Frontal de Santa Maria d'Avià: Anàlisi i Context Històric

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,1 KB

Frontal de Santa Maria d'Avià

Autor: Desconegut

Cronologia: 1170-1190
Tècnica: Tremp sobre fusta
Mides: 1,04 x 1,75 m
Estil: Romànic
Tema: Religiós
Localització: MNAC

Obres del mateix autor

  • Frontal de la Seu d'Urgell o dels Apòstols
  • Frontal de la Mare de Déu del Coll

Context

La influència de l'art romànic a Catalunya va ser significativa. Els primers frontals d'altar daten del s. IV dC. Inicialment, eren tapissos o teles riques, posteriorment adornats amb metalls preciosos. Amb el temps, les escenes representades als frontals es van fer més complexes i les dimensions més grans. El sacerdot es va situar davant l'altar i d'esquena als fidels, canviant la ubicació del frontal. L'element se situa darrere l'altar, és a dir, dels tablum.

Descripció Formal

Es divideix compositivament en dos registres trencats a la part central, estructurats en diverses escenes o vinyetes amb intencionalitat narrativa que s'han de llegir d'esquerra a dreta. Els personatges mostren certa humanització. Remarcable el contacte maternal de la Mare de Déu, que anuncia èmfasi en la relació maternofilial. Naturalisme de l'expressió i el moviment dels personatges, Sant Josep, els tres reis mags i el nen Jesús a l'escena central. Naturalista la representació dels elements arquitectònics. S'hi manté la tradició iconogràfica i el caràcter simbòlic del romànic, ho veiem en la utilització de la perspectiva jeràrquica i en l'ús del nimbe o aurèola per personatges sants. S'adverteix l'ús de colors purs i plans i la delimitació de les figures emmarcades en fines línies negres. Hi domina el blau i el vermell a les túniques, tonalitats que contrasten amb la lluminositat de la colradura, vernís daurat, que es feia servir com a substitució del pa d'or.

Temàtica

Frontal dedicat a la Mare de Déu, al centre de la taula hi ha la seva imatge com a *sedes sapientiae*, tron de la saviesa, de la qual és símbol el nen Jesús, aquest surt beneint amb la mà dreta les escenes de l'Anunciació i la Visitació. Envoltant l'escena principal se situen a l'esquerra i a la dreta i de dalt a baix els diversos episodis de la vida mariana: Anunciació i Visitació, Naixement, Adoració dels tres reis i el nen Jesús al temple. Iconogràficament és important destacar l'episodi de l'Epifania, totes dues tipologies les tres races del món, no apareix fins al s. XVI, a la significació, totes dues tipologies simbolitzen l'home universal que adora i venera Déu. Presència del bou i la mula al naixement.

Models i Influències

Model: Models bizantins que van arribar a Catalunya a través d'unes monges de Constantinoble.

Influència: No solament en el hieratisme, també en aspectes iconogràfics (posició Mare de Déu).

Entradas relacionadas: