Funció de compres: objectius, activitats i criteris de cost
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,44 KB
Funció de compres
És la responsable del procés d'adquisició de matèries primeres i materials en la qualitat necessària amb qualitat adequada i a un preu convenient posats a disposició de l'empresa en el moment que els necessita.
El departament de compres és l'encarregat de rebre les sol·licituds dels materials necessaris de buscar proveïdors adequats i de fer gestions oportunes perquè arribin els inventaris a l'empresa. Té en compte 3 aspectes: Preu. Qualitat. Termini.
Objectius de la funció de compres
1. Donar continuïtat a l'abastament. 2. Assegurar la qualitat i quantitat de subministraments. 3. Definir el nivell d'inventaris per evitar ruptures d'estocs i pèrdues per obsolescència i deteriorament. 4. Estudiar fons noves de subministrament. 5. Mantenir els costos d'adquisició i manteniment d'estocs en nivells adequats.
Per complir els objectius s'han de prendre unes decisions: Les especificacions: si els productes són estàndard hi ha d'haver unes regles clares si no s'han de designar els encarregats de fer les descripcions necessàries per adquirir-los. Detalls sobre autoritzacions: de sol·licituds i ordres de compra i col·locació de les ordres amb el proveïdor elegit. Polítiques control de qualitat: es fixen estàndards s'avalua la capacitat dels proveïdors i es verifica el compliment de la qualitat requerida dels subministraments lo qual el millor proveïdor no només ha de donar un bon preu sinó també donar qualitat i lliurar-ho en el termini establert.
Activitats de la funció de compres
Estudia fons de subministrament. Cerca selecciona i avalua els proveïdors. Controla especificacions de qualitat requerides. Gestió la negociació: preus condicions de pagament i termini lliurat. Segueix operacions fetes en tots els acord i condicions amb el proveïdor. Manté un registre actualitzat dels producte s amb informació de les característiques tècniques... Executa les comandes i determina volums i fixa dates de llançament previstes. S'encarrega de recepció i control de qualitat de comanda.
Models per dissenyar el dept. de compres
Horitzontal: un dept. s'encarrega de totes les adquisicions de l'empresa. Compres à Producció à comercial à administratiu i financer. Col·locar compres al mig i lo de més al costats. Vertical: Cada dept. s'estableix una unitat de compres. Prod. Financer. Comercial. i Admin. i 'compres' al seu costat a cada un.
La matriu de Kraljic
Model en que s'agrupen els productes comprats per l'empresa d'acord amb 2 paràmetres: Impacte que té la compra en el resultat de l'empresa i Risc en el subministrament d'aquests productes.
Palanca: Hi ha alta oferta de mercat sempre hi haurà una alternativa de proveïdor. El preu és el paràmetre essencial a l'hora de triar l'article. Molta importància en el desenvolupament del producte o servei que ofereix l'empresa. Molts prov. al mercat. Producte molt estandarditzat.
Estratègics: Cal planejar amb més deteniment, tenen molta importància com a component dels productes de l'empresa, poca oferta de mercat. Un cop triat el proveïdor es fan acords a LL/T per garantir un abastament segur del producte. Components més impt. del producte. Cost car. Treballen fa molt temps amb un prov però sembla que al mercat poden trobar nous prov. amb = igualtat.
Rutinari: Combinen un impacte econòmic baix i risc de subministrament baix. Hi ha simplificació dels processos administratius , l'estandardització i reducció de referències, la reducció del nº de prov. i recerca de sistemes de contractació que agilitin el procés. Mercat amb molts prov. Producte té poc valor en relació amb el preu final del mbl. Producte estandarditzat i baix cost ( cargol mbl ) Producte baix cost amb molts fabricants i molt estandarditzat ( cable usb )
Coll d'ampolla: Materials que no tenen impacte financer en el producte total, si manquen es genera una estrangulació en l'elaboració dels productes. Peces petites de dimensions especials, etiquetes amb informació particular sense un valor elevat. Sense aquesta peca el producte no pot ser acabat. L'estratègia s'orienta cap a l'abastament en volum i assumeix un determinats costos d'emmagatzematge. Són peces petites amb poc valor no tenen impacte significatiu sobre aquests costos. Poques empres al mercat. Producte en sí no es car. Empreses que ho fabriquen són asiàtiques.
Cost de compres: Import net compra = Import brut – Dte, bonificacions, rebaixes + Impostos no recuperables. Preu adquisició = Cost net compra + despeses addicionals del producte.
Primer criteri: Ens indica que està format per import net facturat del proveïdor, això inclou: Import brut ( preu per quantitat ) – descomptes bonificacions i rebaixes que s'incloguin en la factura ( preu net ) i Impostos que no siguin recuperables com drets aranzels d'importació. Segon criteri: Inclou segons el primer criteri + totes les despeses addicionals fins que el producte sigui al magatzem de l'empresa, com transport duana assegurances...
Valor d'entrada de les existències de magatzem: 1. Cost de compres ( preu net de la compra ) + Impostos no recuperables. 2. Preu d'adquisició ( oreu net de compra ) + dret aranzelari i impost no recuperable + costos transport + altres costos fins al magatzem.