La Funció del Transport i l'Elecció d'Operadors Logístics
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,95 KB
La Funció del Transport
La funció del transport és el conjunt d'activitats que ens permeten traslladar els materials i els productes acabats dels proveïdors a l'empresa, i de l'empresa als clients, de manera que arribin a la destinació en les condicions pactades.
Infraestructures i Conseqüències
Infraestructures viàries adequades i mitjans de transport que permetin fer arribar les mercaderies d'una manera eficaç als clients produeixen les conseqüències següents en una zona determinada:
- Augmentar la competència atès que connecten els mercats entre ells.
- Generen economies d'escala, ja que es produeixen uns rendiments proporcionals més elevats.
- Baixar els preus finals per als consumidors, gràcies a l'augment de la competència.
Tasques del Transport
La funció del transport inclou: moviment físic dels materials, operacions de càrrega i descàrrega, temps d'espera... Les empreses contracten els operadors logístics, que són els serveis de transport externs, ja que molts cops no poden fer front pel seu compte a una infraestructura necessària.
Grau d'Externalització de la Cadena Logística
Agent PL4: Gestiona els processos integrals i afegeix valor als serveis oferts pels operadors logístics com per exemple Amazon.
Agent PL3: Gestiona el flux de mercaderies de diverses organitzacions des del transport fins a l'emmagatzematge com per exemple MRW, DHL, SEUR...
Agent PL2: Empresa que ofereix serveis logístics amb algun tipus d'integració i sinergia entre ells. Exemple: Calsina Carré.
Agent PL1: Unitat més petita d'externalització logística com un transportista autònom.
Elecció dels Operadors Logístics
L'elecció dels operadors logístics depèn d'uns paràmetres: preu, temps de trànsit mitjà, variabilitat de temps de trànsit i les pèrdues i danys. Aquests paràmetres es combinen en diversos conceptes que cal tenir en compte a l'hora de prendre la decisió final:
Servei de Transport Propi (Flota Pròpia)
Factors que cal tenir en compte: combustible, manteniment, mà d'obra, depreciació i costos administratius.
Servei de Transport Aliè
Factors que cal tenir en compte: recollida de la mercaderia a l'origen, lliurament de la mercaderia a la destinació, assegurances i preparació dels béns per a l'enviament posterior.
Temps de Trànsit
Factors que cal tenir en compte: és el temps mitjà de lliurament que triga un servei logístic a desplaçar una mercaderia des de l'origen fins a la destinació.
Variabilitat
Factors que cal tenir en compte: Diferències de temps de trànsit per a un mateix mix de transport ocasionades per factors com efectes del clima, congestió del trànsit i demora en la consolidació de les trameses.
Pèrdues i Danys
Factors que cal tenir en compte: diferències en la qualitat i la cura en el maneig de les mercaderies de diversos proveïdors de transport. Obliga a considerar el cost latent de pèrdues i danys.
Factors que Condicionen la Decisió
Factors que condicionen la decisió d'elecció d'operadors logístics: Esquema al mig: elecció modal. Als costats: circuit de distribució, mercat d'existències, transport interior, aeri, carretera, ferrocarril, marítim, transport internacional, volum, expedició, freqüència.
Modes de Transport
Modes de transport: ofereixen els seus serveis de manera directa a l'usuari. Això contrasta amb l'ús d'un intermediari logístic com l'agent transportista, el qual generalment disposa d'un servei multimodal que combina diversos modes de transport.
Modes de Transport Principals
Transport individual: marítim, carretera, fluvial, ferroviari, aeri, canonades i multimodal.
Plataformes logístiques:
- Amb un sol mitjà de transport: centres de transport, de carretera i àrees logístiques d'emmagatzematge i distribució.
- Amb diversos mitjans de transport: zona d'activitats logístiques (ZAL), ports secs, centres de càrrega aèria, plataformes logístiques multimodals.
Aspectes Tècnics del Transport Terrestre per Ferrocarril
- Varietat en l'ample de via, tot i que s'està imposant l'ample europeu d'1,435 m.
- Gàlib ferroviari que limita les dimensions màximes de càrrega o el tipus de vagó que circula per les vies.
- La longitud màxima del tren que a Espanya és de 500 m, en molts països europeus de 900 m i a EUA 1.500 m.
- El pes total màxim del tren, que és la seva càrrega màxima d'arrossegament. Ve condicionat per la qualitat de la via i també pels radis de curvatura.