Frescos de Sant Climent de Taüll: Mestre i Art Romànic Català

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,26 KB

Introducció als Frescos de Sant Climent de Taüll

Els Frescos de l'absis de Sant Climent de Taüll, obra del Mestre de Taüll, daten d'aproximadament l'any 1123. Aquesta peça cabdal de l'art romànic català és un testimoni excepcional de la pintura mural medieval.

Fitxa Tècnica de l'Obra

  • Tècnica: Fresc i tremp sobre mur.
  • Estil: Romànic català.
  • Tema: Bíblic.
  • Localització actual: Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), Barcelona.
  • Ubicació original: Església de Sant Climent de Taüll, Vall de Boí.

El Mestre de Taüll: Un Geni Desconegut

El Mestre de Taüll és un pintor desconegut, considerat el més gran dels pintors murals del segle XII a Catalunya i un dels més importants d'Europa. Hipotèticament, va portar des d'Itàlia les eines i el material per al seu treball. Aquesta obra és la que el va fer tan reconegut, ja que denota coneixements profunds de la iconografia de l'època.

Context Històric i Social del Romànic

Situem l'art romànic durant l'Alta Edat Mitjana (segles V-XI), amb una especial eclosió a partir del segle XI.

L'Alta Edat Mitjana i el Creixement

A finals del segle X, Europa va gaudir d'un període de pau gràcies al cessament de les invasions bàrbares. Aquest fet va significar un creixement econòmic, estabilitat política i un auge cultural. Va ser un procés lent però constant, que va propiciar el sorgiment d'una nova classe social: la burgesia, que basava el seu treball en el comerç.

La Societat Romànica: Feudalisme i Religió

Al segle XI, cal destacar la gran influència religiosa sobre la societat. L'Església manipulava la gent oferint-los la Salvació de Déu a canvi de terres i donatius. Els monjos vivien als monestirs, on dedicaven la seva vida a pregar i a l'orde de la terra. També van tenir un paper cultural important, ja que van traduir i escriure textos de l'Antiguitat, conservant així la cultura clàssica.

També era l'època del feudalisme, caracteritzat per la vida rural dedicada a l'agricultura. La societat era estamental i teocèntrica, i es dividia en:

  • Noblesa: Els privilegiats que oferien protecció.
  • Clergat: Els guardians de la fe i el coneixement.
  • Pagesia: La majoria de la població no privilegiada, que mantenia les altres dues classes socials amb les seves rendes.

Es practicava el vassallatge, on la població oferia serveis domèstics, terres i rendes a canvi de la protecció dels privilegiats. A les esglésies s'instruïa el poble amb el sermó del capellà i les pintures amb imatges, ja que la majoria de la població era analfabeta i aquesta era una manera senzilla de fer entendre els missatges religiosos.

L'any 1054 es va produir la separació entre les Esglésies d'Occident (la catòlica) i les d'Orient (l'ortodoxa). L'expansionisme de l'Església va despertar interès en Terra Santa, ja que estava conquerida pels musulmans, i hi va haver moviments de croades.

La Consagració de Sant Climent de Taüll

El context històric dels frescos de l'absis de Sant Climent de Taüll se situa al segle XII amb la consagració de l'església, el 10 de desembre de 1123. Aquesta data està documentada per una inscripció al fust de la primera columna del nord-est del temple. L'església va ser fundada pel bisbe Sant Ramon. Per conservar aquest important patrimoni cultural, la Junta de Museus de Barcelona va treure la pintura del mur amb la tècnica del strappo.

Característiques de la Pintura Romànica

La pintura romànica és hieràtica, amb colors plans i intensos, i presenta una marcada simetria. Altres característiques generals inclouen:

  • Perspectiva jeràrquica: La mida de les figures depèn de la seva importància.
  • Fons monocromàtics: Tendència a crear fons sense paisatge.
  • Simetria geomètrica: Composicions equilibrades.
  • Antinaturalisme: Figures estilitzades i poc realistes.
  • Hieratisme i frontalitat: Transmeten respecte i autoritat.

Influències i Temes Principals

Les dues influències romàniques més importants són:

  • Influència carolíngia: Aporta gestualitat i expressivitat que donen un cert realisme.
  • Influència bizantina: Caracteritzada per una gran simetria i una gestualitat molt convencional. Catalunya rebia principalment aquesta influència.

Els principals temes representats són el Pantocràtor (Crist en Majestat) o la Theotokos (Mare de Déu amb el Nen).

Anàlisi Formal dels Frescos de l'Absis

La Figura Central del Pantocràtor

Es representa la figura de Crist majestàtic (Maiestas Domini) beneint amb la mà dreta i sostenint un llibre amb l'esquerra, amb la inscripció "Ego sum lux mundi" (jo sóc la llum del món). Està assegut sobre l'arc del cel amb la Terra als seus peus. El seu rostre és hieràtic, amb simetria i ordre. Crist porta una túnica blanca i grisa i un mantell blau sobre ella. Al costat d'ell s'aprecien les lletres de l'abecedari grec Alfa (Α) i Omega (Ω), símbols del principi i la fi.

Estructura i Composició de l'Obra

L'estructura de l'obra està dividida en tres parts:

  • La volta de l'absis, que representa el cel.
  • La part superior del cilindre, que representa l'Església.
  • La part inferior, que és el símbol del món terrenal.

Destaca la simetria de l'obra, que només es trenca mínimament amb les mans de Crist. Les figures del voltant transmeten antinaturalisme amb un cert hieratisme i frontalitat que transmeten respecte i autoritat. El fresc està representat de forma jeràrquica, per això Crist ocupa tant espai, ja que es vol transmetre la seva grandesa. S'utilitzen colors primaris sense clarobscurs.

Simbolisme i Figures Secundàries

El Tetramorf apareix al voltant de Crist. A la part inferior s'aprecia a cada costat un àngel:

  • Un simbolitza a Sant Marc, subjectant una cama del lleó.
  • L'altre àngel sosté la cua d'un brau, símbol de Sant Lluc.

Els dos animals estan recoberts d'ulls, un element simbòlic. Hi ha inscripcions que identifiquen les figures. A la dreta de Crist apareix un àngel que representa Mateu, sostenint l'evangeli, i a l'altre costat hi ha un altre àngel que sosté l'àguila de Sant Joan.

A cada costat dels àngels hi ha dos àngels serafins que tenen cadascun tres parells d'ales i estan replets d'ulls. Sota la cúpula apareixen d'esquerra a dreta les representacions de Sant Tomàs, Sant Bartomeu, la Mare de Déu, Sant Joan, Sant Jaume i Sant Felip.

Altres imatges que s'han restaurat al MNAC són la paràbola de Llàtzer, l'Agnus Dei (anell místic de 7 ulls) o la Dextera Domini (mà beneint de Déu).

Funció i Interpretació dels Frescos

Propòsit Didàctic i Religiós

Els frescos tenen una funció didàctica i religiosa. Les imatges eren més fàcils perquè els fidels interpretessin el missatge de les Sagrades Escriptures, ja que la majoria eren analfabets. Representen l'Església triomfant de manera jeràrquica.

El tema principal és la teofania de Déu en Jesucrist i la segona parusia, la vinguda de Déu a l'Apocalipsi. La imatge del Pantocràtor era una iconografia molt representada del cristianisme en les pintures, escultures i mosaics.

El Missatge del Pantocràtor i la Influència Bizantina

Crist representa que ell és el principi i la fi (Alfa i Omega). També es fa referència a la seva grandesa i al Judici Final, pel qual la gent havia de guanyar-se la Salvació. El pintor tenia contactes amb Itàlia, per això es denota la influència bizantina amb el hieratisme, l'ús de rodones vermelles per crear sensació de volum a les galtes, la frontalitat, etc.

Entradas relacionadas: