Frida Kahlo i el Comunisme: Simbolisme a 'El Marxisme Curarà els Malalts'
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,57 KB
El Marxisme Curarà els Malalts
- Autora:
- Frida Kahlo (1907-1954)
- Any de creació:
- 1954
- Tècnica:
- Oli sobre tela
- Mides:
- 76 x 61 cm
- Estil:
- Surrealista
- Tipologia:
- Simbòlica
- Localització:
- Museo Frida Kahlo (Ciutat de Mèxic)
Biografia de l'Artista
Artista mexicana més internacional del segle XX. Quan tenia sis anys va patir una poliomielitis i als divuit tingué un greu accident de circulació. Va aprendre d'una manera autodidacta l'art de la pintura, on va reflectir les profundes seqüeles de l'accident, tant físiques com psíquiques.
Es va casar amb el muralista Diego Rivera i va tenir un avortament que va reflectir d'una manera dramàtica en la seva obra.
Les seves pintures mostren el seu compromís actiu a favor del comunisme.
Descripció Formal de l'Obra
S'estructura a partir de l'autoretrat de l'artista que, per la situació simètrica en diagonal de les dues crosses, s'estableix com a eix central. Col·loca a la seva esquerra els elements relacionats amb el perill imperialista i a la seva dreta els vinculats a la pau marxista. A dalt, el retrat de Karl Marx mira fixament.
Malgrat la simetria, l'obra ofereix una marcada sensació de dinamisme, gràcies a les diagonals que formen diverses figures com les crosses, les grans mans que abracen l'artista i l'àguila de l'imperialisme.
Cada element està tractat amb una intenció realista clara i els detalls es perfilen amb una fina línia negra. El vermell (color associat al perill) i altres tonalitats fosques com el negre es situen a la dreta de la tela. El blau (associat a la serenitat), el groc i altres gammes més clares omplen la superfície esquerra i es vinculen positivament a la causa del marxisme.
Anàlisi Temàtica i Simbolisme
L'obra expressa la utopia que la seva fe política en el comunisme la podrà alliberar, a ella i a tota la humanitat, del sofriment. S'autoretrata amb una cotilla de cuir, davant un paisatge dividit en dos: la part pacífica de la terra i la part amenaçada per la destrucció.
- En la primera, banyada per rius blaus, s'eleva el colom de la pau entre els països comunistes (URSS i Xina).
- A la part fosca, travessada per rius de sang, apareix la silueta de la bomba atòmica i l'àguila americana amb el cap de l'Oncle Sam (personificació dels EUA).
La salvació l'encarna el retrat de Marx, d'on surt la mà que ofega l'àguila. Dues mans enormes, una d'elles amb l'ull de la saviesa, simbolitzen el comunisme i aguanten l'artista de tal manera que pot prescindir de les crosses.
Aquesta obra, de l'any 1954, pertany a l'estil surrealista, pocs anys després de la Segona Guerra Mundial. Durant el període de la Guerra Freda i sota la divisió del món en el bloc comunista i capitalista, aquesta obra és fruit de la visió de Frida.
Models i Influències Artístiques
L'obra és extremadament personal. Rep influència dels famosos muralistes mexicans: Diego Rivera, José Clemente Orozco i Siqueiros.
André Breton va descobrir l'obra de Frida i la va associar amb el grup surrealista, però Frida va rebutjar aquesta etiqueta.