Freud, Piaget i Erikson: Etapes del Desenvolupament

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,55 KB

Freud

Etapes Psicosexuals

Piaget

Estadis del Desenvolupament Cognitiu

Erikson

Estadis del Desenvolupament Psicosocial

Fase Oral (Primer any)

El focus de l'activitat eròtica del nadó és la boca. La mare serà el primer contacte i que la mare frustri, satisfaci amb excés o gratifiqui adequadament aquesta forma primària d'experiència eròtica dependrà que el desenvolupament es fixi en aquesta fase, originant el caràcter oral o continuï la seva evolució cap a fases superiors.

Període Sensoriomotor (Fins als dos anys)

0-1: Indiferenciació dels primers dies fins a l'aparició de la persona d'un any que entén el llenguatge i pot caminar, començant a viure la seva autonomia.

1-2: Comença el joc simbòlic i la simbolització.

Comença a viure's la diferenciació entre el jo i el tu.

Primer any

Relacions psicològiques radicals que s'estableixen i de les quals depèn la gènesi de les actituds bàsiques de confiança - desconfiança.

Fase Anal (Dels dos als quatre anys)

El focus de l'activitat eròtica és l'anus. És el primer encontre de l'infant amb l'autoritat. El control dels esfínters es produeix entorn del tema de la socialització de l'activitat anal i dels hàbits higiènics.

Període del Pensament Preoperacional (Dels dos als 7 anys)

Estadi del Pensament Preconceptual (2-4 anys)

Té una certa capacitat fruit de la seva habilitat de manipular i observar les conseqüències de la seva acció. Inicia causa - efecte.

Segon any

Estadi de les relacions que s'amplia amb els dos pares i el que resulta d'elles és la formació d'estructures personals d'autonomia i domini de si mateix o de seguretat i conformisme.

Fase Fàl·lica o Edípica (Dels quatre als set anys)

La gratificació de la libido infantil es troba en la manipulació dels òrgans sexuals; es configura en diverses formes de masturbació. En aquesta fase, els nens i nenes se senten eròticament atrets pels pares del sexe oposat i gelosos dels pares del mateix sexe.

Passen de la relació bipersonal, exclusiva, a una relació triangular on cal acceptar l'altre o altres; és la socialització.

Estadi del Pensament Intuïtiu (4-7 anys)

Inici de la consciència moral en l'infant. El subjecte es pot veure reflectit a través dels altres.

Tercer a Cinquè any

Intervé ja la família bàsica en la definició de les metes vitals i en el foment de la iniciativa o dels sentiments de culpabilitat.

Fase de Latència (Dels sis anys fins a la pubertat)

En aquesta fase, l'infant es bolca en el descobriment del món exterior. Hi ha un debilitament de la curiositat i les activitats sexuals.

Període de les Operacions Concretes (Dels 7 als 11 anys)

Apareix el pensament logic formal, però només pot operar de forma concreta; li queda pendent l'abstracció.

Dels Sis Anys a la Pubertat

S'amplia l'àmbit de les relacions interpersonals a l'escola i el veïnat. La competició i la cooperació, el saber, els sentiments de superioritat i d'inferioritat, etc., es creen en l'exercici d'aquestes relacions.

Fase Genital (De la pubertat a l'adolescència)

En aquesta fase, la libido torna a la seva activitat oberta, plasmada en interessos heterosexuals modulats per les pautes que la societat prescriu com a normals. Les desviacions comportamentals posteriors, segons aquesta teoria, tindrien el seu principal origen en fixacions i conflictes en les fases prèvies.

Període de les Operacions Formals (Dels onze als quinze anys)

Aparició del pensament logic formal abstracte. Pot operar formalment amb incògnites, dilemes morals.

Comencen els raonaments i l'esperit crític.

Adolescència

Les "colles" i els líders exerceixen influències profundes i susciten fidelitats o models que afecten la consolidació de la pròpia identitat personal, així com dels sentiments d'integració o marginació social.

Primera Joventut

Les relacions socials passen a un nivell més diferenciat, on l'amor i l'amistat, la solidaritat i l'aïllament, la generositat i l'egoisme es configuren com a pautes de major maduresa i abast.

Joventut i Primera Maduresa

El treball i les responsabilitats familiars generen comportaments de producció i cura dels fills que cristal·litzen en actituds altruistes o egocèntriques, socialment molt rellevants.

Final de la Maduresa

En anar-se esgotant les possibilitats vitals, l'home afronta el doble problema de ser a través del que va ser i d'anar deixant de ser. La saviesa de la renúncia i la integritat, davant de la insensatesa, la desesperació o la deshonestedat, tanquen el procés de desenvolupament psicosocial de l'home.

Entradas relacionadas: