamitzadora
Es realitza una tasca vinculada a Serveis Socials (casals de joves, esplais...) de forma dinamitzada, amb activitats i tasques compensatòries, però amb un enfocament dinamitzador.
2. El Treball Social en l'Àmbit Escolar
El servei social de la zona es coordina amb l'escola per dur a terme accions conjuntes, des de projectes escolars fins a actuacions puntuals amb famílies i nens concrets. En algunes zones de Palma, hi ha comissions d'infància on participen orientadors o directors de centre, i professionals dels Serveis Socials (educador social, pedagog, psicopedagog, etc.).
Funcions d'Atenció Directa a Individus, Grups i Famílies
Quan hi ha una necessitat o negligència (que és una forma de maltractament) individual o familiar, l'escola ha d'intervenir, avisant els Serveis Socials, perquè així es pugui elaborar un pla d'intervenció.
Funcions d'Acció Indirecta Relacionades amb Aspectes Interns
Implica la coordinació entre professionals necessària per a les intervencions socials. No és una intervenció directa, però requereix un protocol.
Funcions de Millora del Context Relacional Extern (Extensiu)
Es refereix al treball en xarxa i als recursos vinculats a l'escola. És una característica fonamental i necessària avui dia, entesa com una ajuda tutelar que coordina i ajuda a adquirir hàbits d'estudi o a participar en activitats extraescolars, etc. Es tracta de comptar amb recursos externs que, de vegades, s'han de crear si no existeixen.
Funcions de Millora del Context Relacional Intern (Escolar)
Aquesta funció se centra en enfortir els vincles i les dinàmiques internes de l'entorn escolar per afavorir el benestar i el desenvolupament dels alumnes.