Formes Úniques de Continuïtat en l'Espai: Anàlisi i Significat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,2 KB

Formes Úniques de Continuïtat en l'Espai

1. Fitxa tècnica

Autor: Umberto Boccioni (1882 – 1916)

Tipologia i material: estructura exempta de bronze dempeus

Cronologia: 1913

Estil: futurista

2. Descripció formal

Descripció: És el retrat d’un cos antropomòrfic caminant cap endavant de manera decidida. En un mateix pla espacial està reproduït el moviment amb forma de musculatura corporal.

Composició:

  • Sobreposició de volums: Es tracta de representar les imatges com si anessin col·locades cadascuna sobre la precedent sense que aquesta desaparegui.
  • Relació amb el cubisme: El resultat és una figura distorsionada semblant al plantejament cubista que consisteix en representar en un únic pla, diferents punts de vista. Aquí veiem la simultaneïtat espacial.

Tipus de formes geomètriques: Predominen els perfils angulosos potenciats gràcies a la superfície brillant i polida del bronze.

Dinamisme: L’escultor va representar la tensió entre el desplaçament en el sentit del moviment cap endavant i les formes en sentit contrari cap enrere.

Composició oberta: És centrífuga ja que la figura es relaciona amb l’entorn.

Suport de la figura: La figura descansa sobre dues plataformes que fan que quedi elevada respecte el pla i això contribueix a incrementar la sensació de lleugeresa.

3. Temàtica

Concepte de dinamisme per part dels futuristes: Segons l’escultor, el moviment absolut són les forces internes invisibles d’un objecte que surten a la llum per mitjà del moviment relatiu que és el que s’experimenta a través de l’espai i del temps.

Significat de l’escultura en relació amb l’energia: És un retrat tridimensional d’un cos enèrgic i poderós en acció. És la manera de reproduir l’energia interna i dinàmica de l’ésser humà.

Relació amb la teoria del superhome de Nietzsche: Es pot trobar en relació amb aquesta teoria ja que els futuristes estan pensant en l’humà del futur que serà un ésser biònic (meitat home, meitat màquina) que es podrà desenvolupar en llibertat trencant barreres i normes que el tenen atrapat.

4. Models i influències

S'inspira en: L’escultura de Victòria de Samotràcia, (encara que el futurisme rebutja el pes cultural de l’antiguitat clàssica), ja que les dues intenten recrear un tipus de moviment ràpid i decidit d’un cos en l’espai.

Influeix a: El conjunt del moviment futurista (del qual és el principal artista). Va ser pioner en l’ús de materials com el vidre, el ciment o el ferro. Va fer servir la llum elèctrica per obtenir reflexos i poder guanyar en brillantor.

5. Context històric, biografia i dues obres

Biografia: Va ser un dels líders del moviment futurista. Es va establir a Milà on va conèixer a Marinetti (poeta que va redactar el manifest del futurisme)

Entradas relacionadas: