Els primers freds de Miquel Blay: Anàlisi i interpretació
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,03 KB
Fitxa tècnica:
Títol: ELS PRIMERS FREDS
Autor: MIQUEL BLAY
Cronologia: 2ª meitat del segle XIX. 1892
Material: marbre / talla / exempta / grup
Tècnica: Tancada
Estil: Realisme/Simbolisme/Modernisme
Tema: Home nu vell assegut amb la cara molt trista que mira endavant i nena també nua i asseguda que busca la protecció de l'avi (a qui mira)
Mides: 1,36 X 0,98 m
Localització: MNAC (BARCELONA)
Marc històric
Restauració Borbònica, després del Sexenni Democràtic. Torn pacífic entre Conservadors i Liberals. Falsejament electoral. Descontentament de la població. Inici del desengany a Catalunya, com a resposta sorgiran moviments per diferenciar-se de la resta de l'estat. Culturalment la Renaixença i políticament el Catalanisme polític. Socialment i econòmicament Catalunya és molt diferent de la resta de l'estat L'art que es fa a Catalunya també es vol diferenciar del que es fa a Espanya i evolucionarà cap al modernisme. Miquel Blay també evolucionarà cap al Modernisme, aquesta obra però és dels seus inicis i té més trets del realisme. Amb el realisme els artistes prenen consciència dels problemes derivats de la industrialització i han de mostrar la crua realitat. L’art ha de servir per denunciar les injustícies socials dels sectors més marginats que ha provocat la nova era industrial.
Biografia de l'autor
Neix al final del regnat d’Isabel II. La seva vida transcorre durant el Sexenni Revolucionari, la Restauració, la Dictadura, la II República i mor l’any de l’esclat de la guerra civil. Feu l’aprenentatge a l’Escola de Dibuix i Pintura d’Olot. Després, a Itàlia i França, rep una sòlida formació artística
Estil
Realisme: no busca la bellesa sinó la realitat tal com és (cos de l'avi...) / figura humana com a centre d'interès/ pretén fer una denúncia social o fer reflexionar , consciència social / la realitat ja és bella en ella mateixa Realisme però també Simbolisme (símbol de la indefensió, la vulnerabilitat...) i Modernisme (portar la modernitat a Catalunya, distingir-se de la resta de l'estat)
Anàlisi
I. Iconografia: Un vell i una nena
II. Tècnica: La tècnica molt depurada i l'expressivitat dels personatges són característiques d'aquesta obra característiques del seu autor. Es tracta d'una de les primeres obres simbolistes d'Espanya
III. Tipologia: Exempta / Grup i sedent Material Marbre /Talla
IV. Textures: Dues. El de les figures, que presenten un acabat molt polit, i el qual contrasta fortament amb la textura rugosa del banc
V. Deformacions:
Funció i interpretació
El tema representa a un home vell i una nena asseguts en un banc amb un evident sofriment extrem. El vell intenta protegir la nena, sobreposant-se al seu patiment. Quant al significat o contingut, Els primers freds va més enllà d’una escultura anecdòtica per representar la feblesa de l'ésser humà en dues etapes de la seva vida: la infantesa i la vellesa. L’autor vol fer-nos reflexionar sobre les dificultats i la cruesa de la vida i per això utilitza la gran expressivitat dels personatges, nus. L’ancià presenta una musculatura robusta que recorda la força d’anys enrere, però la seva mirada, encarada a l’espectador, el seu cos encorbat resumeixen la seva feblesa actual. La nena, delicada i tendra, mostra una actitud d’indefensió i temor. La nuesa dels personatges augmenta la seva indefensió. Blay aconsegueix una representació idealitzada del patiment humà. Indefensió, fragilitat i vulnerabilitat en aquestes dues etapes de la vida, la vellesa i la infantesa. La funció útil és estètica, la va esculpí per presentar-la en un concurs (a l'Exposició nacional de Madrid el 1892) i adquirir fama la funció simbòlica és expressiva ja que simbolitza la pobresa, marginació i per tant representa una denúncia social. Pretén fer reflexionar sobre les dificultats i la cruesa de la vida
Models i influències
Josep Llimona i Enric Clarassó